شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر

فهرست مطالب

شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر : خروج قانونی از کشور از جمله حقوق شهروندی مردم ایران است و به هیچ وجه نمی توان این حق را از فرد گرفت مگر به موجب قانون. گاهی به جهت جلوگیری از خروج بدهکاران مالی یا متهمان که ممکن است امکان دسترسی به آنان با خروج از کشور از بین برود قانون گذار با ممنوع الخروج کردن آنان مانع از لطمه و ورود خسارت به طلبکاران و از بین رفتن نظم عمومی جامعه می شود.

یکی از موارد دیگر ممنوع الخروجی که در قانون گذرنامه پیش بینی شده است بحث ممنوع الخروج کردن یا به عبارت صحیح تر عدول از اجازه ی خروج از کشور زوجه توسط شوهر می باشد که مطابق با قانون زوج هر زمان که بخواهد می تواند مانع از آن شود که همسرش از کشور خارج شود البته اگر زوج با تنظیم وکالت نامه ی بلاعزل در دفاتر اسناد رسمی اجازه ی خروج از کشور به همسر خود را داده باشد زوجه امکان خروج از کشور را خواهد داشت.

آیا شوهر می تواند اقدام به ممنوع الخروج کردن زوجه کند؟

مطابق با بند ٣ماده ی ١٨قانون گذرنامه اجازه ی صدور گذرنامه ی زنان شوهر دار با همسر آنان است. طبق این بند از ماده، صدور گذرنامه زنان شوهردار ولو کمتر از ١٨سال تمام با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری اجازه دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه می باشد که در حالت دوم دادستان شهرستان محل درخواست گذرنامه مکلف است نظر خود را اعم از قبول درخواست یا رد آن حداکثر ظرف سه روز اعلام دارد. بنابراین مطابق با قانون هم صدور گذرنامه برای زنان شوهردار منوط به رضایت شوهر است و هم مطابق با ماده ی ١٩قانون گذرنامه چنانچه شوهر از اجازه ی صدور گذرنامه برای همسر خود عدول کند از خروج زوجه جلوگیری می شود و گذرنامه او تا رفع مانع ضبط خواهد شد.

مراحل ممنوع الخروج کردن زن

همان طور که در بند قبل شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر توضیح دادیم، زن شوهر دار در واقع ممنوع الخروج است و برای دریافت گذرنامه نیاز به اذن شوهر دارد.

حال اگر زنی در دوران مجردی گذرنامه گرفته بود یا پس از ازدواج با اذن شوهر گذرنامه گرفت، اما شوهر به دلایلی تصمیم به ممنوع الخروج کردن همسر خود بگیرد، می تواند به اداره ی گذرنامه مراجعه نماید.

البته باید سند ازدواج یا رونوشت آن را همراه داشته باشد و به این ترتیب می تواند از خروج زن از کشور جلوگیری نماید. وکیل مشهد خانواده مراحل این کار عبارت است از:

  • مراجعه به اداره کل گذرنامه و اتباع نیروی انتظامی در تهران و یا دفاتر گذرنامه در شهرستان ها.
  • همراه داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج.
  • ارائه درخواست ممنوع الخروجی زن توسط شوهر به اداره گذرنامه.
  • بررسی مدارک و صدور دستور ممنوع الخروجی.
  • تایید ممنوع الخروجی و پرونده توسط رئیس اداره گذرنامه و ثبت در سیستم های رایانه ای.

زوج تحت چه شرایطی نمی تواند زوجه را ممنوع الخروج کند؟

با تحقق هر یک از شرایط زیر زوج نمی تواند همسر خود را ممنوع الخروج کند:

  • در صورتی که زوج ضمن وکالت نامه ای اجازه ی خروج از کشور را به همسر خود بدهد.
  • در صورتی که زوجه رضایت محضری همسر خود را مبنی بر خروج از کشور داشته باشد.
  • زنانی که با شوهر خود مقیم خارج هستند.
  • زنانیکه شوهر خارجی اختیار کرده و به تابعیت ایرانی باقی مانده اند.
  • در صورتی که در شروط ضمن عقد نکاح به زوجه اختیار خروج از کشور اعطا شده باشد و گذر نامه را اخذ نموده باشد.

طرح دعوای قضایی علیه شوهر برای اجازه ی خروج از کشور

تحت شرایطی قانون گذار این امکان را برای زوجه در نظر گرفته است که با مراجعه به دادگاه و طرح دعوا علیه شوهر اجازه ی خروج از کشور را اخذ نماید البته این امکان در حالتی است که زوجه بتواند اثبات کند که خروج او از کشور بنا به اضطرار لازم است در این حالت با کسب اجازه ی قضایی از دادستان زوجه می تواند بدون مانع از کشور خارج شود.

وکالت بلاعزل خروج از کشور

در حقوق ایران زنان تنها با اجازه ی شوهر خود می توانند از کشور خارج شوند.

این وضعیت برای بسیاری از زنان به خصوص ورزشکاران و هنرمندان مطلوب نیست. بنابراین این تمایل برای زنان وجود دارد که به صورت قانونی، تصمیم گیری در این خصوص را خودشان بر عهده بگیرند.

بهتر است در عقد نامه شرطی گنجانده شود و زن بتواند در خصوص خروج از کشور به هر مدت و هر مقصدی خود تصمیم بگیرد.

برای داشتن این حق لازم است وکالت جهت اخذ و تمدید گذرنامه از مرد گرفته شود.

به این ترتیب زن می تواند با استفاده از وکالتنامه ی گفته شده برای دریافت گذرنامه اقدام کند و نیازی به اجازه ی محضری شوهر نیست.

صرف اینکه در سند ازدواج درج شود که شوهر اجازه خروج از کشور را به همسرش می ‌دهد از نظر مقررات اداره گذرنامه کفایت نمی ‌کند بلکه این اذن باید در قالب سند وکالت بلاعزل از سوی شوهر در یکی از دفاتر اسناد رسمی به نام زن تنظیم گردد.

آیا وکیل دادگستری هم می تواند همسر را ممنوع الخروج کند؟

برای ممنوع الخروج کردن مرد ، وکیل دادگستری با وکالت نامه مخصوص وکلای دادگستری می تواند زن را ممنوع الخروج کند. شرایط و مراحل ممنوع الخروج کردن زن توسط شوهر را تا اینجا توسط وکیل ممنوع الخروجی بیان کردیم.

ولی برای ممنوع الخروج کردن زن ، وکیل حتما وکالت نامه محضری نیاز دارد و با وکالت وکیل دادگستری نمی تواند این کار را انجام دهد.

استعلام ممنوع الخروج کردن زن چگونه انجام می شود؟

برای استعلام اینکه آیا مرد همسر خود را ممنوع الخروج کرده است یا خیر ، به صورت انلاین ممکن نیست. در این شرایط، استعلام ممنوع الخروجی از طریق مراجعه مستقیم به اداره پلیس گذرنامه امکان پذیر است.

لازم است که زن به همراه گذرنامه خود به اداره پلیس گذرنامه مراجعه کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیدمحمود
سیدمحمود
1 سال قبل

سلام و درود. اگر بنده به همسرم وکالت بلاعزل جهت اخذ و تمدید گذرنامه داده باشم، بعدها میتونم بدون هیچ دلیل موجهی همسرم رو ممنوع الخروج کنم؟ و اگر بله، اصلا این وکالت بلاعزل به چه دردی میخوره پس؟

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت