بهترین وکیل تمکین زن در مشهد

بهترین وکیل تمکین زن در مشهد

بهترین وکیل تمکین زن در مشهد

فهرست مطالب

بهترین وکیل تمکین زن در مشهد : تمکین در لغت به معنای تن دادن یا فرمان بردن است و عرفا اصطلاحی است که برای زن به کار می رود. مراد از تمکین ، تبعیت و فرمان بردن از شوهر و ادای وظایف زوجیت در مقابل شوهر است و به‌طور عمومی شامل تمکین عام و تمکین خاص می‌شود.

بهترین وکیل پرونده تمکین

اگرچه نزد عام تمکین به معنای فرمان بردن زن از مرد در زندگی زناشویی تعبیر می‌شود اما اینگونه نیست که تمکین تنها مختص زن باشد و در معنای قانونی ، تمکین از وظایف زوجین است.ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی در این خصوص مقرر می‌دارد : « همین که نکاح به طور صحیح واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود. »

تمکین عام و خاص

بنابر مفهوم تمکین عام ، زن باید در منزلی که شوهر صلاح می‌داند و در شأن زن  می باشد سکونت کند و بدون اجازه شوهر ، خانه خود را حتی برای رفتن به منزل پدر مادر خود نیز ترک ننماید.
ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی مقرر می‌دارد « زن باید در منزلی که شوهر تعیین می‌کند سکنی نماید مگر آن که اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد. »

همچنین در ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی آمده است : « در روابط زوجین ریاست خانواده از خصایص شوهر است. » بهترین وکیل برای تمکین زن بنابراین مطابق با مفهوم این ماده زن می بایست با همسر خود خوش رفتار باشد و به طور کلی ریاست مرد را بپذیرد و از او اطاعت کند.

البته دانستن این نکته ضروری است که زن موظف نیست دستوراتی از مرد که خلاف قانون یا عرف یا شرع باشد را اطاعت کند ؛ مانند آن که شوهر از زن بخواهد روزه نگیرد یا تمام اموال خود را به او منتقل نماید و …

منظور از تمکین خاص ، برقراری رابطه جنسی با شوهر و رد نکردن درخواست او بدون عذر موجه است (البته رابطه جنسی متعارف) ، پس این تمکین همان تمکین جنسی می‌باشد.

دعوی الزام به تمکین

زوج شخصا یا به واسطه وکیل خود می تواند در موارد عدم تمکین زوجه، طی دادخواستی مبنی بر الزام به تمکین از طریق ثبت در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مشهد در دادگاه خانواده محل اقامت زوجه ، اقامه دعوی تمکین کند. بهتر است قبل از تقدیم دادخواست ، اظهارنامه ای مبنی بر لزوم تمکین و بازگشت زوجه به منزل ، از طرف شوهر برای زن فرستاده شود.

بنابر رویه دادگاه های خانواده تهران ، زوج بایستی ثابت نماید که مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن مناسب زوجه و اثاث البیت را تهیه کرده است.

مراحل الزام به تمکین در مشهد

پرونده الزام به تمکین دو مرحله ای است یعنی هر کدام از زوجین که رای دادگاه بدوی به ضرر او باشد می تواند در فرجه ۲۰ روزه پس از ابلاغ رای ، نسبت به اعتراض و تجدید نظر خواهی از طریق ثبت در دفتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام نماید.

اجرائیه حکم الزام به تمکین می بایست پس از قطعیت حکم و صدور رای به نفع شوهر، به تقاضای او از دادگاه بدوی درخواست شود.

نکته ای که باید توجه کرد این است که به زور و قوه قاهره زنی را که محکوم به تمکین شده به خانه شوهر نمی آورند. بهترین وکیل تمکین در مشهد لذا در صورتی که زوجه رای دادگاه را اجرا نکند و تمکین از شوهر نکند ناشزه محسوب می شود و زوج می تواند از مزایای آن استفاده کند.

ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی در این خصوص اظهار می دارد: « هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود »

آثار عدم تمکین و تعریف نشوز

هرگاه زن بدون عذر موجه از شوهر خود تمکین نکند ( چه تمکین خاص و چه تمکین عام ) اصطلاحاً او را « ناشزه » می‌نامند. از آثار نشوز و عدم تمکین می‌توان به این موارد اشاره کرد :

  • ساقط شدن حق نفقه زن. مطابق با ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی « هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود »
  • از بین رفتن حق تنصیف دارایی در مواردی که طلاق از جانب مرد باشد
  • به وجود آمدن شرایط برای ازدواج مجدد مرد
  • دشوار شدن طلاق یک طرفه زوجه
  • محروم شدن از حقوق آینده ؛ مانند دریافت اجرت المثل ایام زوجیت برای زن

در چه مواردی عدم تمکین زوجه موجه است؟

  • در صورتی که موانع شرعی از قبیل حیض، اعتکاف، احرام، نفاس، روزه واجب و … وجود داشته باشد.
  • در صورتی که مرد دچار امراض مقاربتی شده باشد. مطابق با ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی ، زن می تواند از تمکین خاص امتناع کند.
    ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی : « هرگاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی گردد زن حق خواهد داشت که از نزدیکی با او امتناع نماید و امتناع مزبور مانع حق نفقه نخواهد بود. »
  • اگر خود زن نیز به یکی از امراض مقاربتی مبتلا باشد ، یا آن که نزدیکی کردن با شوهر برای زن مستلزم ایراد ضرر و مشقتی شود که برای او قابل تحمل نباشد ، می‌تواند از نزدیکی کردن با همسر بپرهیزد.
  • چنانچه زن ثابت کند که بودن او در منزل شوهر موجب خوف ضرر بدنی ، مالی و یا شرافتی برای زوجه است.
    ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی : « اگربودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه برعهده شوهر خواهدبود. »
  • چنانچه زوج منزل مناسب شان زوجه تهیه ننموده باشد.
    مطابق با ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی در تهیه مسکن، ملاک شان زن است نه استطاعت مالی زوج و تشخیص با دادگاه است.
  • استناد به حق حبس برای زوجه باکره مشروط بر این که تمکین عام نکرده باشد.

لزوم تمکین در دوران عقد

در فرهنگ ایران اینگونه است که بعد از خوانده شدن صیغه عقد که اصطلاحا دوران عقد نامیده می شود زن و مرد در یک خانه مشترک زندگی نمی کنند در نتیجه قوانین این دوران نیز متفاوت است.

براساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ، حق حبس زن مطرح می شود ؛ وکیل تمکین زوجه در مشهد به این معنا که زوجه باکره در مقام دفاع از دادخواست الزام به تمکین زوج ، به دادگاه اعلام می کند که می خواهد از حق حبس خود استفاده کند و تا تمام مهریه به او پرداخت نشده است تمکین نمی کند. در این خصوص قاضی رسیدگی کننده مجبور است که دادخواست الزام به تمکین زوج را رد کند.

توجه داشته باشید که اگر زوجه از زوج تمکین عام کرده باشد حتی اگر باکره باشد نمی تواند به حق حبس خود استناد نماید. مستند رویه قضایی دادگاه های خانواده در این خصوص استنباط از رای وحدت رویه ۷۱۸ مورخ ۱۳۹۰/۰۲/۱۳ هیات عمومی دیوان عالی کشور می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت