جرایم در حکم کلاهبرداری

جرایم در حکم کلاهبرداری

جرایم در حکم کلاهبرداری ، منظور جرایمی هستند که از حیث ارکان تشکیل دهنخ جرم ماهیتی متفاوت از جرم کلاهبرداری دارند ولی به دلیل اهمیت موضوع یا وجود پاره‌ای شباهت‌ها در حکم کلاهبرداری دانسته و با مرتکب آن‌ها مانند کلاهبردار برخورد کرده است به عبارتی از لحاظ اثر و مجازات مانند کلاهبرداری می باشد.

 سایت وکیل مشهددر ادامه بعضی از جرایمی که در حکم کلاهبرداری است را بیان می کند:

 

ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﻣﺎﻝ ﻏﯿﺮ ﻋﯿﻨﺎ ﯾﺎ ﻣﻨﻔﻌﺘﺎ

فروش مال غیر یعنی اینکه عین یا منفعت آن به دیگری واگذار شود. منظور از «عین» خودِ آن چیز است. مثلاً انتقال یک آپارتمان، یعنی اینکه مالکیت آن آپارتمان در اختیار کسی دیگر گذاشته شود.

این کار ممکن است از طریق فروختن یا حتی بخشیدن (صلح) انجام شود.

منظور از «منفعت» هم این است که فوایدی که از آن ممکن است به مالکش برسد، تصاحب شود؛

مثل اینکه خانه فردی بدون اجازه‌اش به یک نفر دیگراجاره داده شود.

بنابراین کسی که مال غیر را بدون مجوز قانونی اجاره دهد‌، مشمول حکم انتقال مال غیر است.

 

ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﺎﻝ ﻏﯿﺮ ﺑﻪ ﻋﻮﺽ ﻣﺎﻝ ﺧﻮﺩ

فردی که به‌موجب حکم دادگاه به پرداخت مالی محکوم شده یا شخصی که به دیگری بدهکار است یا ضامن یا کفیل یا خوانده‌ی یک دعوا، مال شخص دیگر را به‌عنوان مال خود معرفی کند و مرجع قضایی نیز عملیات توقیف یا وصول طلب را نسبت به آن مال انجام دهد، در این‌صورت شخصی که مال غیر را به‌جای مال خود معرفی کرده، در حکم کلاهبردار خواهد بود.

 

ﺗﻘﺎﺿﺎﯼ ﺛﺒﺖ ﻣﻠﮏ ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻭﺍﻗﻊ

براساس ماده‌ی ۱۰۵ قانون ثبت اسناد و املاک کشور،

اگر شخصی ملکی را که قبلاً به دیگرى انتقال داده،

به‌نام خود درخواست ثبت کند،

یا اگر در موقع تقاضا مالک بوده،

ولى در موقع ثبت ملک در دفتر ثبت املاک، مالک نبوده

و با این حال سند مالکیت بگیرد، کلاهبردار محسوب مى‏شود.

 

ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری

هرکس با انجام اعمال متقلبانه مانند صحنه‌سازی صوری تصادف، تعویض خودرو یا ایجاد خسارت عمدی، وجوهی را بابت خسارت دریافت کند، به حبس تعزیری درجه شش و جزای نقدی معادل دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود. شروع به جرم مندرج در این ماده علاوه بر مجازات مقرر برای شروع به جرم در قانون مجازات اسلامی، مستوجب جزای نقدی درجه پنج می‌باشد. مشاوره با یک وکیل خوب در مشهد در جرایم کلاهبرداری اهمیت خاصی دارد.

 

 اخذ گواهی حصر وراثت بر خلاف واقع

 ماده‌ی ۹ قانون تصدیق انحصار وراثت (مصوب ۱۴/۷/۱۳۰۹) هرکس که می داند وارث قانونی شخص دیگر نیست، خود را به‌ دروغ به‌عنوان وارث جلوه داده و گواهی حصر ورثه بگیرد و نیز هر وارثی که از وجود وراث دیگر آگاهی داشته باشد، و برخلاف حقیقت، گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف دریافت کند، کلاهبردار محسوب می‌شود.

 

وکیل جرم کلاهبرداری

 

کلاهبرداری یکی از شایعترین جرائم مالی کشور ایران است که سالها پرونده های متعددی را به خود اختصاص داده است، در نتیجه دستگاه قضایی ایران با سیاست جرم زدایی در سالهای اخیر به سمت تغییر ماهیت پرونده های کیفری کلاهبرداری به سمت پرونده حقوقی متمایل شده است . وکیل کلاهبرداری باید باید مسلط به قوانین و مقررات خاص در این حوزه باشد و همچنین توانایی اثبات سوء نیت مجرمانه را داشته باشد پرونده های کلاهبرداری جزء پرونده های مهم و حساس هستند.

از آنجا که در رویه قضایی بیشتر تمایل به رد کلاهبرداری است مگر اینکه دلای قوی و محکم علیه متهم باشد، یک وکیل کیفری می تواند با موشکافی پرونده جنبه مجرمانه و متقلبانه جرم را به قاضی اثبات کند و همچنین در رد اتهام کلاهبرداری نیز می تواند موثر باشد.

 

 اخد نوبت حضوری با وکلای کیفری از طریق لینک زیر

شماره تلفن وکیل دادگستری

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم