تکلیف طلاها در طلاق

تکلیف طلاها در طلاق

تکلیف طلاها در طلاق

فهرست مطالب

یک از پرسش های مهم برای افرادی که به دنیال طلاق اعم از توافقی یا یکطرفه هستند، این است که تکلیف طلاها در زمان طلاق چیست؟ نوشته پیش رو توسط وکیل خوب طلاق در مشهد تنظیم گردیده است برای رسیدن به پاسخ سوال تکلیف طلاجات در طلاق باما همراه باشید.

وضعیت حقوقی هدایا یا طلاجاتی که مردبه زن می دهد چگونه است؟

از آنجایی که مرد طبق آداب و رسوم طلاهایی را به مناسبت های مختلف به همسر خود به عنوان هدیه می دهد در دوران طلاق گرفتن زوجین،  مالکیت طلاها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به طور کلی بخشیدن طلا به همسر خود را می توان نوعی هبه در نظر گرفت. طبق تعریف هبه در ماده ۷۹۵ قانون مدنی مالکیت مالی که به عنوان هبه به شخص داده شده است به همان شخص تعلق می گیرد. بنابراین در صورتی که طلا و جواهراتی به زن هدیه داده شده باشد از طرف شوهرش ، مالکیت آنها بر اساس قانون و به اعتقاد وکیل ملک در مشهد به خود زن تعلق دارد.

اقسام هبه

هبه بر دو نوع معوضه و غیر معوضه می باشد؛

در صورتی که واهب (کسی که مالی به دیگری می بخشد) در هنگام عقد هبه ، شرط کند مالی را که هبه می کند چه عین مال و چه مالی در مقابل هبه ای که کرده از متهب (کسی که مال بخشیده شده را قبول کند) باز پس گیرد هبه معوضه انجام داده است.

هبه غیر معوض، هبه‌ای است که واهب در هنگام عقد هبه، شرط پرداخت عوض بر متهب نکرده باشد و متهب نیز چیزی در عوض هبه به واهب پرداخت نکند.

استرداد هدایا در حین طلاق و رجوع از هبه

مطابق ماده ۹۰۸ قانون مدنی و وکیل حقوقی در مشهد در موارد ذیل امکان رحوع به هبه وجود ندارد؛

۱- در صورتی که مال هدیه شده از بین رفته باشد.

۲- در صورتی که مال هدیه شده از مالکیت متهب خارج شده باشد و به دیگری تعلق گرفته باشد.

۳- در صورتی که در مال هبه شده تغییراتی ایجاد شود. تکلیف طلاها در طلاق

۴- در صورتی که هبه از نوع هبه معوض بوده و عوض هبه دریافت شده باشد.

نحوه استرداد طلا

پس گرفتن طلا و هدایا بعد از طلاق قوانین خاص خود را دارد و عموما دادخواست مربوط به پس گرفتن طلا و هدایا بعد از طلاق از طرف دادگاه رد می شود اما طبق قانون در برخی شرایط می توان طلا و هدایای داده شده را پس گرفت.

در صورتی که طلا و جوهرات از طرف شوهر به زن بخشیده نشده باشد و آنها را به عنوان هدیه به همسر خود نداده باشد و مدعی باشد که به عنوان امانت طلا را به زن داده است (که البته بعید است) ، حق استرداد آنان را دارد و در حین طلاق مرد می تواند طلاها و جواهرات را مطالبه و باز پس گیرد که در صورت استرداد طلا از زوجه در صورت طلاق گرفتن هبه معوض تلقی می شود که این شرایط بسیار دشوار می باشد و تحت شرایطی سختی امکانپذیر است.

در صورت داشتن فاکتور از طلاها و هدایایی که به زوجه داده شده است امکان بازپس گیری آنان وجود دارد؟

با توجه به مواردی که در بالا گفته شد تحت شرایط خاص و اثبات کردن زوج به هبه طبق ماده ۸۰۳ قانون مدنی ، بله امکان استرداد طلا و هدایا با در اختیار داشتن فاکتور و تسلیم کردن آنها به دادگاه وجود دارد.

پس گرفتن هدایا (طلا) در دوران نامزدی

طبق قانون مدنی در مواد ۱۰۳۷ الی ۱۰۴۰ که در خصوص استرداد هدایای نامزدی است و نه دوران عقد ، در صورت بهم خوردن نامزدی و منجر نشدن به عقد ، هریک از نامزدها و نه والدین آن ها می تواند هدایایی را که به طرف دیگر یا والدین او داده پس بگیرد و اگر هدایا موجود نباشد می توان قیمت آن ها را پرداخت کرد مگر اینه هدایا مصرفی باشد و بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد  مانند شیرینی و شکلات و …

تکلیف طلا در طلاق توافقی

همانطور که از نوع طلاق پیداست زوجین می بایست به توافق در تمامی زمینه ها برسند و یکی از این توافق ها ، توافق بر سر هدایا و طلاها می باشد. چنانچه زوجین به توافق نرسند می توانند ادعای خود را در ضمن دادخواست مربوط به دادگاه خانواده ارائه دهند و درخواست استرداد هدایا و طلاها را داشته باشند. مقاله وکیل طلاق توافقی مشهد را می توانید مطالعه نمایید.

استرداد عکس ها در زمان نامزدی قبل از عقد

در مورد عکس ها در دوران نامزدی می توان در صورت باقی ماندن عکس ها آن را مطالبه کرد ، در مورد خسارت چنانچه عکس ها عرفا ارزش مال داشته باشد و با تقصیر دریافت کننده تلف شده باشد قابل مطالبه است. تکلیف طلاها در طلاق

تطریه اداره حقوقی در مورد تکلیف و استرداد طلاجات

نظریه شماره ۲۰۶/۷ مورخ ۱۸/۱/۱۳۷۵
«طلا و جواهراتی که زوج به زوجه می‌دهد اگر به صورت هبه معوض باشد قابل استرداد نیست.»
سؤال: زوج به استناد فاکتورهای خرید دادخواست استرداد مقداری طلاجات و ساعت مچی که برای همسرش خریده بود می‌نماید آیا در صورت اثبات خرید آن توسط زوج، می‌توان حکم به استرداد آن صادر کرد یا خیر؟ و اگر زوجه نیز متقابلاً دادخواست استرداد پارچه کت و شلوار و حلقه طلا و ساعت مچی مردانه داده باشد چه حکمی می‌توان صادر نمود؟

نظریه اداره کل حقوقی قوه قضائیه
چنانچه احراز شود که تحویل طلا و جواهرات خریداری‌شده برای زوجه یا زوج به عنوان هبه یا عاریه در اختیار طرف مقابل گذاشته شده است در صورت اول با توجه به ماده ۸۰۳ قانون مدنی و رعایت بندهای ذیل آن و در صورت دوم با در نظر گرفتن مقررات مربوط به عاریت قابل استرداد است. اما اگر ثابت شود که اشیای مذکور به صورت هبه معوض رد و بدل شده است در این صورت قابل استرداد نخواهد بود.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت