وکیل حجر در مشهد

وکیل حجر در مشهد

وکیل حجر در مشهد

فهرست مطالب

محجور از ریشه حجر و به معنی منع و بازداشتن برگرفته شده است. وکیل حجر در مشهد در اصطلاح حقوقی به کسی گفته می شود که از بخشی از تصرفات و اعمال حقوقی منع شده‌است، برای گرفتن حکم حجر یا مجوریت نیاز به یک وکیل خوب و متخصص حجر است.

وکیل تخصصی مجحورین در مشهد

وکیل حکم حجر در مشهد

طبق قانون (ماده ۱۹۰ قانون مدنی و ….) یکی از شرایط اصلی و اساسی برای انجام اعمال حقوقی بحث اهلیت می باشد. اهلیت در لغت به معنای شایستگی و لیاقت و صلاحیت برای امری است . در قانون تعریفی از اهلیت نشده است .

وکیل در مشهد در واقع در تعریف اهلیت باید گفت

از منظر حقوقی اهلیت یعنی شایستگی ای که قانون به یک نفر می دهد

تا آن فرد بتواند صاحب یک حق شود و یا آن را اجرا کند .

به مجموعه این صفات و ویژگی هایی که صلاحیت داشتن

و یا اجرای یک حق را می دهد ، اهلیت می گویند .

در ماده ۹۵۸ قانون مدنی آمده است که : ” هر انسان متمع از حقوق مدنی خواهد بود لیکن هیچ کس نمی تواند حقوق خود را اجرا کند مگر اینکه برای این امر اهلیت قانونی داشته باشد ” . با توجه به این ماده در می یابیم که اهلیت به دو نوع تقسیم می شود :

انواع اهلیت

اهلیت تمتع : به عبارتی انسان به واسطه انسان بودن ، فارغ از جنسیت و سن و تابعیت و … می تواند حقوقی را داشته باشد . وکیل دادگستری در مشهد درباره اهلیت تمتع ماده ۹۵۶ قانون مدنی مقرر می دارد که : ” اهلیت برای دارا بودن حقوق با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می شود . ” بنابراین اگر جنین زنده متولد شود ، می تواند صاحب حق شود و اهلیت تمتع داشته باشد .

اهلیت استیفاء :

به این معناست که شخصِ دارای حق  بتواند حق خود را به مرحله‌ی اجرا دربیاورد و حق خود را اعمال کند ( وکیل حجر در مشهد )

طبق قانون مدنی ایران برای اینکه اشخاص، دارای اهلیت استیفا شناخته شوند باید عاقل، بالغ و رشید باشند. پس می‌توان گفت عقل، بلوغ و رشد سه شرط اصلی برای اهل محسوب شدن اشخاص است. وکیل حقوقی در مشهد در اصطلاحِ حقوقی به عدم اهلیت استیفا، حَجر و به اشخاصی که فاقد اهلیت استیفا هستند محجور می‌گویند.

وکیل حجر

در حقوق ایران مجور به کسی گفته می شود که به دلیل کم سن وسال بودن یا زوال عقل قادر به تشخیص امور خود نیست وکیل تعیین قیم در مشهد قانونگذار به وضع قوانین و سازگارهایی درصد حفظ حقوق این افراد است مجورین بر ۳ دسته هستند.

صغیر  ( افراد غیر بالغ )
مجنون ( ادواری یا غیر ادواری )
سفیه یا غیر رشید

صغیر

صغیر در اصطلاح حقوقی به کسی گفته می شود که به سن بلوغ نرسیده و کبیر نشده است. وکیل پایه یک در مشهد قبل از اصلاح قانون مدنی در سال ۱۳۶۱، صغیر طبق ماده ۱۲۰۹ به کسی گفته می شد که به سن ۱۸ سال نرسیده باشد.

و امروز با حذف این ماده باید گفت هرکس به سن بلوغ نرسیده باشد، صغیر به حساب می آید.

سن بلوغ در دختران نه سال تمام قمری

و در پسران ۱۵ سال تمام قمری می باشد.

وکیل حجر در مشهد صغیر به دو نوع ممیز و غیر ممیز تقسیم می شود. صغیر ممیز : خوب و بد را از هم تشخیص می‌دهد و قوه‌ی درک و تشخیص دارد. اما صغیر غیرممیز فاقد قوه‌ی تشخیص است و اساسا نمی‌تواند نفع و ضرر را از هم تشخیص بدهد.

وکیل گرفتن حجر مشهد

 مجنون

مجنون کسی است که عقل ندارد و نمی‌تواند تشخیص بدهد که چه چیزی به مصلحت اوست و برای او مفید فایده است و به بیان دیگر قوه‌ی درک و تشخیص ندارد و که در این صورت ولی او از طریق وکیل حجر در مشهد نسبت به گرفتن حکم حجر اقدام می نماید.

مجنون کیست؟
مجنون به ۲ دسته تقسیم می شود

مجنون دائمی
مجنون ادواری (زمانی سالم است و زمانی مجنون)

اعمال حقوقی مجانین

تمام اعمال حقوقی مجنون دائمی مطلقا باطل است. اعمال حقوقی مجنون ادواری در حالت افاقه “نافذ و صحیح” است در حالت جنون مطلقا “باطل.” وکیل خوب برای گرفتن حکم حجر در مشهد معیار تشخیص جنون، پزشکی قانونی است و تا زمانی که حکم جنون فردی صادر نشده است اعمال او نافذ و صحیح است. مجنون ادواری، متهم و مظنون به جنون است و اصل بر جنون اوست.

جنون هنگام ارتکاب جرم مسؤولیت جزایی مبتنی بر تقصیر است و لذا وقتی در حین ارتکاب جرم، مرتکب مجنون باشد، این جنون موجب عدم اجرای کیفرهای پیشبینی شده در قانون میشود. وکیل کیفری در مشهد به همین خاطر ماده ۷۱ ق.م.ا. مصوب ۱۹۱۲ مقرر میداشت:«جنون در حال ارتکاب جرم به هر درجه که باشد رافع مسؤولیت کیفری است«. بنابراین در این حالت مجازاتی بر مجنون اعمال نمیشود و یکی از امتیازاتی که قانونگذار برای مجنون در نظر گرفته است این مورد میباشد.

ثبت زمان مشاوره حضوری و انجام وکالت

شماره تلفن وکیل در مشهد

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت