قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟

قرارنهایی صادر شد یعنی چه

قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟

قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟ سوالی که از یک وکیل متخصص کیفری مشهد بارها پرسیده می شود در این نوشته برای شما ببان می نماییم. ابتدا قرار نهایی را تعریف می نماییم قراری است که باعث می شود پرونده از آن مرجع خارج گردد. مانند قرار جلب به دادرسی، قرار منع تعقیب، قرار موقوفی تعقیب، قرار توقف تحقیقات، قرار ترک تعقیب، بایگانی پرونده،  قرار تعلیق تعقیب و قرار عدم صلاحیت می باشد به عبارت دیگر هنگامی قرار نهایی صادر می شود که بازپرس یا قاضی تحقیق و سپس از انجام تحقیقات نسبت به اقدامات انجام شده قضاوت می کند.

تفاوت قرار نهایی یا قرار اعدادی

اقرار های اعدادی ( مقدماتی) در جهت تکمیل تحقیقات مقدماتی، ولی قرارهای نهایی به منزله خاتمه تحقیقات مقدماتی و خارج شدن پرونده از مرجع رسیدگی میباشد.
قرارهای اعدادی که در راستای گردآوری مناسب تر دلایل و در اختیار داشتن متهم، و آماده سازی پرونده برای صدور رأی در جهت احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم می باشند درحالی که قرارهای نهایی که مقام تحقیق از رسیدگی به تحقیقات فارغ شده و با اتخاذ تصمیم قضایی در خصوص تعقیب یا عدم تعقیب و بزهکاری یا بی گناهی متهم، موجب ارجاع پرونده از دادسرا به دادگاه می شود. قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟

وکیل کلاهبرداری ، وکیل سرقت  در مشهد ، وکیل آدم ربایی

هدف از صدور قرارهای اعدادی در برخی موارد مثل قرار معاینه یا تحقیقات محلی، پرونده را آماده برای احراز بزهکاری یا بی گناهی متهم و در برخی موارد مثل قرار تأمین خواسته کیفری و قرار ممنوع الخروج متهم، درجهت حفظ منافع شاکی و جلوگیری از تضییع حقوق احتمالی شاکی می باشد. درحالی که در قرارهای نهایی هدف آن مشخص شدن نتیجه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی در دادسرا برای ارجاع به دادگاه و اصدار تصمیم قضایی حسب مورد در جهت آزادی متهم و منع تعقیب یا در جهت بزهکاری و مجرمیت اوست.

اظهار نظر دادستان نسبت به قرارهای نهایی

قرارهای نهایی که توسط بازبرس صادر می گردد بایستی جهت اظهار نظر نزد داستان فرستاده شود، با توجه به اینکه قرار جلب به دادرسی و قرار منع تعقیب جزء قرارهای نهایی هستند و قرارهای نهایی بازپرس جهت اظهار نظر نزد دادستان فرستاده می شود بنابراین این قرارها در حالت منع تعقیب و جلب به دادرسی بررسی می نمایم.

اول: در صورتی که نظر بازپرس بر تقصیر متهم باشد:

بازپرس با صدور قرار جلب به دادرسی پرونده را جهت اظهار نظر نزد دادستان می‌فرستاد، دادستان بایستی ظرف ۳ روز از تاریخ وصول پرونده را ملاحظه نموده و به طور کتبی اظهار نظر نماید.
در رویه قضایی حجم کار بالای دادستان ها، اظهارنظر در خصوص قرارهای نهایی بازپرس به یکی از دادیاران ‏تفویض می شود که دادیار مذکور به دادیار اظهارنظر ملقب است.

دستور دادستان بر تکمیل تحقیقات در قرار نهایی

وقتی قرار نهایی جهت اظهار نظر دادستان یا دادیار اظهارنظر ارسال میشود امکان دارد دادستان یا یا دادیار تحقیقات بازپرس را ناقص بداند که در این صورت می تواند تکمیل آن را از بازپرس بخواهند و بازپرس مکلف به تبعیت از نظر دادستان و تکمیل تحقیقات است.

موافقت دادستان با قرار نهایی جلب به دادرسی

همانطور که گفته شد قرارهای نهایی صادر شده توسط بازپرس بایستی به نزذ دادستان ارسال گردد تا نظر خود را اعلام نماید. در صورت موافقت دادستان با قرار جلب دادرسی صادره از سوی بازپرس، دادستان کیفرخواست صادر می نماید. صدور کیفرخواست توسط دادستان یا دادیار اظهارنظر وی می‌گیرد ولی  قرار نهایی جلب به دادرسی توسط بازپرس صادر می شود.

با صدور قرار نهایی جلب به دادراسی و موافقت دادستان کیفرخواست صادر و پیامکی مبنی براینکه قرار نهایی صادر شد برای شاکی و متهم ارسال می گردد و سپس پرونده به دادگاه کیفری ارسال می گردد.

صادر شدن قرار نهایی به معنای صدور کیفرخواست است؟

در نوشته قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟ برای تببین دقیق موضوع ابتداکیفرخواست را تعریف می نماییم. کیفرخواست یک سند قضایی است که در انتهای مرحله تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس یا دادیار و صدور قرار جلب به دادرسی و موافقت  دادستان با قرار جلب به دادرسی صادر می گردد و سپس پرونده به دادگاه صالح کیفری ارسال تا رسیدگی گردد.

تصور خیلی از افراد که پرونده در دادسرا دارند بر این است که دریافت پیامک قرار نهایی صادر شد به معنای محکوم شدن متهم می باشد در صورتی که این چنین نیست و قرارنهایی صادر شده اعم از محکومیت و تبرئه است که بایستی به سامانه خدمات قضایی مراجعه نمود.

مخالف بودن دادستان با قرار نهایی جلب به دادرسی

در صورتی که دادستان یا دادیار اظهارنظر قرار جلب به دادرسی صادره از سوی بازپرس مخالفت نمایند و بازپرس بر نظر خود اصرار داشته باشد موضوع جهت حل اختلاف به دادگاه صالح فرستاده میشود. همانطور که گفته شد ارسال پرونده به دادگاه صالح جهت حل حل اختلاف در فرضی است که بازپرس به نظر خود اصرار داشته باشد بنابراین بازپرپس می تواند پسی از اظهار نظر دادستان و مخالفت با قرار صادره،می تواند از تصمیم قبلی خود عدول کند و قرار جدیدی موافق با نظر دادستان صادر نماید.

ب) در صورتی که بازپرس نظرش مبنی بر عدم تقصیر متهم باشد:

در چنین مواقعی قرار نهایی منع تعقیب صادر می گردد با توجه به اینکه یکی از قرارهای نهایی است بنابراین جهت اظهار نظر بایستی به نزد دادستان فرستاده شود امکان دارد دادستان با قرار منع تعقیب صادر موافق یا مخالف باشد وکیل مشهد در دو حالت بررسی می نمایید.

ا. موافقت دادستان به قرار منع تعقیب
در صورت موافقت دادستان با قرار منع تعقیب صادره از سوی بازپرس و دادیار از طریق شعبه بازپرسی یا دادیاری قرارنهایی صادر شده به طرفین ابلاغ می شود و طرفین اگر اعتراضی نسبت به قرار منع تعقیب دارند اعلام نمایند. قرار نهایی صادر شد یعنی چه؟

۲. مخالفت دادستان با قرار منع تعقیب

در صورتی که داستان با قرار منع تعقیب صادره از سوی بازپرس و دادیار مخالف باشد و بازپرس از نظر خود اصرار داشته باشد موضوع جهت حل اختلاف به دادگاه صالح فرستاده میشود. دادستان جهت اظهار نظر در مورد قرار نهایی منع تعقیب سه روز مهلت دارد.

جایگاه و نقش بازپرس در دادسرا و قرار نهایی

برای بازپرس در دادسرا باید قائل به دو جایگاه شد یکی جایگاه اداری که در این مورد مکلف به تبعیت از نظر دادستان است زیرا ریاست بر دادسرا بر عهده داستان است و  بازپرس مکلف به تبعیت است. دیگری جایگاه قضایی که در این مورد بازپرس الزامی به تبعیت از نظر دادستان ندارد استثناهاتی وجود دارد که استثنا نیاز به تصریح دارد این موارد در قانونگذار در ماده ۲۲۱ و ۲۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری تصریح نموده است این موارد عبارتند از احراز ملائت کفیل و تکمیل نقص تحقیقات می‌باشد که در این موارد بازپرس به تبعیت از نظر دادستان می باشد.

ثبت زمان مشاوره و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم