وکیل جرایم پزشکی

وکیل جرایم پزشکی

وکیل جرایم پزشکی

فهرست مطالب

وکیل جرایم پزشکی ؛ همواره برای پزشکان در سراسر دنیا مسئولیت هایی در قبال اقدامات درمانی که برای بیماران انجام می دهند، وجود دارد. قانون گذار در صورت اشتباه پزشکان در این اقدامات و وارد کردن آسیب و خسارت به بیمار، مجازاتی برای آن ها تعیین کرده است. در ادامه این مطلب به بررسی مسئولیت پزشکان و اهمیت وکیل در پرونده های پزشکی خواهیم پرداخت.

وکیل پزشکی

به جرایمی که مرتکب آن، در حرفه ی پزشکی مشغول به کار است و عمل زیان بار انجام شده، یک فعل پزشکی است، جرایم پزشکی گفته می شود. زمانی که یک پزشک در مراحل درمان مرتکب رفتاری می شود که باعث آسیب رسیدن به بیمار شده است و این آسیب به دلیل خطای پزشک است.

در نتیجه این رفتار برای پزشک مسئولیت ایجاد می کند و بیمار می تواند علاوه بر این که درخواست جبران ضرر خود را از مراجع قضایی داشته باشد، به سازمان نظام پزشک نیز برای اعلام تخلف پزشک مراجعه کند و پزشک مورد نظر باید در آن مرجع، پاسخگوی رفتار خود باشد.
البته قابل توجه است که این مورد زمانی صدق می کند که رفتار پزشک علاوه بر این که نقض مقررات انتظامی است، دارای جنبه کیفری هم باشد.

تخلفات جرایم پزشکی

۱- به کار نبردن حداکثر تلاش و سهل انگاری کردن در درمان بیمار
۲- افشا کردن اسرار و نوع بیماری مریض
۳- پذیرش بیشتر از حد توان برای معاینه و درمان
۴- تحمیل کردن مخارج غیر ضروری به بیماران
۵- ایجاد ترس و وحشت در بیماران
۶- تجویز داروهای روان گردان و مخدر ( وکیل مواد مخدر در مشهد )
۷- جذب بیماران از طریق تبلیغات گمراه کننده
۸- تجویز دارو خارج از مجموعه دارویی کشور و بدون مجوز
۹- ادامه ندادن روند درمان بیمار
۱۰- فروش دارو و تجهیزات پزشکی در محل کار
۱۱- ننوشتن صحیح مشخصات و نحوه استفاده از داروهای تجویز شده
۱۲- صادر نکردن نسخه بر اساس اصول علمی و شرایط بیمار
۱۳- به کارگیری افراد بدون صلاحیت در امور پزشکی
۱۴- اعلام نکردن تغییر نشانی مطب و موسسه پزشکی
۱۵- سقط جنین
۱۶- مرگ از روی ترحم (اتانازی)

در چه شرایطی قصور پزشکی تحقق می یابند؟

برای تحقق این جرم، از نظر وکیل به سه شرط نیاز است:

1. ارتکاب خطای پزشکی یا عمل مجرمانه
خطای پزشکی شامل: بی احتیاطی، رعایت نکردن نظامات دولتی، بی مبالاتی و نداشتن مهارت است.

2. نتیجه مجرمانه
یکی از ارکان مسئولیت کیفری برای پزشکان، وقوع نتیجه مجرمانه می باشد.
پزشکان هنگامی مسئول جبران خسارت هستند که به دلیل اقدامات آن ها،نتیجه مجرمانه حاصل شده باشد و بیمار دچار ضرر و زیان شود.
در صورتی که پزشک تخلف کند اما نتیجه زیان باری از اقدام او به وجود نیامده باشد، او مسئول جبران خسارت نیست، اما تخلفش در سازمان نظام پزشکی قابل پیگیری است.
اقدامات پزشکان در به وجود آمدن آسیب به بیمار، شبه عمدی در نظر گرفته می شود.
زیرا پزشک با قصد درمان هر اقدامی را انجام می دهد، حتی با اینکه در عمل مرتکب اشتباه شده و زیانی هم به بیمار وارد کرده است.

۳. رابطه سببیت
هنگامی که بیماری بعد از اقدامات پزشکان آسیب ببیند، باید مشخص کرد که آسیب وارد شده به دلیل اقدامات انجام شده بوده یا دلایل دیگری داشته که ارتباطی به آن اقدامات نداشته است.
مثلا ممکن است که پزشک بیماری را اشتباهی تشخیص دهد و بیمار در فرآیند درمان فوت کند اما نوع بیماری به گونه ای باشد که اگر پزشک تشخیص صحیح هم می داد، تاثیری در روند درمان نمی داشت چون ذات بیماری به صورتی بوده که در طول این مدت باعث فوت می شده است.
در این حالت پزشک با این که اشتباهی مرتکب شده است اما مسئولیتی برای فوت ( وکیل قتل در مشهد ) بیمار ندارد.

مجازات قصور پزشکی

پزشکانی که قصد انجام جراحی های پلاستیک را دارند، باید پس از گرفتن مدرک دکتری عمومی خود، اقدام به گذراندن دوره های تخصصی جراحی کنند.
در نتیجه انجام جراحی های پلاستیک توسط پزشکان عمومی تخلف محسوب شده و مجازات به دنبال دارد.
مطابق ماده ۲۹ آیین نامه رسیدگی به تخلفات پزشکی، هنگامی که پزشک عمومی اقدام به جراحی زیبایی کند، به مدت ۶ ماه تا یکسال از فعالیت های پزشکی محروم می شود.
در صورتی که به این روند ادامه دهد، پروانه پزشکی او لغو خواهد شد.
چنانچه که اقدامات پزشکی از این قبیل باعث فوت، نقص عضو و یا هرگونه خسارت مالی بیمار شود، پرونده پزشک مرتکب و متخلف باید بر طبق قانون رسیدگی شود.
در صورتی که اتهام های به او ثابت شود، مجازات و از طبابت منع خواهد شد.
یکی از این مجازات ها پرداخت دیه ( بهترین وکیل دیه در مشهد ) به شاکی و یا خانواده اولیای دم می باشد.

روند رسیدگی به جرایم پزشکی

ابتدا شاکی یا وکیل جرایم پزشکی در مشهد باید برای طرح شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کرده و شکایت را ثبت کنند. سپس پرونده به دادسرای جرایم پزشکی در تهران یا دادسرا های مربوطه در شهرستان ها فرستاده می شود.
پس از آن، به یکی از شعبه های بازپرسی و یا دادیاری ارجاع داده می شود.
این شعب مربوطه با توجه به آسیب وارد شده به بیمار( فوت یا صدمه بدنی)، از مرکز درمانی مربوطه پرونده درمانی بیمار را درخواست می کنند و بعد از آن برای تکمیل مستندات، پرونده را به کمیسیون پزشکی ارجاع می دهند.
پس از ارجاع پرونده به کمیسیون پزشکی، پزشکان مربوطه جلسه تشکیل می دهند وپس از شنیدن اظهارات طرفین و وکیل ، عکس برداری یا هر اقدام دیگر، پرونده را به دادسرا و سپس به دادگاه ارجاع می دهند و قاضی حکم را صادر خواهد کرد.

اهمیت وکیل در جرایم پزشکی

وکیل جرایم پزشکی در مشهد با توجه به گسترده بودن این نوع پرونده ها در حال حاضر، باید با تسلط کامل بر قوانین و مقررات حاکم بر این گونه جرایم و همچنین آگاهی نسبی از اقدامات پزشکی، ابتدا باید این امر را تشخیص دهد که آسیب وارد شده به بیمار به دلیل تخلف پزشکان بوده و قابلیت تعقیب کیفری را دارد یا نه و پس از آن با جمع آوری مدارک و مستندات مورد نیاز و تنظیم شکایت نامه دقیق، اقدام به طرح دعوا کند.
با توجه به این پروسه، وکیل جرایم پزشکی در مشهد باید تجربه کافی برای فعالیت در این حوزه را داشته باشد.
به همین دلیل حتما پیشنهاد می کنیم در انتخاب وکیل جرایم پزشکی بسیار کوشا باشید و تمام نکات ذکر شده را برای سپردن پرونده به ایشان در نظر بگیرید.

ثبت زمان مشاوره حضوری و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت