مراحل انتقال حقوق متوفی به فرزندان

شرایط انتقال حقوق متوفی به بازماندگان

مراحل انتقال حقوق متوفی به فرزندان

مراحل انتقال حقوق متوفی به فرزندان : حقوق مستمری پدر خانواده بعد از فوت به چه کسانی انتقال می یابد؟

چنانچه مردان بیمه شده یا مستمری بگیر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی فوت نمایند، بازماندگان آنان در صورت داشتن شرایط ذیل می‌توانند مستمری بازماندگان دریافت کنند:

  • همسر دائم فرد بیمه شده تا زمانی که دوباره ازدواج دائم نکرده باشد، می‌تواند مستمری دریافت کند. در صورتی که دوباره ازدواج کرده باشد و شوهر دوم فوت کند دوباره می‌تواند از حقوق همسر فوت شده اول خود استفاده کند. میزان مستمری همسر بیمه شده متوفی معادل ۵۰ درصد مستمری استحقاقی بیمه شده است. در صورتی که بیمه شده دارای چند همسر دائم باشد، مستمری بین همسران او به طور مساوی تقسیم می‌شود. این زنان چنان چه خودشان اقدام پرداخت حق بیمه کنند می‌توانند علاوه بر دریافت مستمری بر اساس قراردادی که منعقد شده است، همچنان به بیمه پردازی ادامه بدهند و از مزایای آن برخوردار شوند.
  • هریک از بازماندگان فرزند در صورت دختر بودن اگر شاغل نباشند و شوهر نداشته باشند و فرزندان پسر، در صورتی که سن شان کمتر از ۱۸ سال باشد یا در صورت داشتن ۱۹ سال به بالا به تحصیل اشتغال داشته باشند یا به علت بیماری یا نقض عضو، طبق گواهی کمیسیون پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار کردن نباشند، هرکدام ۲۵ درصد مستمری را دریافت می‌کنند. هر یک از فرزندان در صورتی که پدر و مادر خود را از دست داده باشد، میزان مستمری او ۲ برابر میزان مذکور خواهد بود.
  • هر یک از پدر و مادر بیمه شده در صورتی که تحت تکفل او بوده باشند و همچنین سن پدر از ۶۰ سال و سن مادر از ۵۵ سال بیشتر باشد یا به تشخیص کمیسیون پزشکی از کار افتاده باشند و خودشان از سازمان مستمری دریافت نکنند ، معادل ۲۰ درصد مستمری دریافت خواهند کرد.
  • زنان خانه داری که حق بیمه صاحبان مشاغل آزاد را پرداخت می‌کنند، در صورت فوت همسرشان مستمری دریافت می‌کنند.
  • شوهر فرد بیمه شده ای که تحت تکفل همسرش بوده باشد و سن اش بیشتر از ۶۰ سال باشد و یا از کار افتاده شده باشد، همچنین مستمری بگیر تامین اجتماعی نباشد می تواند بعد از فوت همسرش مستمری دریافت کند.

نحوه محاسبه میزان مستمری بازماندگان

میزان مستمری بازماندگان عبارتست از ۳۰/۱ (یک سی ام) مزد یا حقوق متوسط بیمه شده ضربدر سنوات پرداخت حق بیمه، مشروط بر اینکه این مبلغ از پنجاه درصد مزد یا حقوق متوسط ماهانه او کمتر و از صد در صد آن بیشتر نباشد. (منظور از مزد یا حقوق متوسط، جمع کل مزد یا حقوق بیمه شده که به ماخذ آن حق بیمه دریافت گردیده، ظرف هفتصد وبیست روز قبل از فوت تقسیم بر روزهای کاری ضربدرعدد۳۰است) مراحل انتقال حقوق متوفی به فرزندان

سهم حقوق فرزندان بعد از فوت

  • سهم همسر متوفی معادل ۵۰% کل مستمری استحقاقی است و چنانچه بیمه شده مرد دارای چند همسر دائم باشد مستمری بین آنها به تساوی تقسیم خواهد شد.
  • سهم هر فرزند متوفی معادل ۲۵% مستمری استحقاقی است ودر صورتیکه فرزندان هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشند ، سهم آنان دو برابر این میزان خواهد بود .
  • سهم هر یک از پدر و مادر متوفی ، معادل ۲۰% مستمری استحقاقی خواهد بود.

مدارک و مراحل انتقال حقوق متوافی به فرزندان

  • درخواست بازماندگان متوفی مبنی بر تقاضای برقراری مستمری
  • اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متوفی و بازماندگان واجد شرایط
  • اصل و تصویر گواهی وفات بیمه شده صادر شده از سازمان ثبت احوال
  • اصل و تصویر عقد نامه همسر بیمه شده متوفی
  • گواهی اشتغال به تحصیل معتبر و تایید شده برای فرزندان پسر بالای ۱۸ سال
  • تهعد نامه از جانب فرزندان دختر مبنی بر نداشتن شوهر و شغل
  • صورتنامه کمیسیون پزشکی در مورد از کار افتادگی در صورت لزوم
  • مدارک کفالت پدر و مادر
  • مدارک احراز وقوع حادثه (در صورت لزوم)

آیا برای دریافت حقوق مستمری متوفی نیاز به گواهی انحصار ورثه می باشد؟

اصل و تصویر انحصار وراثت (ارائه این مدرک درابتدای برقراری مستمری الزامی نمی باشد اما لازم است حداکثر تا ۹ ماه پس از تاریخ فوت ارائه گردد.) در صورت نیاز به گواهی حصر وراثت از طریق وکیل می توانید بر روی نوشته وکیل انحصار وراثت کلیک نمایید. مراحل انتقال حقوق متوفی به فرزندان

مهلت تکمیل انحصار وراثت و انتقال حقوق مستمری متوفی به بازماندگان چه مدت بعد از فوت متوفی می باشد؟

در صندوق تامین اجتماعی از تاریخ درخواست مستمری بازماندگان ، نه ماه وقت دارید تا نسبت به اخذ گواهی حصر وراثت اقدام نمائید. و در صورت تاخیر در ارائه گواهی پیش گفت، مستمری بازماندگان به شخص دیگری قابل انتقال نمی باشد و صرفاً پرداخت آن متوفق ( فریز) می گردد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
1 سال قبل

سلام اگر مادری که حقوق شوهرشو ب عنوان مستمری دریافت میکنه فوت کنه و بعد از فوت مادر دخترش از همسرش جدا بشه ایا میتونه برای دریافت مستمری مادر اقدام کنه؟؟

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم