وکیل جرم تخریب در مشهد

وکیل جرم تخریب در مشهد

وکیل جرم تخریب در مشهد

فهرست مطالب

از جمله رفتار های که قانونگذار محترم آن را جرم انگاری کرده است و برای آن مجازات در نظر گرفته است بحث تخریب به اموال بوده که جز جرایم تعزیری است و در کتاب پنچم از قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است.

وکیل جرم تخریب در مشهد

یکی از شایع ترین جرایم حاشیه شهر بوده که پی در پی در حال وقوع بوده و شکایت های زیادی در این زمینه به ثبت می رسد شاید بتوان به جرات بیان نمود که در میان جرایم حاشیه شهر بعد از سرقت خودرو و منزل و سرقت به عنف تخریب باشد

حال ممکن است که تخریب اموال دولتی و شهری مثل شکستن شیشه های اتوبوس و ناوگان حمل ونقل شهری یا قطع یا سوزاندن دخت ها و.. وهر آنچه که در مالکیت دولت و نهاد های عمومی باشد یا تخریب اموال خصوصی افراد مثل شکستن پنچره های مازل ویا  شکستن شیشه های خودرو ها و… شرط اصلی در تحقق جرم تخریب رساندن خسارت و ضرر به اموال باشد که در اثر یک رفتاری به اموال خسارت مالی وارد آید. ممکن است که تخریب عمدی باشد

بیشتر پرونده های که درگیرش بودیم در کنار یک جرمی تخریب نیز صورت گرفته است که باعث تشدد جرم شده ومجازات را افزایش داده باشد مثلا با عمل ورود به عنف تخریب نیز صورت گرفته باشد یا کنار ضرب وجرح نیز تخریب صورت گرفته باشد.

مجازات  جرم تخریب اموال

گاهی اوقات ممکن است که افراد به دلایل متعددی اقدام به آسیب به اموال نمایید و یک نقص یا خرابی در اموال صورت گیرد که قانون گذار برای آن مجازات در نظر گرفته است که در قانون مجازات اسلامی از ماده ۶۷۵ تا ۶۸۹ قانون مجازات اسلامی در کتاب پنچم توجه نموده است و  مصادیق و انواع آن را توضیح داده ومجازات هر یک را نیز بیان نموده است.

لازم به ذکر است که بیان کنیم اگر تخریب را اموال عمومی ودولتی صورت گیرد جز جرایم غیر قابل گذشت بوده ولی اگر تخریب در اموال خصوصی صورت گیرد امکان گذشت توسط شاکی وجود دارم و از تفاوت های دیگر آن که در میزان خسارت وارده در اموال خصوصی میتوان با توافق طرفین ان را کم کرد یا به اقساط تقسیم کرد ولی در خسارت وارده به اموال دولتی ونهاد های عمومی نمیتوان با توافق میزان آن را کاهش داد یا رضایت گرفت.

جرم تخریب در قانون

قانونگذار در بیان مجازات تخریب در ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی بیان میدارد (هرکس عمدا عمارت یا کشتی یا بنا یا هواپیما یا کار خانه یا انبار  و به طور کلی  هر محل مسکونی یا معد برای سکنی یا جنگل یا خرمن یا هر نوع محصول

زراعی یا اشجار یا مزارع  یا باغ های متعلق به دیگری را آتش بزند به حبس از دو تا پنچ سال محکوم میشود).پس تا اینجا متوجه شدیم که مجازات حرق یا آتش زدن که خود نوعی تخریب است فقط دارای مجازات حبس بوده که حد اقل آن ۲سال وحداکثر آن ۵سال میباشد که میزان آن بر اساس علل و میزان تخیب آن بوده است.

البته لازم به ذکر است که این اموال ممکن است دولتی ومتعلق به بخشهای عمومی باشد و اگر این اموال متعلق به یک شخصی باشد ممکن است دادگاه برای آن جبران خسارت در نظر بگیرد از سوی دیگر قانون گذار در ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی آتش زدن اموال منقول را هم در نظر گرفته و میزان حبس آن را شش ماه تا دوسال تعیین کرده است.

اگر شخصی اقدام به شکستن شیشه اموال خصوصی نماید به جبران خسارت محکوم میگردد و قابل گذشت بوده ول در ماده ۶۷۵ یا ماده ۶۷۶ قانون مجازات اسلامی قابل گإشت نبوده وجدا از جبران خسارت متهم به حبس نیز محکوم میشود و در گاهی اوقات تعلیق نیز تعلق نمیگیرد و یا مثلا مشمول عفو رهبری نمیشود.

 تخریب اموال منقول و غیر منقول

در قانون تفاوتی بین اموال منقول و غیر منقول نشده و مجازات آن را یکی میدانیم. مقصود از اموال منقول یعنی اموالی که امکان جا به جا شدن دارد و با جا به جا کردن آن ها خسارت وارد نمیشود مثل ماشین و یا تلویزیون و …

استناد قانونی این اموال در ماده ۱۹ قانون مدنی مصوب ۱۳۱۱ میباشد که ( اشیایی که نقل آن از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید).

ممکن است بعضی اموال در حکم منقول باشد ولی در اثر یک درسته فعالیت هایی تبدیل به اموال غیر منقول گردد مثل آجر یا میخ در تعریف اموال غیر منقول باید بگوییم که اموال غیر منقول جز آن دسته از اموالی است که نقل وانتقال آن منجر به خرابی وتخریب میگردد و این دسته از اموال یا ذاتا غیر منقول اند مثل درخت یا به دست انسان غیر منقول است مثل آجر. مثلا آجر منقول است و اگر در یک ساختمان یا بنا بکار رود در حکم اموال غیر منقول است و با برداشتن آن آجر خسارت وارد میشود.

وکیل جرم نخریب در مشهد

حال که به تعریف اموال منقول وغیر منقول پرداختیم می رویم سراغ اصل مطلب. در ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی در یک اصلاحیه سال ۹۹ هر شخصی عمدا اشیا منقول یا غیر منقول را که متعلق به دیگری است را تخریب نماید به حبس از شش ماه تا سه سال و در صورتی که میزان خسارت از صد ملیون ریال کمتر باشد به جزای نقدی دوبرابر خسارت وارده محکوم میشود.

از طرفی دیگر اگر نخریب بر اثر مواد منفجره صورت گیرد  مجازات حبس در پیش دارد که میزان حبس در نظر گرفته شده  دو سال تا پنج سال است که غیر قابل تعلیق وبخشش بوده و اگر با انفجار رخ داده به اموال اشخاص دیگر خسارت وارد شده باشد ملزم به جبران بوده.

مثلا اگر یک بمب دست ساز در چهار شنبه سوری در ماشین قرار دهد و ماشین منفجر شود وبا انفجار ماشین شیشه های منازل نزدیک به آن بشکند شخص مرتکب باید به جبران خسارت منازل نیز بپردازد و چون با انفجار رخ داده بر امنیت عمومی و روانی منطقه آسیب وارد میشود مجازات مشدده میگردد.

مرور زمان در طرح شکایت تخریب

همان طور که بیان نمودیم این دسته از جرایم با اینکه تعزیری بوده و لی غیر قابل گذشت است البته اگر شخصی اقدام به شکستن شیشه یک خانه مرتکب شود قابل گذشت بوده ولی اگر منزل یا ماشینی را منفجر کند یا آتش بزند طوری که دارای جنحه عمومی باشد غیر قابل گذشت بوده است

و به طور کلی در جرایمی که تعزیری باشد و قابل گذشت بوده گذر زمان در شکایت تعلق دارد و چون تخریب جرمی غیر قابل گذشت بوده گذر زمان تعلق نمی گیرد ولی توصیه ما این است که با یک وکیل مجرب مشورت نمایید

اثبات جرم تخریب در مشهد

حال سوالی که اینجا مطرح میشود این است که در صورت بروز این جرم چگونه آن را ثابت کنیم باید بگوییم که راه های اثبات آن اقرار واگر اقرار نافذ نبود شهادت دو نفرمردعادل یا یک مرد و دو زن باشند.

و اگر بین شهود تعارض بود یا عدم شهود مواجه شدید می روید سراغ علم قاضی هر مدرکی که قاضی به یقین برسد جز اماره و قراین بوده مثل عکس یا فیلم یا نظر کار شناسی و معاینه محل یا گزارشات پلیس که همگی جز اماره ای برای علم قاضی است.

اقرار باید یک بار انجام گیرد ولی برای جرایم منافی عفت چهار چهار بار باید باشد و در شهادت شهود باید دو نفر ودر جرایم منافی عفت چهار مرد و یا یه مرد و دوزن باشند

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت