جرم دسترسی غیر مجاز

جرم دسترسی غیر مجاز

جرم دسترسی غیر مجاز

فهرست مطالب

جرم دسترسی غیر مجاز به معنای دستیابی بدون مجوز به محتوای ذخیره شده یا در حال پردازش در یک یا چند سامانه رایانه ای مخابراتی یا شبکه ای می باشد دسترسی غیر مجاز از عناوین مجرمانه جرایم رایانه ای است.

بر اساس ماده ۱ قانون جرائم رایانه ای هر کس به طور غیر مجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد، به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا جزای نقدی از ۵ میلیون تا بیست میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. وکیل مشهد این ماده در بر گیرنده مجازات جرم دسترسی غیرمجاز عام است.

دسترسی غیر مجاز جرایم رایانه ای

در این ماده تحقق جرم دسترسی غیرمجاز به سامانه‌های امن و و نیز نقض تدابیر ایمنی مقید شده است و سامانه های غیر ایمن و نیز دسترسی بدون نقض تدابیر ایمنی از شمول ماده یک بیرون هستند که این یک خلاء قانونی محسوب می شود .

تاکنون ملاک و معیار مشخصی برای تعیین ایمنی و یا نا امنی برای یک سامانه یا شبکه رایانه ای یا مخابراتی ارائه نشده است. وکیل کیفری عموما این گونه موارد سلیقه‌ای است به طوری که از نگاه عده‌ای با نصب یک نرم افزار امنیتی و یا دیوار آتشین سامانه یا شبکه ای امن محسوب می شود اما به نظر برخی دیگر از متخصصان چنین سامانه‌هایی از امنیت مطلوبی برخوردار نیستند و لازم  است از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری خاصی بر روی آنها نصب گردد.

منظور از تدابیر امنیتی ایجاد محدودیت یا ممنوعیت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات برای افراد غیر مجاز با توجه به طبقه بندی به ارزش محتویات آنها است که از طریق کدگذاری ایجاد ساز و کارهای اعتبارسنجی از قبیل نام کاربری و گذرواژه اسکن اثر انگشت و غیره محقق می شود.

معاونت در جرم دسترسی غیر مجاز

معاونت در جرم دسترسی غیر مجاز و دیگر جرایم رایانه ای نیز در صورت وجود شرایط مقرر در فصل سوم از بخش سوم از کتاب اول قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ امکان پذیر است.

مطابق ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی اشخاص ذیل معاون جرم محسوب می شوند:

الف- هرکس، دیگری را ترغیب، تهدید، تطمیع، یا تحریک به ارتکاب جرم کند

یا با دسیسه یا فریب یا سوء استفاده از قدرت، موجب وقوع جرم شود.

ب- هرکس وسایل ارتکاب جرم را بسازد یا تهیه کند

یا طریق ارتکاب جرم را به مرتکب ارائه دهد.

پ- هرکس وقوع جرم را تسهیل کند.

برای تحقق معاونت در جرم وحدت قصد ئ تقدم یا اقتران زمانی بین رفتار معاون و مرتکب جرم شرط است.

تفاوت هک و دسترسی غیر مجاز

هک حمله به سیستم های ایمن رایانه ای است و با دسترسی غیرمجاز متفاوت است. هک فقط درباره سیستم های رایانه ای و سامانه ها قابل تصور است در حالی که دسترسی غیرمجاز داده های حفاظت شده را نیز در بر می‌گیرد.

در دسترسی غیر مجاز رایانه ای صرف دسترسی و ورود به این فضا جرم انگاری شده است.

در هکینگ علاوه بر دسترسی غیرمجاز به سیستم،

عملیات تخریبی و نفوذ دیگر نیز شکل می‌گیرد.

ممکن است دسترسی غیر مجاز از طریق هک تدابیر امنیتی صورت گیرد

و مقدمه جرم دسترسی غیر مجاز باشد.

هک به شیوه رخنه در سامانه رایانه ای است که در نفس خود بزه نمی باشد و در میان متخصصان علوم رایانه به هنر هک معروف است. در هر حال چنانچه دسترسی از طرق غیر قانونی باشد بزه دسترسی غیر قانونی محقق شده است.

جرم دسترسی غیر مجاز

نظریات حقوقی دسترسی غیر مجاز

١ـ در ماده١ قانون جرایم رایانه ای اشاره دارد به دسترسی غیر مجاز به دادھ ھا. حال، منظور از دسترسی غیرمجاز چیست؟ و این دسترسی به صورت مجازی را از طریق رھگذر سامانھ ھای رایانه ای می باشد یا می تواند از طریق فیزیکی و اسنادی نیز صورت پذیرد.

توضیحاً اینکه برخی از ھمکاران معتقدند که دسترسی غیرمجاز

با توجه به فصل یکم قانون جرایم رایانه ای تحت عنوان

جرایم علیه محرمانگی و داده ھا و سیستم ھای رایانه ای و مخابراتی

تنھا از طریق دانش فنی و نرم افزاری و از طریق کنش روی داده ھا در محیط مجازی می باشد.

٢ـ اگر فـردی از طریق فیزیـکی رمز ورودی به ایمیل شخصی را بدست آورد با فریب ” وکیل کلاهبرداری اینترنتی ” یا سوء استفاده از اعتماد صاحب ایمیل آیا مشمول ماده١ قانون جرایم رایانه ای می شود؟

١ـ با توجه به اطلاق ماده یک قانون جرائم رایانه ای،

صرف دسترسی غیرمجاز به داده ھا یا سامانه ھای رایانه ای

یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده باشد

مشمول مقررات ماده مذکور می باشد و طریق دسترسی

اعم از مستقیم (فیزیکی) یا با واسطه (از طریق شبکه) تأثیری در قضیه ندارد.

٢ـ در فرض سؤال صرف به دست آوردن رمز ورودی به ایمیل اشخاص جرم نیست ولی چنانچه از طریق رمزی که به دست آورده، به طور غیر مجاز به داده یا سامانه دسترسی پیدا کند، می تواند از مصادیق جرم موضوع ماده یک قانون جرائم رایانه ای باشد. به ھر حال تشخیص مصداق با قاضی رسیدگی کننده است.

وکیل جرایم رایانه ای در مشهد

برای شکایت از این جرم بایستی ادله اثباتی وجود داشته باشد و از یک وکیل خوب در زمینه جرایم رایانه ای نیز کمک گرفت . معمولاً ادله اثباتی جرم دسترسی غیر مجاز توسط کارشناسان مربوطه احراز گشته و یا توسط نهادهای مرتبط یا امنیتی کشف می شود.

مرجع رسیدگی به جرم دسترسی غیر مجاز دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای بوده و ضابط مربوطه، پلیس فضای تبادل اطلاعات یا فتا می باشد. برای مشاوره تخصصی می توانید با وکیل جرایم سایبری در مشهد در دپارتمان حقوق کیفری تیم وکیل مشهد از طریق شماره تلفن های اعلامی در سایت در ارتباط باشید.

ثبت زمان مشاوره حضوری و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت