وکیل سرقت مسلحانه در مشهد

وکیل سرقت مسلحانه در مشهد

وکیل سرقت مسلحانه در مشهد

سرقت در لغت به معنی دزدیدن و ربودن مال دیگری است. مطابق با قوانین ایران شخص سارق یا رباینده ی مال می بایست مال دزدیده شده را به صاحب اصلی آن برگرداند و چنانچه اصل مال در دسترس نباشد، وجه آن را به ارزش روز محاسبه و پرداخت نماید.

وکیل سرقت مسلحانه

در قانون مجازات اسلامی سرقت بر دو نوع حدی و تعزیری است. تفاوت سرقت حدی و تعزیری در منشا شکل گیری آن هاست.

منشا سرقت حدی، شرع است اما منشا سرقت تعزیری قانون است و مجازات آن با در نظر گرفتن مصلحت جامعه و میزان آسیب متفاوت است. وکیل سرقت به طور کلی شرایط وقوع سرقت حدی بسیار سخت تر از شرایط سرقت تعزیری است و مجازات آن نیز به مراتب سخت تر و سنگین تر است.

سرقت مسلحانه چیست؟

سرقت مسلحانه از سرقت های مشدد به شمار می آید، یعنی سرقت با کمک چند عامل دیگر از عوامل تشدید مجازات همراه است، سرقت مسلحانه با همراه داشتن اسلحه صورت می گیرد و مجازات آن از سرقت ساده بیشتر و شدید تر است؛

جرم سرقت مسلحانه جدا از آنکه جرم علیه مال است، جرم علیه امنیت داخلی نیز تلقی می شود چرا که در انواع دیگر سرقت، مال عموما به شکل مخفیانه ربوده می شود اما در سرقت مسلحانه، معمولا با زور، تهدید و ایجاد رعب و وحشت همراه است و حتی ممکن است منجر به ربایش مال نیز نگردد.

مواد قانونی سرقت مسلحانه

در قوانین جمهوری اسلامی ایران در دو ماده ی ۶۵۱ و ۶۵۲ بخش تعزیرات به سرقت مسلحانه اشاره شده است. مطابق ماده ۶۵۱ بخش تعزیرات قانون جمهوری اسلامی مصوب در سال ۱۳۷۵، اگر سرقت پنج شرط زیر را دارا باشد، سارق محکوم به پنج تا بیست سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق می گردد:

  • سرقت در شب اتفاق بیفتد.
  • تعداد سارقان دونفر یا بیشتر باشد.
  • یک یا چند نفر از سارقان سلاح ظاهر یا مخفی همراه داشته باشد.
  • سارقان از دیواری بالا بروند، حصاری را بشکنند و یا از کلید ساختگی استفاده کنند.
  • سارق به دروغ خود را مامور دولت معرفی کند و یا سرقت در محل سکنی یا اطراف آن صورت گیرد و موجب آزار و تهدید گردد.

چنانکه گفته شد در قانون ۲ جا به جرم سرقت مسلحانه و مجازات آن اشاره شده است، علاوه بر ماده ی ۶۵۱، در ماده ی ۶۵۲ بخش تعزیرات قانون جمهوری اسلامی بیان شده است که اگرسرقت منجر به آزار و تهدید گردد و سارق مسلح باشد، مجازات وی شامل حبس از سه سال تا ۱۰ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق می باشد.

وکیل جرم سرقت مسلحانه در مشهد

منظور از سلاح در جرم سرقت مسلحانه چیست؟در این جرم سلاح شامل انواع سلاح سرد (مانند چاقو، قمه، شمشیر،کارد، پنجه بوکس) و یا سلاح گرم (مانند تفنگ، اسلحه شکاری، نارنجک و غیره) می شود، پر یا خالی بودن اسلحه تفاوتی ندارد و تنها حمل آن توسط سارق منجر به مبدل گشتن سرقت به سرقت مسلحانه می شود حتی اگر از آن اسلحه استفاده ای نیز نگردد وسایلی مانند سنگ و چوب و امثالهم سلاح تلقی نمی‌شود.

محاربه چیست؟

براساس ماده ۲۷۹ از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان، مال و ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که باعث ناامنی در محیط گردد.

نکته ی قابل توجه در جرم محاربه آن است که اگر فردی با انگیزه ی شخصی به روی دیگری اسلحه بکشد به شکلی که منجر به ارعاب و اخلال امنیت عمومی نگردد جرم محاربه محسوب نمی گردد، در اثبات جرم محاربه تاکید بر ارعاب عموم مردم است و جرم شکل عمومی بر خود می گیرد.

طبق ماده ی ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی، مجازات محارب عبارت است از اعدام، صلب (به معنای صلیب کشیدن)، قطع دست راست و پای چپ، نفی بلد (به معنای تبعید) و تشخیص اینکه کدام مجازات برای محارب در نظر گرفته شود بر عهده قاضی است.

مجازات سرقت مسلحانه از منزل

اگر یک یا چند نفر منزلی را سرقت نمایند و حداقل یکی از آنان مسلح باشد و یا هیچ کدام مسلح نباشد اما در موقع سرقت در مقام هتک ناموس برآیند، مجرمان به مجازات اعدام یا حبس ابد محکوم خواهند شد.

مجازات سرقت مسلحانه از بانک یا صرافی

بنابر قانون سرقت مسلحانه مصوب سال ۱۳۳۸ هرگاه دو یا چند نفر با اجتماع و قرار قبلی به بانک، جواهر فروشی، صرافی و به طور کلی هر مکانی که در آن وجه نقد و اوراق بهادار یا سایر اشیا قیمتی، به قصد ربون مال، به طور مسلحانه (چه یک نفر دارای اسلحه باشد چه چند نفر) حمله ببرند ۲ حالت پیش خواهد آمد:

  • در صورت وقوع سرقت مسلحانه و یا ربودن مال هر یک از سارقین به حبس ابد با اعمال شاقه و در صورت وقوع قتل به اعدام محکوم می گردند.
  • در صورت عدم وقوع سرقت و ربایش مال و قتل اگر اراده مرتکبین در آن تاثیر نداشته باشد؛ مجازات مرتکبین حبس موقت با اعمال شاقه به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد بود و اگر اراده مرتکبین در آن تاثیر داشته باشد؛ مجازات مرتکبین حبس مجرد از ۲ تا ۵ سال در نظر گرفته می شود.

ادله اثبات سرقت مسلحانه

  • یکبار اقرار سارق در سرقت تعزیری و دوبار اقرار سارق در سرقت حدی.

یعنی چنانچه سارق اقرار به سرقت کند این جرم قابل اثبات خواهد بود.

  • شهادت دو مرد.

یعنی شخص شاکی باید دو نفر را برای شهادت معرفی نماید تا شهادت دهند که شخص سارق اموال وی را به سرقت برده است.

  • علم قاضی.

زمانی که سرقت صورت گرفت، بهترین کار تماس با پلیس و تنظیم صورت جلسه سرقت و سپس تنظیم شکوائیه است. چرا که صورتجلسه ۱۱۰ و بررسی هایی که در زمان سرقت انجام می شود و اظهارات مطلعین و تحقیق و معاینه محل و بررسی اثر انگشت از مواردی است که جرم سرقت را اثبات می نماید.

وکیل سرقت مسلحانه در مشهد

سرقت‌ مسلحانه جرمی خشن و رعب‌آور است. اینگونه جرائم اغلب توسط گروهی از سارقان انجام می‌شود. استرداد اموال مسروقه و جبران مادی جراحت‌های احتمالی که بر مال‌باختگان وارد می‌شود، موضوعی است که نیاز به پیگیری دقیق قانونی دارد.

قطعاً راهنمایی گرفتن از یک مشاور حقوقی زبده یا استخدام وکیل ، راه میان‌بر احقاق حق قربانیان این جرم است. پیشنهاد ما به شما مشاوره حقوقی با وکیل سرقت مسلحانه در مشهد است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم