وکیل نشر اکاذیب در مشهد

وکیل نشر اکاذیب در مشهد

وکیل نشر اکاذیب در مشهد

فهرست مطالب

وکیل نشر اکاذیب در مشهد ماده۶۹۸ ق.م.ا « هرکس به قصد اضرار یا تشویش اذهان عمومی یا مقالات رسمی به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاء یا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت را ساًیا بعنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان ، باید به حبس از ۲ ماه تا ۲ سال و یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود .»

 وکیل متخصص کیفری در مشهد (کلیک کنید )

وکیل نشر اکاذیب در مشهد

نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی است. هر کس به قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی اقدام به بیان اکاذیب کند، مجرم محسوب می‌ شود.

اظهار نمودن را قانونگذار بعنوان رفتار مرتکب شرط وقوع جرم دانسته است که اظهار نمودن در مفهوم متداول مترادف گفتن است

ولی در لغت به معنای فاش کردن ، آشکار کردن ، بیان کردن ، گفتن است که بیشتر معنای آشکار وفاش کردن مدنظر مقنن بوده است.

بنابراین ظاهر یا علنی شدن کذب ضروری است

بطوریکه چنانچه کسی اکاذیبی را در یکی از وسائل مورد نظر قانونگذار مکتوب نماید

ولی به جز او هیچ کس از مفاد آن با خبر نشود نمی توان اظهار نمودن را محقق دانست.

همچنین صرف نوشتن نامه ای که احتمالاً متضمن مطالب خلاف واقع باشد

بدون اینکه نامه به مقامات ذی صلاح ارسال شود یا موجب تشویش اذهان عمومی گردد

بزه تلقی نشده و نمی تواند مشمول مقررات ماده ۶۹۸ ق.م. باشد .

 

جرم نشر اکاذیب 

 

ب :کذب بودن محتوای اظهار

در مورد واژه اکاذیب نکات ذیل قابل ذکر است :

نخست : با وجود استفاده قانونگذار از واژه اکاذیب به صورت جمع اظهار یک کذب هم کافی به مقصود است

و اگر کسی یک فقره امر کذب و خلاف واقع را هم به نحو مقرر در ماده ۶۹۸ق.م به غیر نسبت دهد

عملش مشمول این ماده خواهد بود .

دوم : صرف کذب بودن اظهار حتی اگر به قصد اضرار باشد کافی نیست

بلکه اکاذیب اظهار شده باید قابلیت اضرار یا تشویش اذهان را داشته باشد .

سوم : اثبات کذب بودن اظهارات بر عهده مدعی است

و چنانچه مرتکب یا وکیل دادگستری در مقام دفاع بتواند صحت اظهارات را ثابت نماید تبرعه خواهد شد .

چهارم : در اظهار اکاذیب نسبتی به دیگری داده نمی شود

بلکه اخبار و یا مطالب بی اساس به طور کلی اظهار می شود .

پنجم : در جرم اظهار اکاذیب طرف می تواند ، غیر عموم یا مقامات رسمی باشد .

ج : اظهار اکاذیب جرم مطلق است : و تحقق آن موکول به و قوع نتیجه ضرر یا تشویش نیست . قانونگذار در متن ماده ۶۹۸ به این نکته تصریح نموده است که « . . . اهم از این که طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه . . . » به همین جهت سوء نیت خاص در این جرم منقضی است .

د : اظهار اکاذیب مقید به وسیله است : قانونگذار تصریح می کند که « . . . به وسیله نامه یا شکوائیه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضاءیا بدون امضاء اکاذیبی را اظهار نماید.

 

 جرم نشر اکاذیب رایانه ای

 

هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله ی سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، راسا یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی  یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود،  افزون بر اعاده حیثیت، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع

به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی  است.

هر کس به قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی

اقدام به بیان اکاذیب کند، مجرم محسوب می‌شود.

نشر اکاذیب از جرایم مطلق است

و تحقق آن موکول به وقوع نتیجه ضرر یا تشویش نیست.

در اظهار اکاذیب اعمال معینی به شخص یا اشخاص نسبت داده نمی‌شود

بلکه اخبار یا مطالب بی‌اساس به‌طور کلی اظهار می‌شود.

 

نشر اکاذیب رایانه ای 

 

با توجه به متن این ماده می توان موضوع جرم نشر اکاذیب را اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع قانون دانست که مرتکب جرم، آنها را به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی منتشر نموده یا در دسترس دیگران قرار داده و یا آنها را به طور صریح یا تلویحی به شخص حقیقی یا حقوقی نسبت دهد.

رفتار مجرمانه جرم نشر اکاذیب، شامل فعل مثبت مادی می شود،

لذا با ترک فعل نمی توان جرم مذکور را محقق دانست.

از نظر اساتید حقوق ، واژه انتشار ناظر به توزیع محتویات کذب در میان سه نفر یا بیشتر است که عرف آنها را انتشار انگارد.

در بستر سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، انتشار می تواند به شیوه های متفاوتی از قبیل ارسال فایل های مختلف صوتی، تصویری و یا متنی یا پسوند های مختلف، حاوی محتویات کذب از طریق پست الکترونیکی، کامنت گذاری در وبلاگ ها یا وبسایت ها با قرار دادن در قالب پست های مجزا، پیام کوتاه، بلوتوث و … انجام گیرد.

 

 وکیل نشر اکاذیب اینترنتی ( رایانه ای )

 

در جرم نشر اکاذیب رایانه ای که جرمی خصوصی به شمار می رود تا زمانی که شاکی رضایت ندهد ، امر تحقیق و بررسی ادامه خواهد داشت با توجه به عبارت: به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود در می بابیم که تحقق جرم نشر اکاذیب به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، منوط به حصول نتیجه خاصی نشده است و به صرف داشتن قصد مجرمانه (سوءنیت عام) و ارتکاب حداقل یکی از اعمال مثبت فیزیکی مندرج در ماده مذکور جهت تعقیب مرتکب جرم کفایت می کند؛ لذا جرمی مطلق می باشد.

نشر اکاذیب اینترنتی ، جرمی است عمدی که برای تحقق آن،

مرتکب باید بداند امری را که از طریق سامانه رایانه ای یا مخابراتی

اظهار یا شایع می کند یا به دیگری نسبت می دهد،

دروغ و بی اساس بوده و عالما و عامدا دست به انجام اعمال مثبت فیزیکی مجرمانه بزند.

 

اثبات صحت نشر اکاذیب

اگر اثبات شود که نشر خبر براساس واقعیت بوده نه کذب ، دیگر طرح شکایت به خاطر نشر اکاذیب مطرح نخواهد بود و موضوع شکایت صورت قانونی نخواهد داشت، تشخیص کذب بودن و یا صحت مطالب نشر شده در حیطه ی دادگاه است و دادگاه می تواند صحت و کذب بودن مطالب را بر اساس مستندات به اثبات رساند .

 

 وکیل جرایم رایانه در مشهد ( کلیک کنید )

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت