آیا کشف حجاب جرم است؟

جرم کشف حجاب1

آیا کشف حجاب جرم است؟

فهرست مطالب

حجاب در لغت به روگیری و در پرده کردن معنا شده است. در اصطلاح نیز حجاب به پوشاندن موی سر و قسمت هایی از بدن زنان از چشم نامحرم، معنا می‌شود. در کشور ما کشف حجاب از دیدگاه قانونی و حقوقی به وضعیتی اطلاق می شود که خانمی در انظار و اماکن عمومی حجاب و پوشش شرعی را رعایت نکرده باشد، به عنوان مثال بدن و موهای سر او از پوشش مناسبی برخوردار نباشند. در این مقاله سایت وکیل مشهد به بررسی کشف حجاب می پردازیم

کشف حجاب در قانون

بر مبنای تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشف حجاب بانوان، پرداخت هزینه نقدی و حبس است. جرم کشف حجاب در حیطه وکیل کیفری می باشد.

از آنجایی که قانون ما بر اساس دین و شرع اسلام تدوین شده است و در دین اسلام، حد پوشش و حجاب اسلامی مشخص شده، بر مبنای آن، خانم ها باید پوشش مناسبی برای بدن و موهای خود در نظر بگیرند. مسئله حجاب جزو قوانین فقهی و شرعی کشور بوده و هر فرد مسلمانی موظف به رعایت آن می باشد.

گذشته از این، در کشور ایران رعایت پوشش اسلامی به شکل یک قانون در آمده و سرباز زدن از اجرای آن به معنای هنجارشکنی و نقض قانون می باشد و جرم به حساب می آید. بر مبنای قانون، حفظ عفاف و حجاب در جامعه الزامی می باشد، به همین علت خانمی که به هر دلیلی کشف حجاب کرده باشد، از نظر شرعی گناهکار و از نظر اجتماعی مجرم شناخته می شود.

در چه مکان هایی کشف حجاب جرم محسوب می شود؟

کشف حجاب می تواند در محیط هایی از جمله فضای مجازی، خودروی شخصی و… جرم محسوب گردد. وکیل جرایم رایانه ای بنابراین کشف حجاب به هر صورت و در هر مکانی جرم محسوب می شود.

تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، مجازات کشف حجاب و هنجار شکنی در جامعه را اینگونه توصیف می کند: «هر کس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل، به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی ‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید، فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

کشف حجاب در خودرو

همان طور که می دانید کشف حجاب در هر مکانی حتی خودرو جرم به حساب می آید و مشمول جریمه می شود و مجازات کشف حجاب در خودرو نیز طبق تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی تعیین می شود.

طبق اخبار و گزارشات موجود از رئیس پلیس و افراد ذی‌صلاح، مجازات کشف حجاب در ماشین به شکل زیر است؛

اخطار به مالک خودرو؛
اعمال جریمه نقدی برای خودرو؛
توقیف خودرو از ۱ تا ۲۰ روز؛
این مجازات ها به شکل پلکانی و در صورت تکرار جرم، اعمال خواهند شد.

کشف حجاب در پیج اینستاگرام

اینستاگرام بستری برای اشتراک گذاری تصاویر و ویدیوها است و درصد زیادی از مردم از این شبکه مجازی استفاده می نمایند؛ باید بدانیم در حالت کلی، انتشار تصاویر بی حجاب در فضای مجازی جرم انگاشته نشده است.

اما خب قطعا قانون و محاکم ذی‌صلاح با بانوان ایرانی که تصاویر بی حجاب در پیچ اینستاگرام یا دیگر صفحات مجازی خود قرار داده باشند، برخورد خواهند کرد. چون انتشار تصاویر بی حجاب نیز به نوعی باعث ترویج بی حجابی در جامعه و تشویق سایرین به کشف حجاب می‌شود.

شاید بتوان در پاسخ به این سوال به فصل چهارم قانون جرایم رایانه‌ای استناد نمود. در قانون صراحتا بیان شده: انتشار عکس های مستهجن و مبتذل از خود و دیگران در فضای مجازی، باعث تحقق جرم انتشار عکس بی حجاب خواهد شد.

پس از اینجا می‌توان چنین برداشت نمود که انتشار عکس بی حجاب در فضای مجازی، مصداقی از جرم است.

 کشف حجاب

نکته مهم در مورد مجازات کشف حجاب این است که این مجازات نیازی به شکایت فردی از شما ندارد. در واقع این جرم جنبه عمومی دارد، بنابراین بهتر است زمانی که اخطار یا تذکری از سمت نیروهای مقاومت بسیج یا ماموران نیروهای انتظامی دریافت می کنید، حجاب خود را رعایت کنید. در غیر این صورت این موضوع می تواند منجر به تشکیل پرونده شده و مجازات به دنبال داشته باشد.

مجازات کشف حجاب در مورد افرادی انجام می شود که حجاب اسلامی را به عمد، از روی آگاهی و یا به دلیل بر هم زدن نظم عمومی و شکستن هنجارهای جامعه به شکل کاملاً حذف کرده اند. خانم هایی که قسمتی از موهای خود را بیرون گذاشته اند، مشمول چنین مجازاتی نمی شوند. با این حال، در صورت تذکر این خانم ها نیز باید حجاب خود را رعایت کنند.

در ادامه نیز در قانون بیان گردید که خودرو جزو حریم شخصی به حساب نمی آید، چون افراد در داخل خودروی شخصی هم قابل مشاهده هستند. با این توصیف کشف حجاب در خودرو نیز دقیقاً کشف حجاب در انظار و اماکن عمومی می باشد.

مجازات کشف حجاب در صورت تکرار مجدد چیست؟

مجازات کشف حجاب برای خانم هایی که برای اولین بار اقدام به کشف حجاب می کنند، تشکیل پرونده و تعهد کتبی می باشد. اگر فردی سابقه کشف حجاب داشته باشد یا از دادن تعهد کتبی امتناع ورزد، در این حالت پرونده او برای بررسی به مقام قضایی ارجاع داده می شود.

بهتر است از یک وکیل متخصص و مجرب مشاوره بگیرید.

آیا مجازات کشف حجاب قابل گذشت است؟

با توجه به مطالب مذکور ، قطعا به اهمیت حجاب در ایران پی بردید. مهم تلقی شدن حجاب و همچنین جنبه عمومی جرم کشف حجاب و تاثیراتی که این جرم بر فرهنگ جامعه و نگرش مردم به دین رسمی کشور دارد، باعث شده تا این جرم جزو جرایم غیر قابل گذشت باشد.

بنابراین اگر خانمی در ملاعام و در معابر عمومی اقدام به کشف حجاب کند، بسته به میزان جرمی که مرتکب شده و تعداد دفعات تکرار آن، مجازات خواهد شد. این مجازات هم تحت هیچ شرایطی قابل گذشت نخواهد بود.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم کشف حجاب

درخصوص مرجع رسیدگی به کشف حجاب و اعمال مجازات کشف حجاب، نظرات مختلفی وجود دارد. مطابق نظر اکثریت، این جرم باید در دادگاه جزایی مورد پیگیری قرار بگیرد. اما از طرف مقابل نظر اقلیت بر این است که چون مجازات بی حجابی جزو مجازات های بازدارنده است، رسیدگی به این جرم در صلاحیت شورای حل اختلاف خواهد بود.

در هر صورت رسیدگی به این جرم در حیطه وظایف محاکم قضایی است. بنابراین برخلاف تصور بسیاری از مردم، صدور جریمه یا اعمال مجازات برای کشف حجاب از وظایف نیروی انتظامی یا گشت ارشاد نیست. این دو ارگان صرفا عامل بازدارنده هستند.

به عبارت دیگر نیروی انتظامی، گشت ارشاد و یا سپاه پاسداران جمهوری اسلامی صرفا از بی حجابی در ملاعام، جلوگیری می نمایند. و در این موارد هم فقط با دستور مستقیم دادستانی کل کشور وارد عمل میشوند. که این قاعده نه فقط در مجازات بی حجابی در ایران، بلکه درباره تمام جرایم صادق است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت