دعوی تقابل تمکین و نفقه

دعوی تقابل تمکین و نفقه

دعوی تقابل تمکین و نفقه

دعوی تقابل تمکین و نفقه از دعاوی شایع دادگاه های خانواده می باشد و معمولا در زمان عقد و در ازدواج دائم از طرف زوجین مطرح می گردد در این نوشته نحوه طرح و دادخواست دعاوی تقابل نفقه جاریه و تمکین را بررسی می نماییم.

دعوی تقابل چیست؟

دعوائی که در مقابل دعوای دیگری که دعوای اصلی نام دارد طرح شده باشد، دعوای متقابل نام دارد. وکیل حقوقی مشهد این دعوی ممکن است به‎منظور پاسخ‎گویی به دعوای اصلی یا علاوه بر آن، به‎منظور الزام خواهان به پرداخت چیزی یا انجام امری باشد.

دعوی تقابل تمکین چیست؟

دعوی الزام به تمکین عام و خاص یکی از دعاوی رایج خانوادگی است که عموماً از سوی مردان زمانی که همسرانشان به خاطر اختلافات، زندگی مشترک را رها نموده مطرح می‌شود.

البته با مستفاد از مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۰۳ قانون مدنی می‌توان گفت که اگر مرد نیز به تکالیف زناشویی خود عمل ننماید یا در انجام و ادای تکالیف شرعی و خانوادگی خود مرتکب قصور شود دعوای الزام به تمکین زوج از سوی زوجه باید امکان داشته باشد. وکیل تمکین در مشهد ولی عملا چنین دعوا در رویه قضایی وجود ندارد.

و اما دعوی تقابل تمکین زمانی مطرح می شود که زوجه یا وکیل وی دادخواست نفقه جاریه مطرح نمودند و زوج برای اینکه به زوجه نفقه پرداخت نماید دعوی تمکین را طرح می نماید.

دعوی تقابل نفقه چیست؟

نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زوجه از قبیل مسکن، لباس، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خدمه در صورت عادت یا احتیاج که از زمان عقد دائم بر عهده زوج می‌باشد.

زمانی که زوج نفقه همسرش را پرداخت ننماید زوج یا وکیل او می تواند طرح دعوی نفقه جاریه را مطرح نماید. زوجه در صورتی مستحق نفقه است که از همسر خود تمکین نماید.

دعوی تقابل نفقه زمانی مطرح می گردد که زوج دادخواست الزام به تمکین مطرح نموده باشد و زن برای اینکه  نفقه دریافت نماید دعوای تقابل نفقه مطرح می نماید تا بتواند نفقه خود را دریافت نماید جهت اگاهی بیشتر  نوشته وکیل نفقه در مشهد توصیه می گردد.

مهلت دادخواست دعوی تقابل در تمکین یا نفقه

دعوای متقابل به‎موجب دادخواست اقامه می‎شود. دادخواست دعوای متقابل باید تا پایان اولین جلسه دادرسی تقدیم شود و اگر خواهان دعوای متقابل را در جلسه دادرسی اقامه نماید، خوانده می‌تواند برای تهیه پاسخ و ادله خود تأخیر جلسه را درخواست نماید.

در رویه فعلی دادخواست تقابل در اکثر شهرهای ایران از طریق دفاتر خدمات قضایی انجام می شود و بایستی از کلاسه و شعبه پرونده اصلی اطلاع داشته باشیم تا در دادخواست تقابل تمکین یا نفقه به آن آستناد نماییم و تقاضای ارسال پرونده نفقه یا تمکین را به همان شعبه نماییم. با مشاوره از وکیل در مشهد می توانید دعوی خود را صحیح مطرح نمایید.

امکان طرح تقابل تمکین یا نفقه در مرحله واخواهی

به‎طور کلی باید گفت که در حقوق ما طرح دعوای متقابل تنها در مرحله بدوی امکان‎پذیر است و شرایط و موارد رد یا ابطال دادخواست همانند مقررات دادخواست اصلی خواهد بود. وکیل واخواهی در مشهد در ادامه نظریه اداره حقوقی را نقل که می تواند به سوال ما پاسخ دهد.

البته در نظریه مشورتی شماره ۹۹۴۱/۷ مورخ ۶/۱۲/۸۱ اداره حقوقی آمده است: “در رسیدگی به دعوی منتهی به صدور حکم غیابی، فرض بر این است که خوانده مطلع از جریان دادرسی نبوده است. بنابراین تقدیم دادخواست واخواهی به منزله‎ی اولین جلسه خواهد بود و در نتیجه رسیدگی به دادخواست تقابل در این مرحله بلااشکال است.”

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم