سن قانونی برای ازدواج

سن قانونی برای ازدواج

سن قانونی برای ازدواج

فهرست مطالب

ازدواج یکی از حساس‌ترین وقایع زندگی انسان و از مهم‌ترین نهادهای حقوقی جوامع بشری است و سوالی که غالبا مطرح می شود این است که سن قانونی برای ازدواج چند است؟ در این نوشته به بررسی این موضوع و پرسش می پردازیم که دختر و پسر در چه سنی می توانند ازدواج نمایند؟ سن ازدواج در قانون چقدر است؟ و چنانچه سن قانونی برای ازدواج رعایت نشود جرمش چیست؟

سن قانونی ازدواج

لزوم آمادگی و بلوغ جسمانی و رشد قوای عقلانی افراد برای آغاز زندگی مشترک و اقدام به ازدواج، تا حدی است که بسیاری از نظام‌های حقوقی جهان، حداقلی از سن را برای آغاز این مرحله از زندگی، ضروری دانسته‌اند.

نظام حقوقی ایران از ابتدا تاکنون در خصوص شرط حداقل سن برای اقدام به ازدواج، دستخوش تحولات متعددی شده و مقررات متنوعی را تجربه کرده است. اما در نهایت ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ایران به موضوع سن قانونی ازدواج می پردازد.

سن ازدواج در اسلام چند سال است؟

به صورت کلی در دین مبین اسلام، شرط سنی خاصی برای صحیح بودن ازدواج و نکاح تعیین نشده و در صورتی که طرفین بالغ باشند، این موضوع در اختیار زن و مرد و والدین قرار گرفته است.

به عبارت دیگر، در ازدواج معیار سنی برای ازدواج نداریم و به محض اینکه پسر و دختر به سن بلوغ شرعی (۱۵ سال قمری و ۹ سال قمری) رسیدند می توانند ازدواج کنند. تنها حکمی که در اسلام آمده است آن است که اگر دختر و پسر به سن بلوغ رسیدند و نیاز جنسی را حس کردند و اگر ازدواج نکنند مرتکب گناه می شوند، ازدواج واجب است.

سن قانونی برای ازدواج در ایران چند سال است؟

در سال ۱۳۱۳ حداقل سن قانونی برای پسران ۱۸ سال تمام شمسی و برای دختران ۱۵ سال تمام شمسی در نظر گرفته شده بود. اما در همان سال استثنایاتی نیز وجود داشت که دختران در ۱۳ سال و پسران در ۱۵ سالگی ازدواج نمایند.

در سال‌های بعد سن ازدواج چندین بار تغییر یافت، به عنوان مثال در سال ۱۳۵۳ قانون حمایت از خانواده به تصویب رسید و حداقل سن قانونی را برای دختر ۱۸ سال و برای پسر ۲۰ سال سال تمام شمسی در نظر گرفت که اندکی با فرهنگ جامعه مغایرت داشت.

نهایتاً با تغییرات بسیاری که از سال ۱۳۱۳ اتفاق افتاد، در ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی مصوب سال ۱۳۷۰ بیان شده است که: «عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.»

پس در نتیجه سن ازدواج دختران ۱۳ سال تمام شمسی و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی می‌باشد.

ازدواج دختر زیر ۱۳ سال

همانطور که گفته شد، .مطابق با ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح. این در حالی است که شرط اذن ولی در این ماده راه را برای بسیاری از خانواده ها باز گذاشته تا با صلاح دید خود حتی دختر ۹ ساله شان را به عقد مردی چندین ساله درآورند.

متاسفانه در برخی نقاط محروم کشور ازدواج دختران زیر ۱۳ سال هم مرسوم است. در این شرایط وقتی کودکی به ازدواج مجبور می شود عملا فرصت های تحصیل، اشتغال در آینده و حضور موثر در جامعه نیز از او گرفته می شود که در این حالت نه تنها آینده کودک تباه می شود بلکه جامعه نیز ضرر خواهد کرد و آسیب های اجتماعی گسترش می یابد.

اما مشکل حاد دیگر ازدواج دختران زیر ۱۳ سال این است که یا اصلا ثبت نمی شوند و ثبت آن تا به رسیدن دختر و پسر به سن قانونی به تعویق می افتد یا اینکه در برخی دفترخانه ها به شکل غیر قانونی ثبت می شوند که هیچ آمار دقیقی از این تخلف وجود ندارد.

سن مناسب ازدواج از لحاظ روانشناسی

برای تعیین سن مناسب ازدواج فاکتورهای متفاوتی وجود دارد. قبل از اشاره کردن به فاکتورها لازم است که بدانیم برای هر فرد، هر خانواده و هر اجتماع کوچک و بزرگ سن مناسب ازدواج متفاوت است.

پس برای پیدا کردن بهترین سن برای ازدواج لازم است که هر فرد را با توجه به شرایط زندگی و شرایط عقلی خودش بسنجیم. مثلا سن مناسب ازدواج درجوامع روستایی و شهری با توجه به نوع فرهنگ و نوع تغذیه و شرایط فردی متفاوت است.

در چه شرایطی می‌توان زیر سن قانونی ازدواج کرد؟

ازدواج پیش از سن قانونی بیشتر در خصوص دختران موضوعیت دارد، این موضوع البته از گذشته رواج داشته است و هنوز نیز در بخش‌هایی از کشور وجود دارد چرا که بخش‌های مختلف کشور دارای سنت‌ها، رسوم قبیله‌ای متفاوتی هستند که این باعث متفاوت بودن شرایط و سن ازدواج در میان دختران و پسران شده است.

حال با اینکه ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی صراحتاً حداقل سن را برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال تمام شمسی اعلام کرده است، استثنائاتی وجود دارد که با وجود این شرایط، می‌توان زیر سن قانونی ازدواج نمود.

این شرایط عبارتند از:

۱ اذن ولی: ولی باید اراده خود را مبنی بر ازدواج فرزند اعلام نماید و صرف موافقت لازم است ولی کافی نیست.

۲ رعایت مصلحت فرزند: در حقیقت مصلحت امری نسبی است و رعایت مصلحت بسیار دشوار است و به موارد متفاوتی از قبیل وضعیت خانوادگی، شرایط اقتصادی و تحصیلی، الزامات قانونی، شرایط اجتماعی و … بستگی دارد.

به عنوان مثال اگر ازدواج موجب ترک تحصیل فرزند شود به مصلحت او نبوده و بی شک به ضرر فرزند می‌باشد فلذا اذنی نباید داده شود.

۳ تشخیص دادگاه: دریافت مجوز از دادگاه برای ازدواج افراد زیر سن قانونی، از سال ۱۳۸۱ وارد قانون شد و پیش از آن صرفاً تشخیص مصلحت به دست ولی فرزند بود. البته در حال حاضر نیز ضمانت اجرایی برای عدم دریافت اجازه دادگاه وجود ندارد. ولی با این حال از مهمترین شروطی که باعث می‌شود حقوق کودکان تأمین شود آن است که دادگاه نیز در این امر دخالت کند.

وکیل اخذ اجازه ازدواج دخالت دادگاه بدین ترتیب است که دادگاه به موضوع رسیدگی می‌نماید و اگر مصلحت را احراز نماید اجازه داده می‌شود و در غیر این صورت اجازه داده نمی‌شود چرا که بدون تأیید دادگاه این ازدواج ممکن است زمینه سوء و منفی برای کودک ایجاد نماید.

البته باید در نظر داشت که وفق ماده ۶۴۶ قانون مجازات اسلامی ازدواج پیش از بلوغ و بدون اجازه ولی ممنوع است و اگر مردی با دختری که به سن بلوغ نرسیده است برخلاف ماده ۱۰۴۱ ازدواج نماید، به حبس تعزیری از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شود.

آیا اذن پدر برای دختری که به سن بلوغ نیز نرسیده است واجب است؟

به موجب قانون مدنی، زمانی که دختر باکره‌ای قصد ازدواج داشته باشد حتی اگر به سن بلوغ نیز نرسیده باشد باز هم اجازه‌ی پدر لازم است. جهت اگاهی بیشتر می توانید مقاله ازدواج دختر بدون اجازه پدر را مطالعه نمایید.

3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
26 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
sahel
sahel
2 سال قبل

سلام دختر ۱۷ ساله هستم با رضایت کامل خانواده های دو طرف قصد ازدواج با آقایی ۲۵ ساله دارم
میخواستم ببینم درحال حاظر قانونی تصویب شده که حتی با وجود حکم رشد هم عقد انجام نشه، یا در صورت گرفتن حکم رشد مشکلی نیست.

امید
امید
2 سال قبل

سلام خدمت دوستان من الان ۲۷سالمه یک ساله پیش یک دختر ۱۷ساله رو عقد کردم با رضایت خانواده اش ،و زن دائمی من است الان خانم من میگه شما من رو غیر قانونی عقد کرده ای آیا خانم من میتواند از داد گاه درخواست طلاق به دلیل عدم رضایت و تنفیذ عقد کند؟؟؟؟

سلام من ۱۳ سالمه میخام ازدواج کنم ولی حکم رشد نمیدن باید چیکار کنم؟
سلام من ۱۳ سالمه میخام ازدواج کنم ولی حکم رشد نمیدن باید چیکار کنم؟
2 سال قبل

بله

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام من در سال۱۳۸۸به دنیا اومدم و ۵ماهه نامزدم سن نامزدم هم۲۵هستش منو نامزدم سیغه کردیم میخواستم بدونم آیا امسال عقد ما رو میخونن؟

علي
علي
1 سال قبل

اگر دختری ١۴سال١٠ماه باشد میتونه ثبت دائم و رسمی نماید ؟یا باید ١۵کامل باشد

ب نام
ب نام
1 سال قبل

سلام دختر ک شناسنامه نداشته باشه میشه محضر عقد کنه یا ن اگ عاقد ک میشناسن عقد کنه ت خانه معرفی کنین دختر ۱۶ساله پسر ۲۵ساله

سارا
سارا
1 سال قبل

سلام من تقریبا۲۲سالمه آخرهمین ماه ۲۸تیرماه ۲۲سال کامل میشم،پدرمن هرخواستگاری که واسه من میاد بدون اینکه نظرمنو بپرسه جواب نه میده من قصد ازدواج دارم ولی پدرم این اجازه رو بهم نمیده ازدواج کنم به دوست فامیل آشنا گفتم با پدرم صحبت کنن بازم مخالفت میکنه دلیل خاصی نداره فقط کلمه نه تو دهنشه این همه خواستگار دارم چه تو شهر خودم چه شهرهای دیگه مخالفت میکنه من باید چیکارکنم؟
باهاش حرف زدم منو گرفت به باد کتک دعوام کرد اصلا نظرمنو نمیپرسه تا فهمید خواستگار دارم مخالفت میکنه،خواهش میکنم راهنماییم کنین نه خرج ومخارجمو میده ونه چیز دیگه‌ای منو الان زندانی کرده خونه اجازه بیرون رفتن ندارم چون منو کتک میزنه،منو کمک کنین باید چیکارکنم

مهلا
مهلا
1 سال قبل

سلام ببخشید اگر دختری با ۱۵ سال و یک ماه قصد ازدواج داشته باشد امکان پذیر است؟
و اینکه در هر شرایط برای ازدواج دختری، باید رضایت پدر باشد؟

Sosan
Sosan
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خواهرمن ۱۴سالشه و عقد سوری کرده میتونه تو این سن عقد محضری کنه همسرش عراقیه و شناسنامه ایرانی نداره

عبدلمجیب صبوری
عبدلمجیب صبوری
8 ماه قبل

سلام‌من‌۲۳‌ساله‌هستم‌می‌توانم‌با‌دختر‌۱۳‌ساله‌ازدواج‌کنم

محمد
محمد
7 ماه قبل

باسلام وخسته نباشید خدمت دوستان عزیز
من قصد ازدواج بادختری رو دارم که ازش خوشم اومده چند بار هم به خواهرش گفتیم اون گفته نه آیا نظر خواهردر ازدواج خواهر دیگرلازم است یه ن

ناشناس
3 ماه قبل

سلام من دختر ۱۵ ساله هستم من عاشق یک آقای که ۱۹ سال سن دارد فامیل دورمون است میخایم ازدواج کنیم ما میتونیم با هم ازدواج کنیم؟ ؟
چجوری خانواده ام را راضی کنم؟؟

عاشق
3 ماه قبل

ببخشید میشه جواب من بدین عجله دارم

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

26
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت