وکیل دعاوی طلاق

وکیل دعاوی طلاق

وکیل دعاوی طلاق

فهرست مطالب

وکیل دعاوی طلاق : طلاق یک واژه ی عربی و از مصدر طلق یطلق به معنی رهایی، آزاد کردن و… می باشد و در واقع مفهوم آن بر هم زدن پیمان زناشویی است. وکیل مشهد بر طبق قانون طلاق احوال شخصیه است به این معنی که پیروان ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده اند می توانند بر طبق دین خود طلاق بگیرند و از هم جدا بشوند اما طلاق بر طبق مذهب شیعه از اختیارات مرد است.

وکیل طلاق

در شرایط فعلی جامعه ما به دلیل مشکلات عمده ای که در خانواده ها ایجاد می شود، وکیل خانواده به نظر می رسد که فرهنگ طلاق نیز باید در جامعه آموزش داده شود. یعنی اگر زن و شوهری به هر دلیلی قصد جدایی از یکدیگر را دارند، نباید به یکدیگر توهین نموده و با طرح انواع دعاوی حقوقی یا کیفری علیه یکدیگر، مشکلات ایجاد شده را بیشتر نمایند.

مطابق با قانون مدنی، حق طلاق در زُمره حقوق متعلق به زوج (مرد) می باشد. ماده ١١٣٣ قانون مدنی مقرر می دارد:

«مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید.»

بنابراین شوهر یا زوج هرگاه که بخواهد می تواند بدون اثبات دلیل خاصی زن خود را طلاق بدهد. طلاق باید به صیغه طلاق و در حضور لااقل دو نفر مرد عادل که طلاق را بشنوند واقع گردد.

اما زن در شرایطی خاص و با اثبات عسر و حرج یا شرایط ضمن عقد می تواند از طریق دادگاه و حتی با عدم رضایت مرد، طلاق بگیرد در واقع در این جا با تحقق شرایط، دادگاه مرد (زوج) را به طلاق اجبار می کند.

وکیل طلاق رجعی

طلاقی است که برای شوهر در مدت عده حق رجوع است این حق جزء اختیارات شوهر است و برای زن چنین حقی در نظر گرفته نشده است. حق رجوع را با هیچ قراردادی نمی توان از بین برد و شوهر نیز نمی تواند این حق را از خود ساقط کند. وکیل دعاوی طلاق رجوع مرد به زن تابع تشریفات خاصی نمی باشد و نیاز به جاری شدن عقد نکاح جدید بین زن و شوهر نیست.

در طلاق رجعی تا زمانی که عده زن سپری نشده باشد رابطه ازدواج قطع نشده و در این حالت:

۱. نفقه زن در دوران عده به عهده شوهر است زن و شوهر می توانند به آسانی به زن رجوع کند؛

۲. در صورتی که در دوران عده یکی از زن یا شوهر فوت کند طرف دیگر از او ارث میبرد؛

۳. در دوران عده زن حق ازدواج نداشته و هیچ مردی حق ندارد با وی ازدواج کند؛

۴. در دوران عده مرد نمی تواند با خواهر زن خود ازدواج کند؛

۵. ازدواج مرد قبل از به پایان رسیدن عده احتیاج به اجازه دادگاه دارد.

وکیل طلاق بائن

این طلاق که در بین مردم به طلاق خلع معروف است، در این طلاق در زمان عده برای شوهر حق رجوع نیست؛ یعنی برعکس طلاق رجعی، در این طلاق مرد نمی تواند بدون جاری شدن عقدی جدید به او رجوع کند و در برخی از انواع آن اگر مرد بخواهد به زن خود رجوع کند لازم است جدید نکاح کند.

طبق ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی در موارد ذیل طلاق بائن است:

۱. طلاقی که قبل از زناشویی واقع گردد؛

۲. طلاق زن یائسه؛

۳. طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد؛

۴. سومین طلاق که بعد از سه وصلت متوالی به عمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید.

طلاق خلع

طلاق زنی که دیگر به شوهرش علاقه ندارد و از او بیزار است و قصد طلاق دارد و شوهرش مایل به طلاق دادن او نیست؛ وکیل دعاوی طلاق لذا مهر یا مال دیگری از خود به او می بخشد که طلاقش را بگیرد. (ماده ۱۱۵۷ ق.م) وکیل طلاق توافقی مشهد در طلاق توافقی اصولا نوع طلاق خلع است.

طلاق مبارات

اگر کراهت و بیزاری از دو طرف، یعنی زن و شوهر باشد به این نوع طلاق «مبارات» گفته می شود که در اینجا مالی که زن به شوهر می دهد نباید از مقدار مهر زیادتر باشد. (ماده ۱۱۴۶ ق.م)

تفاوت طلاق خلع و طلاق به علت عسر و حرج زن چیست؟

بین طلاق خلع با طلاق ناشی از عسروحرج تفاوت وجود دارد. در طلاق خلع، زن به واسطه‌ی کراهتی که از شوهر دارد در مقابل مالی که به وی می‌دهد طلاق می‌گیرد، صدور حکم و اجرای صیغه‌ی طلاق خلع بدون رضایت مرد و صرفا به تقاضای زن، فاقد وجاهت شرعی و قانونی است؛

زیرا مرد باید بذل و بخشش زن را بپذیرد و حاضر باشد در قبال آن بخشش زن خود را طلاق بدهد و چنانچه مرد قبل از اجرای صیغه‌ی طلاق با رد آنچه که بذل شده از طلاق همسر خود منصرف شود نمی‌توان زن را مطلقه نمود و نیز اگر زن در مدت عده به آنچه بذل نموده رجوع کند طلاق خلع تبدیل به طلاق رجعی می‌شود و مرد نیز می‌تواند و حق دارد که به زن رجوع کند، ولی طلاقی که به علت عسروحرج زن باشد باعث صدور حکمِ اجبارِ مرد به طلاق می‌شود بدون آنکه به بخشش مالی از طرف زن نیاز باشد.

بنابراین نیازی به بذل مال از ناحیه‌ی زن نیست که موضوع پذیرش یا عدم پذیرش آن توسط مرد پیش بیاید، در این حالت چنانچه مرد حاضر به طلاق نشود دادگاه می‌تواند او را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار ممکن نباشد، زن به اذن قاضی و با حکم دادگاه طلاق داده می‌شود. طلاق به علت عسر و حرج زن، بائن است و به هیچ وجه برای مرد حق رجوع نیست.

سه طلاق

سه طلاق را سومین طلاقی که بعد از سه وصلت پی‌درپی به وجود آید گویند اعم از این که وصلت در نتیجه رجوع باشد یا در نتیجه نکاح جدید؛ که در این مورد هم برای شوهر حق رجوع نیست و زن برای مرد حرام می شود؛ لیکن با محلل امکان حل کردن آن برای ازدواج مجدد وجود دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت