بخشش مهریه بدون شاهد

بخشش مهریه بدون شاهد

بخشش مهریه بدون شاهد

بخشش مهریه بدون شاهد ممکن است که اثبا تآن را سخت می نماید. بخشیدن مهر به طرق مختلف امکانپذیر است. در واقع ، آنچه که زن در سند بذل مهریه می نویسد ممکن است که در امکان رجوع از بخشیدن مهریه موثر باشد. به این صورت که گاهی زن به موجب سند یا نوشته ای اقرار می کند که مهریه اش را از مرد گرفته است ، یا اینکه زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری کرده است ، حالت دیگر این است که زن مهریه خود را به مرد هبه یا هدیه می کند . هرکدام از این روش ها با هم متفاوتند و آثار متفاوتی هم به جای می گذارند . چرا که اگر زن ذمه شوهرش را بری از پرداخت مهریه کند، یا اقرار به دریافت مهریه کند ، دیگر نمی تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند و دوباره مهریه اش را بگیرد .

بخشیدن مهریه با سند عادی و سند رسمی

بذل مهریه می تواند به موجب سند عادی و یا به موجب سند رسمی صورت پذیرد که در این صورت بایستی دو نفر شاهد از طرف زوج بخشش مهریه از طریق سند عادی یعنی اینکه زن به موجب دست نوشته ای بر روی کاغذ یا برگه ای مهریه خود را به مرد ببخشد و یا اینکه از طریق مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی، سند رسمی مبنی بر بذل مهریه به نفع مرد تنظیم کند. در هر دوی این شرایط بخشیدن مهریه معتبر و صحیح است ؛

فلذا بخشیدن مهریه از طریق برگه دست نویس و بر روی کاغذ ، موجب بی اعتباری بذل مهریه و امکان رجوع از بخشش مهریه نیست . چرا که برگه دست نویس نیز یک سند عادی است و در صورت بروز اختلاف در دادگاه می توان بدان استناد کرد. مرحله بعدی بخشیدن مهریه از طریق سند رسمی این است که دفترخانه اسناد رسمی بعد از ثبت بخشش مهریه از طرف زن ، نامه ای به دفتر ثبت ازدواج که زن و مرد ازدواجشان را در آنجا ثبت کرده اند می فرستد تا این مطلب در سند ازدواج زن و مرد نیز درج شود.

 حضور شاهد در دفتر اسناد رسمی جهت بخشش مهریه

معمولا بخشیدن مهریه از سوی زن ، نشانه رضایت زن از زندگی مشترک و علاقمندی به همسرش است ؛ اما گاهی اوضاع متفاوت است به نحوی که زن تمایل پیدا می کند تا به هر روشی که شده از شوهرش جدا شود و یکی از این روش ها طلاق خلع و مبارات است که زن در برابر بخشش تمام یا مقداری از مهریه اش به مرد، مرد را به طلاق دادن ترغیب کند. اما اینکه زن از قبل مهریه را بخشیده باشد ، باید علاوه بر مهری که بخشیده ، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا راضی به طلاق دادن زن شود.

علاوه بر رضایت و میل درونی زن نسبت به بخشیدن مهریه ، ممکن است مرد او را مجبور به این امر کند ، یااینکه زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد. به همین دلیل ، علیرغم این که در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت بخشیدن مهریه بدون شاهد از طرف زن در نظر گرفته نشده است.

اما به لحاظ عملی دفترخانه ها اذن پدر یا دو نفر شاهد از خانواده را برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری برای این امر می دانند . که این مسئله تنها به لحاظ جلوگیری از پیامدهای منفی این امر می باشد.

پیامدهای عدم حضور شاهد برای بخشش مهریه

در جواب این سوال که آیا بخشیدن مهریه بدون حضور شاهد قانونی است یا خیر باید بگوییم برای بخشیدن حقوق مالی الزامی به حضور شاهد در قانون مطرح نشده است با توجه به این که اگر زن ادعای هبه کردن مهریه به شوهر را نماید چون هبه تحت شرایطی قابل رجوع است ممکن است مرد برای اثبات این امر که زن مهریه اش را بخشیده به مشکل بخورد و هیچ شاهدی هم نباشد تا به نفع مرد شهادت دهد.

مثلا زن و مردی در خانه و بدون حضور هیچ شخص دیگری اقدام به نوشتن برگه ای با مضمون بخشش مهریه می کنند و زن آن را امضا می کند و انگشت می زند این برگه را می توان تحت عنوان برگه تعهد ، قانونی و قابل قبول دانست. اما اگر زن بگوید به اجبار یا اکراه چنین کاری انجام داده و مرد هیچ شاهدی برای اثبات ادعای خود نداشته باشد نمی تواند بخشش مهریه توسط زن را به اثبات برساند.

اصولا در دادگاه اثبات چنین امری بسیار مشکل خواهد بود. مگر این که مرد مهریه را به زنش پرداخته باشد و این برگه را در همان تاریخ پرداخت مهریه از زن بابت رسید تحت عنوان بخشش مهریه گرفته باشد و بتواند با مدارک و اسناد دیگری چنین چیزی را در دادگاه به اثبات برساند .

رجوع از بخشش مهریه

در صورتی که خانمی مهریه اش را به همسرش ببخشد و پس از مدتی از کار خود پشیمان بشود در صورتی که سند تنظیم‌شده در دفترخانه در قالب ابرا بوده باشد، دیگر زن حق رجوع از ابرا را نخواهد داشت. زیرا ذمه همسرش را از پرداخت مهریه بری کرده است.

طبق ماده ۲۸۹ قانون مدنی ابرا به این معناست که طلبکار با درخواست خودش از دریافت طلبش صرف نظر کند و در صورتی که زوجه همسرش را از پرداخت مهریه بری الذمه کرده باشد دیگر امکان رجوع وجود ندارد و پشیمانی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

تصمیم زن برای طلاق پس از بخشیدن مهریه

در صورتی که زنی به هر علت تصمیم به بخشیدن مهریه خود بگیرد و با بخشش مهریه، ذمه همسرش را بری کند و پس از مدتی تصمیم به جدایی بگیرد و زوجین بخواهند از این دیگر جدا بشوند، باید طلاق توافقی بگیرند. طلاق توافقی در قالب طلاق خلعی انجام می گیرد

در این نوع طلاق زن باید با پرداخت مالی به شوهرش از او طلاق بگیرد و مربوط به حالتی است که زن آن قدر از شوهرش متنفر باشد که حاضر باشد مالی را به او پرداخت کند تا از قید زوجیت وی رهایی یابد. این مال که در اصطلاح حقوقی به آن عوض می گویند، می تواند کمتر یا معادل یا بیشتر از میزان مهریه تعیینی او باشد.

بنابراین اگر زنی مهریه اش را به شوهرش ببخشد و پس از مدتی قصد جدایی از وی داشته باشد، در این صورت باید مالی را پرداخت کند که اگر مهریه اش را نبخشیده بود به این میزان متضرر نمی شد. زیرا هم مهریه اش را بخشیده و هم این که اکنون باید مجدداً مالی را به همسرش ببخشد تا از قید زوجیت وی رهایی پیدا کند. بخشش مهریه بدون شاهد امکان اثبات آن را سخت می نماید.

پیامدهای بخشش مهریه

  • زن حق رجوع ندارد و پشیمانی او تاثیری در عملی که انجام داده ندارد و تا انحلال زمان نکاح نیز دیگر نمی تواند مهریه را مجددا از شوهرش مطالبه کند و این فرصت مالی را از دست داده است.
  • اگر زن مهریه اش را ببخشد و پس از مدتی تصمیم به طلاق توافقی بگیرند باید مالی را برای این موضوع پرداخت کند و این باعث می شود زن از نظر مالی مجدداً متضرر بشود. برای درک صحیح یکی دیگر از عواقب بخشیدن مهریه در نظر بگیرید زنی قصد جدایی از همسرش را داشته باشد ولی مرد به این امر رضایت نداشته باشد، اکنون که زن مهریه اش را بخشیده دیگر وسیله ای برای راضی کردن مرد به امر طلاق ندارد.

بنابراین اگر زنی مهریه خود را ببخشد و پس از مدتی بخواهد از شوهرش جدا بشود، در صورتی که وکالت طلاق نداشته باشد و هیچ‌یک از شرایطی که در عقدنامه ذکر شده محقق نشده باشد، دیگر وسیله ای وجود ندارد تا به کمک آن شوهرش را راضی به طلاق کند ولی اگر مهریه اش را نبخشیده بود شاید می توانست با تطمیع شوهرش به بخشیدن تمام یا بخشی از مهریه، او را راضی به طلاق دادن می‌کرد.

  • چنانچه زن قبل از زندگی مشترک و رابطه زناشویی و در زمان عقد مهریه اش را که برای مثال یک دستگاه آپارتمان معین است به مرد ببخشد و سپس به هر علتی کار به طلاق و جدایی بکشد، در این صورت با توجه به این که مهریه زنی که رابطه زناشویی نداشته نصف مهریه کامل است، زن مستحق فقط دریافت نصف مهریه است و باید قیمت نصف دیگر آپارتمان را که مهریه اش بوده به مرد بپردازد.

نمونه اقرار نامه ابرا مهریه (بخشش مهریه)

سرکار خانم …..فرزند ….. به شماره شناسنامه …. و کد ملی ….و به آدرس سکونت ….  زوجه سند نکاحیه شماره …

به موجب  این  سند اقرار نمودند تمامی  مهریه  مندرج  در سند نکاحیه  فوق  الذکر را به همسر خود جناب آقای  … فرزند … به شماره شناسنامه …. و کد ملی …. ابرا نموده  و ذمه  زوج  درخصوص  پرداخت  مهریه  به  زوجه  بری  گردیده و زوجه در این خصوص حق هیچگونه مطالبه ای را نخواهد داشت.

ضمنا” زوجه حق  هرگونه ادعا و اعتراض احتمالی را از خود سلب و ساقط نمود. بهتر است قبل از اقدام با یک وکیل مهریه مشورت نماید.

وکیل مشهد ، وکالت و مشاوره

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رها رسول زاده
رها رسول زاده
2 سال قبل

شوهرم بعد گرفتن مهریه من ، اقدام به طلاق کرده ، درست ۵ ماه بعد . من برای هبه مهریه رفتم تا دوست داشتنم رو ثابت کنم ، اما دفتردار کلمه ابرا را نوشت . باور کنید تا آن روز این کلمه را نشنیده بودم وقتی ازش پرسیدم ، گفت برای هرکس که مهریه رو میبخشه همین رو مینویسیم در حالیکه دروغ گفته و خواسته خودش رو راحت کنه .
اکنون نمیدانم چه کنم ؟

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم