جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

وکیل انتشار عکس خصوصی دیگران

جرم انتشار عکس خصوصی دیگران

وکیل انتشار عکس خصوصی دیگران

یکی از شایع ترین جرایمی که این روزها موضوع پرونده های مراجع قضایی و نیروی انتظامی را تشکیل می دهد، انتشار فیلم و تصاویر خصوصی دیگران ، بدون رضایت آنهاست که اغلب موجب هتک حرمت افراد شده و باعث جریحه دار شدن اعتماد آنها می گردد .

مطابق با ماده ۷۴۵ قانون جرایم رایانه ای: هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر نماید، یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به مجازات جرم پخش عکس و فیلم خصوصی در فضای مجازی محکوم میشود.

البته این جرم به دو صورت در قانون در نظر گرفته شده است :

اول موردی است که کسی اقدام به تغییر یا تحریف و انتشار عکس و فیلم دیگران کند ،

دوم موردی است که کسی فیلم ، عکس یا صدای دیگری را بدون رضایت او منتشر کند .

کسی که از هر یک از موارد بالا صدمه دیده باشد ، باید برای رسیدگی به این جرم ابتدا شکایت خود را در دادسرا یا کلانتری ثبت کند تا مراحل رسیدگی به جرم آغاز شود تا بعد از طی مراحل قانونی ، مجازات در نظر گرفته شود .

مجازات جرم تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و فیلم‌های خصوصی و محرمانه

یکی دیگر از مضلاتی که با توجه به مشکلات امروزه پیش می آید، تهدید به انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی میباشد. افرادی سودجو با استفاده از تهدید قصد دارند کار خود را پیش ببرند و عکس و فیلم های خصوصی دیگران را ابزاری جهت اخاذی قرار می‌دهند، بنابراین قانونگذار جهت حمایت از افراد جامعه برای اشخاصی صرف تهدید را جهت سوءاستفاده و اخاذی بکار میبرند حتی اگر وارد مرحله اجرایی و عملی تهدید نشوند  مجازات تعیین کرده است و میتواند مورد پیگرد کیفری قرار بگیرد.

وفق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تهدید به جرم عبارت است از:

«هرکس دیگری را به هرنحوی، به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به واسطه این کار تقاضای دریافت وجه یا انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.»

دادگاه مخیر است در این صورت یا به شلاق از یک ضربه تا ۷۴ ضربه حکم دهد یا اینکه به حبس حکم بدهد از یک ماه تا یک سال.

چنانچه اگر شخصی به هرشکلی تهدید خود را عملی کرد در این حالت شخص تهدید کننده هم بخاطر جرم تهدید و هم جرم انتشار تصاویر و فیلم‌های خصوصی دیگران به مجازات محکوم خواهد شد.(یعنی جزای نقدی ۴۰میلیون ریال و دو سال حبس)

طبق ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری،  حبس در ماده  نصف شده است و به یک ماه تا یک سال تغییر پیدا کرده است.

شرایط تحقق جرم تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی

الف) تهدید کننده قادر به انجام آن فعل باشد. بنابراین چنانچه شخصی که هیچگونه سواد رایانه ای و دسترسی به اینترنت نداشته باشد، جرم تهدید به وقوع نمی پیوندد.

ب) وضعیت تهدید شونده به گونه ای باشد که امکان وقوع آن باشد. مثلا تهدید به شخصی که هیچگونه فیلم و عکس از خود ندارد به انتشار آن، جرم نیست.

ج) تهدید امری نسبی است و وضعیت تهدید شونده در آن مؤثر است و ملاک تشخیص آن عرف می ‌باشد. یعنی تهدید باید به گونه ای باشد که عرفا، موجب خوف و ترس شخص نرمال و متعارف جامعه گردد.

مجازات انتشار عکس خصوصی دیگران

در این حالت فرد هم ممکن است تهدید کند یا نکند اما در هر حال اقدام به انتشار عکس های شخصی دیگران می نماید.

مثال بارز آن روابطی است که بعضا بین دختر و پسر شکل می گیرد و پس از مدتی این عکس ها وسیله اخاذی می شود.

در اینجا قانون جرایم رایانه ای در ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی آن را جرم انگاری کرده است طبق این ماده:

هرکس به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۳۰ روز تا ۱ سال (طبق اصلاحات سال ۹۹) یا جزای نقدی از ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون ریال (طبق جدید ترین تغییرات تعدیل جزای نقدی توسط هیئت وزیران) یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

مجازات انتشار عکس های خصوصی دیگران طبق قانون جدید ۹۹:

همانطور که گفتیم در ماده ۷۴۵ قانون مجازات بخش جرائم رایانه ای (ماده ۱۷ قانون جرائم رایانه ای) مجازات این جرم بیان شده که طبق آن دادگاه می تواند یا به حبس از ۳۰ روز تا ۱ سال یا جزای نقدی از ۲ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان حکم دهد.

این امکان هم وجود دارد که دادگاه به هر دو مجازات با هم حکم کند.

مجازات تغییر یا تحریف فیلم و عکس دیگران طبق قانون جدید

در ماده ۷۴۴ قانون مجازات اسلامی بخش جرائم رایانه ای (ماده ۱۶جرائم رایانه ای) به این امر اشاره شده است:

هرکس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون ریال ( ۱۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا صد میلیون (۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

جزای نقدی طبق آخرین تغییرات سال ۹۹ اعمال شده است.

تبصره ـ چنانچه تغییر یا تحریف به صورت مستهجن باشد، مرتکب به حداکثر هر دو مجازات مقرر محکوم خواهد شد.در اینجا کمی دقت لازم است در اینکه مفاد ماده و نه تبصره به این دلیل که قابل گذشت است طبق اصلاحات سال ۹۹ حبس آن تقریبا ۳۰ روز تا یک سال خواهد بود.

اما در صورتیکه جرم فرد مصداق تبصره باشد دیگر این تخفیف و کاهش در کار نیست.

زیرا جرم غیر قابل گذشت است و همان مجازات مندرج در ماده حداکثر می شود یعنی اگر فرد تصاویری را تغییر دهد به صورت مستهجن در آورد هم به دو سال حبس محکوم می شود و هم اینکه به ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم می شود.

توصیه‌های پیش از طرح دعوی

به خاطر داشته باشید که تحت هیچ شرایطی با فردی که شما را تهدید به افشای تصاویر و مکاتبات خصوصی می‌کند وارد مذاکره و معامله نشوید و به خواسته‌هایش تن ندهید. برای مثال پارتنر سابق تهدید می‌کند که اگر او را نبینید فیلم‌هایتان را منتشر یا برای خانواده‌تان ارسال می‌کند. عده‌ای از ترس به چنین خواسته‌ای تن می‌دهند و گمان می‌کنند ملاقات با فرد تهدید‌کننده موجب تهدید را دفع می‌کند. در صورتی که تجربه نشان داده باج دادن و پذیرفتن درخواست‌های اولیه منجر به پیشروی طرف مقابل، اعمال قدرت و کنترلگری فزاینده توسط او می‌شود. به او هشدار دهید که اگر به رفتارش ادامه دهد، قانونی اقدام خواهید کرد. حتی می‌توانید مواد قانونی فوق‌الذکر را برای او بفرستید. هم‍زمان تمامی مکالمات و مکاتبات را مستند‌سازی کنید. اکثریت قریب به اتفاق چنین مواردی، در حد تهدید باقی می‌مانند و به انتشار نمی‌رسند. چرا که فرد تهدید‌کننده به خوبی می‌داند که چنین عملی برایش عواقب حقوقی و اجتماعی خواهد داشت. بنابراین تلاش کنید مرعوب نشوید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. اگر هشدارهایتان نتیجه‌بخش نبود، می‌توانید به امکان‌های دیگر چون شکایت رسمی فکر کنید.

نمونه متن شکواییه انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی

دادستان محترم عمومی و انقلاب شهرستان

با سلام

احتراماً به استحضار عالی می رساند :

مشتکی ­عنه آقا/خانم …. در تاریخ ….. با در اختیار گرفتن تلفن همراه اینجانب اقدام به انتقال تصاویر خصوصی بنده به تلفن همراه خویش نموده و منتج از این عمل، با تهدید بنده به پرداخت مبلغ ….  اعلام کرد در صورت عدم پرداخت تصاویر من را در فضای مجازی منتشر می کند. اما بنده هیچ­گونه توجهی به تهدیدات مشتکی­ عنه ننموده و متعاقباً مشارالیه در تاریخ …. از طریق اینستاگرام اقدام به انتشار تصاویر خصوصی بنده کرد. لذا بنابر وجود پیام­های تهدیدآمیز و نیز به استناد مواد ۱۶ و ۱۷ قانون جرایم رایانه و نیز ماده ی ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی قضایی و تعقیب و مجازات مشتکی­ عنه را از آن مقام عالی را دارم.

محل امضاء – اثر انگشت

وکیل جرایم فضای مجازی در مشهد

جرائم مربوط به پخش و انتشار صوت، عکس و فیلم خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی مانند اینستاگرام و غیره در عصر حاضر بسیار رواج یافته است. دعاوی کیفری از این قبیل، توسط پلیس فتا در راستای انجام تحقیقات مقدماتی نیز پیگیری و اعمال قانون میشود. پیگیری پرونده جرایم رایانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا نیز وکیل مشهد با بهره مندی از بهترین وکیل کیفری در زمینه جرایم رایانه ای و سایبری مشغول به فعالیت می باشد تا با بیانی ساده و روان پرونده کیفری و شکایت از جرایم رایانه ای را برای شما در قالب مشاوره حقوقی شرح داده و نیز در پیگیری و ارائه ادله اثباتی دعوا مهارت کافی را به کار گرفته است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم