نفقه زن پس از فوت شوهر

نفقه زن پس از فوت شوهر

نفقه زن پس از فوت شوهر

بلافاصله پس از اینکه زن و مرد به وسیله عقد دائم به زوجیت یکدیگر درآمدند، مرد ملزم به پرداخت نفقه به همسر خود می شود و حتی نفقه زن پس از فوت شوهر نیز قابل مطالبه است. 

پرداخت نفقه به قدری مهم تلقی می شود که قانونگذار درصورت عدم پرداخت آن به دو طریق ضمانت اجرا پیش بینی کرده است: مورد نخست این حق را به زن می دهد که در صورت عدم پرداخت نفقه به وی، دادخواست حقوقی مطالبه نفقه بدهد و نیز به عنوان مورد دوم می تواند به جرم  ترک انفاق از شوهر خود شکایت نماید.

لازم به ذکر است که پرداخت نفقه از سوی شوهر هیچ ارتباطی با ثروتمند بودن یا فقیر بودن شوهرش ندارد و بدون توجه به درآمد باید مخارج زن را بدهد.  نکته حائز اهمیت دیگر این است که نفقه‌ی زن مقدم بر نفقه‌ی اقارب است؛

این بدان معناست که در ابتدا لازم است نفقه‌ی زن هم نسبت به گذشته و هم نسبت به آینده پرداخت شود؛ درحالیکه اقارب فقط نسبت به آینده حق مطالبه‌ی نفقه را دارند. نفقه‌ی زن طلب ممتازه است یعنی درصورتی که شوهر ورشکست شود، اول باید نفقه‌ی زن را پرداخت کند.

زن به طور مستقل می‌تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می‌خواهد انجام دهد و می‌تواند از مالی که به او ارث رسیده است یا از شغل مستقلش بدست آورده است هر طوری که مایل است استفاده کند و حتی در صورت ثروتمند بودن زن و فقیر بودن شوهر، وی از پرداخت نفقه معاف نخواهد بود.

آیا مطالبه نفقه بعد از فوت شوهر امکان پذیر است؟

تا قبل از اصلاح قانون مدنی در سال ۱۳۸۱ زن پس از فوت همسرش نفقه ای دریافت نمی کرد، اما اکنون طبق ماده ۱۱۱۰، زن در ایامی که در عده‌ی وفات شوهرش است نفقه دریافت می‌کند و این نفقه زن پس از فوت شوهر در صورتی که مرد خودش دارایی داشته باشد از دارایی خود او و در غیر این صورت از اموال اقارب (آشنایان و خانواده‌ی فوت شده) که پرداخت نفقه بر عهده‌ی آنان است تامین خواهد شد.

زن همچنین می تواند علاوه بر نفقه خود در ایام عده وفات، نفقه معوقه خود را هم مطالبه کند. با این تفاصیل، در صورتی که زن از همسر خود تمکین کرده باشد ولی نفقه ای نگرفته باشد، می تواند بابت نفقه گذشته خود نیز اقدام کند که این نفقه از اموال شوهر قابل پرداخت خواهد بود.

نفقه حق زن است و قانون ایران در این مورد به شدت سخت‌گیری می‌کند البته از شروط پرداخت نفقه تمکین زن از شوهر است؛ در نتیجه اگر زن مرتکب عدم تمکین یا نشوز بشود استحقاق دریافت نفقه را نخواهد داشت. 

نفقه در عقد دائم و عقد موقت

همانطور که اشاره شد، یکی از شروط دریافت نفقه توسط زن این است که عقد میان زوجین از نوع دائم باشد. به موجب ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی در عقد موقت زن حق نفقه ندارد اما این امر استثنائاتی هم دارد.

قانونگذار در ادامه ماده ۱۱۱۳ آورده است: «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اینکه شرط شده یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.» بنابراین پرداخت نفقه در عقد موقت زمانی الزام می یابد که بر پرداخت آن میان زوجین توافق شده باشد.

تعریف عده وفات

هنگامی که زن از شوهر خود جدا می شود، لازم است مدتی را بگذراند که به آن عده می گویند. این جدا شدن ممکن است با طلاق و یا با وفات مرد صورت پذیرد. در مدت عده زن نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند.

وقتی که شوهر زن فوت نماید، زن موظف است مدتی را تحت عنوان عده نگه دارد. این عده، هم به منظور احترام به متوفی ست و هم به خاطر اینکه چنانچه زن باردار باشد، در این زمان مشخص شود. وکیل اثبات نسب مشهد اگر زن عده نگه ندارد و حامله باشد اما متوجه نشود، ازدواج مجدد وی باعث اختلاط نسب می گردد.

مدت عده وفات

مدت زمان عده وفات، چهار ماه و ده روز است اما در صورتی که زن حامله باشد عده وفات تا موقع وضع حمل است. (مشروط براینکه فاصله بین فوت شوهر و زایمان از چهار ماه و ده روز بیشتر باشد. در غیر اینصورت مدت عده همان چهار ماه و ده روز خواهد بود). وکیل نفقه لازم به ذکر است که اگر مدت چهار ماه و ده روز پایان یافته باشد و یا زایمان زن حامله صورت پذیرفته باشد، مطالبه نفقه برای وی امکان پذیر نیست.

فرآیند رسیدگی به دادخواست مطالبه نفقه ایام عده وفات

گفتیم چنانچه زن بخواهد علیه شوهرش درخواست مطالبه نفقه کند، میتواند هم شکایت حقوقی و هم شکایت کیفری انجام دهد چون پرداخت نفقه وظیفه ی شوهر است. اما در مورد مطالبه نفقه پس از وفات نمی توان شکایت کیفری انجام داد؛ زیرا پرداخت نفقه وظیفه خویشاوندان نیست و بعد از وفات در صورت مطالبه زن، پرداخت نفقه برعهده ایشان است.

بنابراین فرآیند مطالبه نفقه زن در ایام عده وفات، طی دادخواست حقوقی انجام می شود؛ به این ترتیب که پس از ثبت دادخواست و ابلاغ آن به طرفین، جلسه دادرسی آغاز می شود.

به منظور اینکه خویشاوندی که پرداخت نفقه به عهده ی اوست نیز از این شکایت مطلع شود، باید نشانی دقیقی از محل سکونت فعلی وی به دادگاه ارائه شود تا اخطاریه ای جهت حضور در دادگاه برای وی ارسال شود.

با تشکیل جلسه، قاضی به اظهارات زن رسیدگی نموده و شرایط لازم را از قبیل اینکه زن در عده باشد و… را بررسی می کند. از آنجایی که نفقه در زمان  عده وفات به روز است، زن نمی تواند نفقه روزهایی که گذشته است را دریافت کند و زمانی که شکایت مطرح می شود، از همان روز به بعد برای او نفقه تعیین می گردد.

دادخواست اعسار خویشاوندی که باید نفقه را بپردازد، مطرح نیست و این از تفاوت های نفقه ی پرداختی شوهر با نفقه زن پس از وفوت شوهر است.

زن در ایام زناشویی می تواند نفقه معوقه یعنی نفقه ای که مربوط به گذشته است را نیز شخصا یا از طریق وکیل نفقه معوقه ، مطالبه کند و چون مبلغ آن زیاد می شود شوهر می تواند دادخواست اعسار بدهد اما در اینجا چون نفقه به روزاست و در مورد نفقه معوقه زن حقی ندارد، دادخواست اعسار نیز مطرح نمی باشد.

بنابراین، دادگاه با توجه به هزینه ها و اوضاع و احوال زن میزان نفقه را تعیین و خویشاوندان را محکوم به پرداخت آن می کند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم