وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

وکیل دعاوی کارگر و کارفرما

وکیل دعاوی کارگر و کارفرما ، عنوان کارگر در میان جامعه امروز ما صرفاً مربوط به مشاغلی است که در کارگاه های تولیدی و یا کارگاه های ساختمانی مشغول به فعالیت هستند. اما طبق قانون کار کارگر شامل تمام عناوین شغلی می گردد. مفهوم کارگر از این جهت دارای اهمیت است که کارگر در قانون حمایت شده و درایا امتیازاتی است و از طرفی کارفرما را هم ملزم به تکالیفی می نماید.

تعریف کارگر در قانون کار

مستند به ماده ۲ قانون کار «کارگر از لحاظ این قانون کسی (فردی یا شخص حقیقی به تنهایی) است که به هر عنوان (فارغ از هر نوع نام) در مقابل دریافت حق السعی (تعریف ماده ۳۴ قانون کار) اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا (پورسانت غیر انگیزشی و …) به درخواست (و دستور) کارفرما کار می کنند. مشاوره با وکیل اداره کار مشهد شما را با حقوق قانونی خود آشنا می سازد.

تعریف کارگر در قانون تامین اجتماعی

به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرما موظف است کارگر را بیمه نماید.قانونگذار در ماده چهار قانون تامین اجتماعی افراد مشمول قانون تأمین اجتماعی را بیان نموده است، طبق بند الف این ماده هر فردی که برای پیگیری در مقابل مزد کار می کند مشمول بیمه تأمین اجتماعی می شود و می تواند در مقابل پرداخت حق بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده نماید. در نتیجه کارگر در نظر قانون تأمین اجتماعی فردی است در مقابل مزد برای کارفرما کار می کند.اما آنچه باعث احراز رابطه کارگر و کارفرمایی می شود انطباق رابطه با ماده دو قانون کار است.
با توجه به مطالب گفته شده. در تعریف «کارگر کیست» میتوان اینگونه اظهار داشت. که کارگر شخص حقیقی است که در مقابل اخذ دستور کار از کارفرما (تبعیت حقوقی) و انجام دادن کار با نیروی شخصی خود (تبعیت شخصی انجام دادن کار) حق السعی (تبعیت اقتصادی) را از کارفرمای حقیقی یا حقوقی دریافت مینماید.

تعریف کارگاه
طبق قانون کار ، کارگاه به محلی گفته می شود که کارگر در آن به کار مشغول است. وکیل دعاوی کارگر و کارفرما از جمله مهم ترین انواع کارگاه طبق قانون می توان به کارگاه های صنعتی ، کشاورزی ، ساختمانی ، خدماتی ، تجاری و تولیدی اشاره نمود. وکیل ملکی مشهد  طبق قانون مالکیت و مدیریت کارگاه توسط کارفرما به عمل می آید و این سبب ایجاد حقوق و تکالیف مهمی بر عهده وی خواهد شد.

حقوقات کارگر در قانون کار

طبق ماده ۴۱ قانون کار، حقوق و دستمزدها باید با توجه به سبد معیشت خانواده و نرخ تورمی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود، به گونه‌ای باشد تا حداقل نیازهای کارمندان و کارکنان را پوشش دهد.
در سال‌های گذشته میزان افزایش حقوق، تنها بر اساس نرخ تورم بوده، بدون این که به حداقل نیازهای کارمندان و کارکنان توجهی شود و این موضوع برای حقوق قانون کار سال ۹۹ هم تکرار شده است.
نظر به ماده ۳۴ قانون کار کلیه دریافت‌های قانونی کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از:
۱. مزد یا حقوق
۲. کمک عائله مندی
۳. هزینه‌های مسکن
۴. خوار و بار
۵. ایاب و ذهاب
۶. مزایای غیر نقدی
۷. پاداش افزایش تولید
۸. سود سالانه
۹. و نظایر آن
را دریافت می‌کند، حق‌السعی می‌نامند.

شکایت از کارفرما بابت حقوق

کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار مراجعه نماید، به دلیل آنکه کلیه دعاوی مربوط به حقوق و مزایا و سنوات و غیره مرجع صالح به رسیدگی آن اداره کار می باشد ولی درمورد دعاوی ناشی از اسیب جسمی و حیثیتی و غیره مرجع صالح به رسیدگی دادسرا می باشد.
بنابراین برای خواسته خود که دریافت حقوق معوقه می باشد به اداره کار مراجعه نمایید و با تنظیم دادخواست کارگر برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید به اداره کار مراجعه نماید، وکیل دعاوی کارگر و کارفرما به دلیل آنکه کلیه دعاوی مربوط به حقوق و مزایا و سنوات و غیره مرجع صالح به رسیدگی آن اداره کار می باشد ولی درمورد دعاوی ناشی از آسیب جسمی و حیثیتی ( وکیل اعاده حیثیت در مشهد ) و غیره مرجع صالح به رسیدگی دادسرا می باشد.

مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق

کارگر ابتدا باید سوابق بیمه خود را جمع آوری کند، سپس به اداره کار مراجعه نماید و از آن ها نامه ای برای شعبه بیمه گزاران دریافت کند و سپس با مراجعه به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی کلیه سوابق بیمه خود را جمع آوری نماید .
سپس با مراجعه به اداره کار فرم های دادخواست را تکمیل کرده و کلیه مدارک و سوابق خود را همراه با دادخواست به اداره کار تحویل می دهد و نامه سازش دریافت می کند.
نامه سازش به کارفرما داده می شود و جلسه سازش بعد از دو هفته تشکیل می گردد.
در صورت سازش که مشکل حل می گردد ولی در صورتی که سازشی انجام نشد و یا کارفرما حضور پیدا نکرد، جلسه تشخیص تشکیل می گردد و رای جلسه سازش به طرفین ابلاغ می گردد.
در صورتی که طرفین اعتراضی داشته باشند نامه به شورای حل اختلاف می رود و طرفین حاضر دلایل و مستندات خود را ارائه می نمایند و رای نهایی صادرمی گردد.
در صورتی که کارفرما، طلب کارگر را تادیه نکند از انجام آن سرباز زند، اجراییه صادر می گردد که به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه باید مراجعه گردد.
اجرای احکام اخطاریه با مهلت ۱۰ روز برای اجرای حکم به کارفرما مهلت می دهد؛ در صورت استنکاف از اجرای حکم لیست دارایی و اموال یا حساب بانکی به اجرای احکام ( وکیل اجرای احکام مشهد ) برای توقیف دارایی یا اموال و یا حساب بانکی اقداماتی صورت خواهد گرفت.

نمونه دادخواست مطالبه حقوق و مزایای کارگر

ریاست محترم هیئت تشخیص / حل اختلاف دعاوی کارگر و کارفرما استان ……..
با سلام
احتراماً به استحضار می رساند:
اینجانب یا وکیل دعاوی کارگر و کارفرما برای شرکت ………. از تاریخ ……….. تا ……….. به مدت ……… مشغول به کار بوده ام. متاسفانه شرکت مذکور بدون هیچ دلیل موجه و قانونی بنده را از کار اخراج نموده است و از پرداخت حقوق سه ماه آخر، حق بیمه، سنوات و عیدی و پاداش اینجانب خودداری نموده است. لذا با استناد به ماده ۲۹ قانون کار رسیدگی و صدور رای مبنی بر مطالبات قانونی خود از جمله بازگشت به کار، حقوق و مزایا، عیدی و پاداش، حقوق مرخصی استفاده نشده، افزایش دستمزد، سنوات خدمت، طرح طبقه بندی، بن کارگری، فوق العاده اضافه کاری و … را استدعا دارم.

وکیل مشهد ، وکالت و مشاوره تخصصی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم