وکیل اثبات زوجیت در مشهد

وکیل اثبات زوجیت در مشهد

وکیل اثبات زوجیت در مشهد

فهرست مطالب

وکیل اثبات زوجیت در مشهد ، یکی از دعاوی که امروزه در دادگاه های خانواده بررسی می‌شود و موضوع بسیاری از دادخواست های مردم را به خود اختصاص می‌دهد، اثبات زوجیت است. اثبات زوجیت زمانی مطرح می شود که زن و شوهر بعد از عقد ازدواج اعم از ازدواج دائم یا ازدواج موقت هر گونه رابطه زوجیت را انکار می کنند.

معمولاً در مناطقی که ازدواج موقت وجود دارد یا ازدواج دائم ثبت نمی شود این موضوع نمود بیشتری دارد. در این موارد که خواهان (طرح کننده دعوا) معمولاً خانم ها هستند به دلیل بچه‌دار شدن و یا طلب مهریه اقدام به طرح دعوا با موضوع اثبات زوجیت می‌کنند، چراکه با اثبات این موضوع مرد موظف به پرداخت مهریه و نفقه فرزند وکیل شناسنامه و همچنین دریافت شناسنامه برای فرزند می‌شوند.

اثبات زوجیت به چه معناست

اثبات زوجیت به معنای استفاده از شرایطی است که زن یا مرد تلاش می کند تا ازدواج خود را با طرف مقابل اثبات نماید. این فرآیند زمانی ایجاد می شود که زوجه یا زوج پس از عقد، رابطه ی زوجیت خود را انکار کند. این موضوع می تواند در زوجیت موقت یا دائم ایجاد گردد.

به طور کلی قانون زمانی یک ازدواج را رسمی تلقی می کند که نکاح بر اساس ماده ی ۹۹۳ از قانون مدنی در بین آنها انجام پذیرد. یک ازدواج زمانی قانونی و رسمی است که در دفاتر ثبت احوال، ثبت شده باشد.

اگر ازدواج به هر دلیلی در دفاتر به ثبت نرسیده باشد، مسئولیت کیفری و حقوقی را برای زوجین در بر دارد. مهمترین پیامد عدم ثبت ازدواج، انکار وجود رابطه و ازدواج توسط هر یک از طرفین می باشد. در صورت بروز انکار ازدواج از سوی یکی از طرفین، طرف دیگر باید رابطه زوجیت خود را به اثبات برساند. اصطلاحا به این فرآیند اثبات زوجیت گفته می شود.

اثبات زوجیت موقت

اثبات زوجیت موقت دارای دشواری و پیچیدگی بیشتری نسبت به اثبات زوجیت دائم می باشد. برای اثبات این امر به برخی از مدارک مهم و ضروری نیازمند خواهید بود. همانطور که می دانید در زوجیت موقت سند ازدواج و شهادت شهود وجود ندارد. اغلب افرادی که تن به ازدواج موقت می دهند به دلیل انجام مخفیانه ازدواج، از شهادت شهود و سند ازدواج برخوردار نخواهند بود.

در نتیجه اثبات ازدواج های موقت کمی دشوارتر می باشد. با توجه به این امر استفاده از اسناد و مدارک دیگر برای اثبات ازدواج موقت لازم و ضروری تلقی می گردد. البته برخی از مدارک اسناد، با عدم ارزش اثباتی از سوی مراجع ذیصلاح مواجه خواهند شد، اما در مواردی می توانند یقین قاضی را به همراه داشته باشند. این مدارک عبارتند از:

– سکونت مشترک طرفین
– وجود پیام ها و مکالمات
– تحقیقات محلی از همسایگان

اثبات زوجیت دائم با متوفی

در مواردی که یکی از طرفین (در ازدواج های به ثبت نرسیده ی دائم) فوت کند و طرف مقابل به دنبال دریافت حق و حقوق خود باشد، می تواند از روش های اثبات زوجیت استفاده کند. این طرح دعوا در دادگاه زمانی ایجاد می شود که ورثه اقدام به انکار وجود ازدواج نموده و حق و حقوق طرف مقابل را ارائه ندهند. همانطور که می دانید پس از فوت یکی از زوجین، طرف دیگر یکی از وراث قانونی وی شناخته شده و از حق و حقوق قانونی برخوردار است.

اگر زوجین ازدواج کرده و عقد آنها در جایی به ثبت نرسیده باشد، پس از فوت یکی از طرفین، طرف مقابل می تواند به دادگاه مراجعه کرده و ادعای خود را به اثبات برساند. توجه داشته باشید که شکایت قانونی که خواهان به دادگاه ذی صلاح ارائه می نماید، بر علیه ورثه متوفی خواهد بود. لازم است بدانید که یکی از شروط مهم برای رسیدگی به این دعوا، سوگند خوردن خواهان می باشد. در صورتی که خواهان از سوگند خوردن امتناع ورزد، حق وی به طور کامل ساقط خواهد شد.

دادگاه صالح به رسیدگی دعاوی اثبات زوجیت

از منظر صلاحیت ذاتی باید گفت که دادگاه خانواده صالح به رسیدگی به دعوای اثبات زوجیت می باشد. این دادگاه ها در بسیاری از شهرستان ها به منظور رسیدگی به دعاوی و امور خانوادگی تشکیل شده است. در شهرستان هایی که این دادگاه ها تشکیل نشده اند، دادگاه های حقوقی و عمومی این وظیفه را بر عهده دارند.

از باب صلاحیت محلی نیز از قواعد عمومی آیین دادرسی مدنی پیروی کرده و می بایست در محل اقامت خوانده طرح دعوا شود.

دلایل اثبات زوجیت

از جمله ادله مورد نیاز برای دعوای اثبات رابطه‌ زوجیت عبارتند از:
– سند ازدواج که دفترخانه ازدواج تحت عنوان قباله ازدواج بصورت پیش ‌فرض تهیه کرده ‌اند که زوجین ذیل آن را امضاء می کنند.
– استماع شهادت شهود و مطلعین که معمولا در حین عقد نکاح عده‌ ای از نزدیکان حضور دارند.
– درخواست جلب نظر کارشناس که در این‌باره بسیار کاربردی می باشد.
– تحقیقات محلی و درخواست استعلام و سوگند و اقرار خوانده دیگر دلایل مورد نیاز برای اثبات زوجیت می باشد.

مجازات انکار رابطه زوجیت

مجازات انکار رابطه زوجیت به شرح ذیل است: هر گاه مرد یا زن به هر دلیلی در دادگاه منکر وجود رابطه زوجیت شود و ثابت شود که این انکار زوجیت بی ‌اساس بوده است. انکارکننده (مرتکب) به حبس تعزیری درجه۶ (حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال) و یا جزای نقدی درجه ۶ (جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال) محکوم می شود.

مسئولیت کیفری عدم ثبت ازدواج

اگر مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی به ازدواج دائم یا در مواردی که ثبت نکاح موقت الزامی است اقدام نماید مجرم است و به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد شد.

وکیل اثبات زوجیت در مشهد

اثبات زوجیت، از جمله دعاوی خانواده است که برای پیروزی در پرونده باید حتما با یک وکیل خانواده مجرب مشاوره گردد. در بسیاری از پرونده‌ها، متاسفانه افراد به دلیل عدم دفاع درست در پرونده، از رسیدن به حقوق خود بازمی‌مانند.

اثبات زوجیت جزو آن دسته از خدمات حقوقی است که هرکسی نمی تواند آن را به درستی انجام دهد و برای انکه چنین پرونده هایی به نتیجه برسد لازم است تا از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک گرفت. برای ارتباط با وکیل اثبات زوجیت در مشهد با شماره ذیل تماس حاصل فرمایید.

تعیین وقت مشاوره و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۴

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت