وکیل چک صیادی در مشهد

وکیل چک صیادی در مشهد

وکیل چک صیادی در مشهد

فهرست مطالب

چک بعنوان یکی از اسناد تجاری به دلیل مزایا و ویژگی‌های خاصی مانند برخورداری از امکان تعقیب کیفری شخص صادر کننده آن، محبوبیت بالایی بین فعالان تجاری و اشخاص عادی دارد و در اکثر مبادلات تجاری استفاده می‌شود.

طبق ماده ٣١٠ قانون تجارت: چک نوشته ای است که به موجب آن صادر کننده وجوهی را که در نزد محال علیه دارد کلاً یا بعضاً مسترد یا به دیگری واگذار نماید.

وکیل چک صیادی در مشهد

چک صیادی نوعی چک است که در سال‌های اخیر به منظور نظارت بر معاملات چک و کاهش آمار بالای چک برگشتی توسط بانک مرکزی به وجود آمده و طبق قوانین تازه تصویب شده، زیر نظر مستقیم بانک مرکزی و از طریق سامانه صدور یکپارچه الکترونیکی دسته چک یا اختصارا صیاد صادر می‌شود.

ویژگی های چک صیادی

از ویژگی‌های خاص این نوع چک دارا بودن شناسه صیادی، قابلیت اجرای مستقیم و لزوم ثبت شدن در سامانه صیاد است و از طریق درخواست به شعبه بانک مرکزی و احراز هویت و اعتبارشناسی متقاضی توسط همین بانک صادر می‌شود؛ همچنین همه قوانین مربوط به چک از جمله تعقیب کیفری و وظایف تضامنی صادر کننده برای این چک نیز قابل اجرا است و در مورد آن درخواست اجرائیه از دادگاه حقوقی امکان‌پذیر می‌باشد.

با این تحول در قانون جدید ارائه چک همه بانک‌ها برای صدور دسته چک به متقاضیان، باید از طریق سامانه صیاد در بانک مرکزی اقدام کنند و به این ترتیب بر خلاف گذشته که عمل احراز صلاحیت مشتریان دسته چک توسط شعب بانک‌ها انجام می‌گرفت، با ایجاد سامانه صیاد و صدور چک صیادی توسط این سامانه، بانک مرکزی به شخصه بر روال صدور دسته چک و احراز اعتبار متقاضیان آن نظارت دارد‌.

مزایای قانونی چک صیادی

قانون جدیدی که برای چک صیادی در نظر گرفته شده، مزایای خاصی دارد و شخص دارنده چک می‌تواند به جای مطرح کردن دعاوی حقوقی برای وصول وجه چک خود، درخواست صدور اجرائیه کند. به این ترتیب که با مراجعه به دادگاه برای وصول مطالبات و در صورت لزوم حق‌الزحمه وکیل، بدون درخواست پیگیری قضایی و صدور حکم، چک را وصول کند.

نکته جالب این طرح این است که صدور اجرائیه منوط به مشروط نبودن و عدم ضمانتی بودن چک است و تنها علیه شخص صاحب حساب صادر می‌شود و ضامن هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

صدور چک صیادی جنبه حقوقی و کیفری دارد و اگر دارنده چک با وصول آن مشکل داشته باشد می‌تواند جریان را به صورت قانونی و از طریق مراجع حقوقی پیگیری کرده و اصطلاحاً چک را برگشت بزند و دعاوی حقوقی مربوط به این نوع چک نیز با توجه به مبلغ آن توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف بررسی می‌شود.

وصول چک درصورت مواجهه با عدم کفایت موجودی

صحیح ترین کار این است که شما مبلغ موجودی را دریافت نموده و ما بقی کسرى مبلغ چک را برگشت بزنید ، زیرا وصول مبلغ کمتر به مراتب راحت تر می باشد ، در گواهى عدم پرداخت که بانک به شما میدهد باید نکات زیر مشخص شود :

مطابقت یا عدم مطابقت امضا صادر کننده چک با امضاى موجود در بانک
کد رهگیری
مهر شخص حقوقى بانک
چک در حکم سند لازم الاجرا است و با دریافت این گواهى راه هاى متعددی برای وصول وجه برای شما وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

مراحل وصول چک صیادی در مشهد

مدارک وصول چک صیادی

١-اقدام از طریق اجرائیه ثبت :

در صورتی که چک شما دارای شرایطى اجرائیه ثبتی باشد می توانید از طریق رجوع به اداره ثبت محل وقوع بانک محال علیه درخواست صدور اجرائیه علیه صادر کننده نموده و اصل مبلغ به اضافه ی هزینه های وکیل را از صادر کننده مطالبه نمایید .

٢-صدور دستور اجرائیه فورى از دادگاه :

این مورد از مورد قبل کم هزینه تر است و علاوه بر ضمانت اجرا هاى مورد قبل امکان جلب صادر کننده هم وجود دارد .

٣-شکایت کیفری :

اگر چک امکان شکایت کیفری داشته داشته باشد می توانید از این راه نیز اقدام نمایید .

۴-طرح دعوای حقوقى :

چک به عنوان سندی علیه صادر کننده و ظهر نویسان و ضامن ها دلیل محکمه پسندی است و امکان مراجعه به همه اشخاص فوق براى شما فراهم است . البته اگر تکالیف خود به عنوان دارنده چک را رعایت کرده باشید.

تامین خواسته چک در مشهد

تامین خواسته چک به معنای توقیف کردن و ممانعت از انتقال و فروش اموال شخص، به موجب حکم دادگاه است.

زمانی که شما یک دعوای مالی در دادگاه مطرح می‌کنید؛ مانند مطالبه وجه چک، می‌توانید مالی از شخص بدهکار به دادگاه معرفی کنید تا دادگاه آن را در امنیت قرار دهد و مانع از فروش یا انتقال آن مال شود.

به این ترتیب اگر در پایان رسیدگی به دعوی، حکم به نفع شما صادر شد؛ می توانید از طریق آن مال وجه چک خود را نقد کنید.

تامین خواسته چک که از سوی دادگاه صادر می‌شود تنها مختص زمانی است که مطالبه وجه چک از طریق دادگاه پیگیری شده باشد.

بنابراین شما می‌توانید پیش از آنکه به دادگاه دادخواستی تقدیم کنید و یا حتی همزمان با آن، درخواست صدور قرار تامین خواسته بدهید تا مانع از فرار بدهکار از پرداخت بدهی‌اش به وسیله انتقال اموال بشوید.

شما می‌توانید به اندازه مبلغ چک خود، خودرو بدهکار را نیز توقیف کنید.

نکته قابل توجی که باید در خصوص قرار تامین خواسته چک بدانید؛ این است که از آنجایی که در ابتدا محکومیت شخص بدهکار در دادگاه ثابت نشده است، شما برای آنکه بتوانید مالی از وی را توقیف کنید، باید مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی به حساب صندوق دادگستری واریز نمایید.

این مبلغ به این علت است که اگر حکم به نفع شما صادر نشد، شخص خوانده بتواند از طریق آن ضرر خود را جبران کند.

البته زمانی که مستند ادعای شما چک باشد؛ دادگاه اصل را بر محق بودن شما گذاشته و از شما برای توقیف اموال، خسارت احتمالی دریافت نمی‌کند.

تقاضای صدور قرار تامین خواسته چک

خواهان در ۳ حالت می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته چک کند که بر طبق ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی به شرح زیر است:

پیش از اقامه دعوی اصلی

خواهان می‌تواند قبل از اینکه دادخواست خود را مبنی بر مطالبه وجه چک به دادگاه تقدیم کند، از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته نماید.

همزمان با اقامه دعوی اصلی

خواهان برای آنکه اموال بدهکار را توقیف کند؛ می‌تواند همزمان با تقدیم دادخواست مطالبه وجه چک به دادگاه، تقاضای صدور قرار تامین خواسته نیز بکند.

این خواسته در ستون تعیین خواسته در دادخواست باید درج گردد.

در حین جریان دادرسی

حالت دیگری که خواهان می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته کند، در حین جریان دادرسی و پیش از آنکه حکم قطعی صادر شود، می باشد.

فرقی ندارد که مرحله بدوی باشد یا تجدیدنظر، مهم این است که هنوز حکم قطعی صادر نشده باشد.

خواهان می‌تواند درخواست تامین خود را به دادگاه ارائه کند.

نکته لازم به ذکر در مورد تقاضای صدور قرار تامین خواسته چک پیش از اقامه دعوی اصلی این است که:

از زمانی که دادگاه قرار تامین را صادر کرد، خواهان تنها ۱۰ روز فرصت دارد که دعوای اصلی را اقامه کند؛ در غیر این صورت به موجب ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی، قرار تامین خواسته صادر شده از سوی دادگاه، ملغی خواهد شد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت