تامین خواسته کیفری

تامین خواسته کیفری

تامین خواسته کیفری

تامین خواسته کیفری ، جهت حفظ حقوق شاکی، قضات دادسرا و دادگاه ها در صورتی که دلایل اتهام و نیز دلایل ایراد خسارت به شاکی را کافی تشخیص دهند، به تقاضای شاکی یا وکیل کیفری ، قرار تأمین خواسته کیفری به منظور جلوگیری از ورود خسارت جبران ناپذیر صادر نماید. تأمین خواسته کیفری باعث می شود تا از اقدام متهم به انتقال اموال خود و تضییع حق زیان دیده از جرم جلوگیری به عمل آید. مستند قانونی این اقدام ماده۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری  مصوب ۱۳۹۲ است.

تأمین خواسته کیفری

مظابق ماده ۱۰۷ قانون آیین دادرسی کیفری شاکی می‌تواند تأمین ضرر و زیان خود را از بازپرس بخواهد. هرگاه این تقاضا مبتنی بر ادله قابل قبول باشد، بازپرس قرار تأمین خواسته صادر می‌کند. تبصره – چنانچه با صدور قرار تأمین خواسته کیفری ، اموال متهم توقیف شود، بازپرس مکلف است هنگام صدور قرار تأمین کیفری این موضوع را مدنظر قرار دهد.

 زمان تقاضای تامین خواسته کیفری

همزمان با شکایت کیفری : در قانون منعی برای درخواست تامین خواسته کیفری در ضمن شکایت کیفری وجود ندارد اما از آنجا که به صراحت قانون بایستی تقاضا مبتنی بر دلایل قابل قبول باشد و بررسی دلایل، اصولا نیاز به انجام تحقیقات می باشد از نظر وکیل دادگستری مشهد ، پذیرش تامین خواسته کیفری همزمان با طرح شکایت  کمی سخت است

در جریان تحقیقات : با توجه به اینکه در جریان تحقیقات ، تحقیقات لازم. از جمله گواهی گواهان و تحقیقات محلی انجام شده  است بازپرس با بررسی دلایل موجود در پرونده می تواند به این نتیجه برسد که دلایل قاتبل قبول و کافی هست یا خیر تا مبادرت به صدور قرار تامین خواسته کیفری نماید.

اعتراض به تامین خواسته کیفری

اعتراض به  قرار تامین خواسته کیفری

قرار تامین خواسته کیفری بر اساس ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری ظرف مهلت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ ، توسط متهم یا وکیل متهم قابل اعتراض در دادگاه صالح است. مرجع صالح برای اعتراض به قرار تامین خواسته کیفری صادره در دادسرا ، دادگاه کیفری ۲ است و مرجع اعتراض به تامین خواسته صادره در دادگاه کیفری ۲ ، دادگاه تجدید ظر است.

اعتراض ثالث به قرار تامین خواسته کیفری

مطابق ماده ۱۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری سال ۹۲ ، به اعتراض ثالث در دادگاه حقوقی رسیدگی می گردد. به عنوان مثال در راستای قرار تامین خواسته کیفری، ملکی توقیف می گردد که ثالث مدعی خرید ملک از متهم در سایق می باشد که به اعتراض ثالث در دادگاه حقوقی رسیدگی می گردد.

ماده ۱۰۸- درصورتی‌که خواسته شاکی، عین معین نبوده یا عین معین بوده، اما توقیف آن ممکن نباشد، بازپرس معادل مبلغ ضرر و زیان شاکی از سایر اموال و دارایی‌های متهم توقیف می‏کند.

تفاوت تامین خواسته کیفری با حقوقی

صدور قرار تامین خواسته کیفری نیاز به پرداخت خسارت احتمالی نیست، در صورتی که برای صدور تامین خواسته حقوقی نیاز به پرداخت خسارت احتمالی است البته در مواردی نیز جهت تامین خواسته حقوقی نیاز به پرداخت خسارت احتمالی نیست که می توانید بر روی نوشته تامین خواسته کلیک نمایید.

ماده ۱۰۹- قرار تأمین خواسته به محض ابلاغ، اجراء می‌شود.

در مواردی که ابلاغ فوری ممکن نیست

و تأخیر در اجراء موجب تضییع خواسته می‌شود،

ابتداء قرار تأمین، اجراء و سپس ابلاغ می‏ شود.

این موارد، فوراً به اطلاع دادستان می‏ رسد.

قرار تأمین خواسته مطابق مقررات اجرای احکام مدنی

در اجرای احکام کیفری دادسرای مربوط اجراء می‌شود.

ماده ۱۱۰- رفع ابهام و اجمال از قرار تأمین خواسته کیفری به عهده بازپرس است

و رفع اشکالات ناشی از اجرای آن توسط دادستان یا قاضی اجرای احکام به‌عمل می‌آید.

ماده ۱۱۱- دادگاه حقوقی به اعتراض اشخاص ثالث نسبت به توقیف اموال ناشی از اجرای قرار تأمین خواسته ،

مطابق مقررات اجرای احکام مدنی رسیدگی می ‏کند.

ماده ۱۱۲- در مواردی که مطالبه خواسته به تقدیم دادخواست نیاز دارد،

چنانچه شاکی تا قبل از ختم دادرسی،

دادخواست ضرر و زیان خود را به دادگاه کیفری تقدیم نکند،

به درخواست متهم، از قرار تأمین خواسته رفع اثر می‌شود.

ماده ۱۱۳- در صورتی که به جهتی از جهات قانونی، تعقیب متهم موقوف یا قرار منع تعقیب صادر و یا پرونده به هر کیفیت مختومه شود، پس از قطعیت رأی و اجرای آن، از قرار تأمین خواسته کیفری رفع اثر می‌شود.

 

مطالب مرتبط :

اعتراض ثالث کیفری

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکتر علی زینلی
دکتر علی زینلی
3 سال قبل

با سلام ، لازم به تذکر است قرار تامین خواسته صادره از دادگاه ، در زمره قرارهای اعدادی است و نه قرارهای نهایی ، فلذا قابل اعتراض نمیباشد

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم