طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

فهرست مطالب

طلاق ایرانیان خارج از کشور ، ازدواج و طلاق و رجوع ایرانیان در خارج از کشور برابر ماده ی ۳۱ قانون ثبت احوال مصوب ۱۳۵۵ باید به وسیله ی کنسولگری های مربوط در دفاتری که از طرف ثبت احوال تهیه می شود ثبت و حداکثر هر یک ماه یک بار وقایع ازدواج و طلاق و رجوعی را که در دفاتر به ثبت می رسد روی نمونه های مخصوص تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به سازمان ثبت احوال فرستاده شود.

طلاق ایرانیان خارج از کشور

به طور کلی مامورین کنسولی ایران در خارج کشور وظیفه مامورین ثبت احوال را در ثبت وقایع چهارگانه ی حیاتی (ولادت، ازدواج، طلاق و فوت) نیز انجام می دهند. قانون جدید حمایت خانواده نیز به ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری ها پرداخته و در تبصه ی ماده ی ۱۵ چنین مقرر داشته است:

ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران

به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه  طلاق

توسط اشخاص صلاحیتدار که با پیشنهاد وزارت امور خارجه

و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری ها معرفی می شوند

امکان پذیر است ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است.

در طلاق بائن نیز زوجه میتواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه ی طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید. در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت گردد، زوجه می تواند با رعایت این قانون برای مطالبه ی حقوق قانونی خود به دادگاه های ایران مراجعه نماید.

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز نیاز به مراجعه به دادگاه و اخذ گواهی عدم امکان سازش (طلاق توافقی) یا حکم الزام شوهر به طلاق بر طبق مقررات قانون حمایت خانواده دارد؛

اولا:

نظر قانونگذار به طور کلی بر این است

که طلاق بدون مراجعه به دادگاه واقع نشود

و منطقی نیست که ایرانیان خارج کشور از این تکلیف معاف باشند.

ثانیا:

اگر این ایرانیان برای طلاق به دادگاه صلاحیتدار ایران مراجعه کنند،

بی شک دادگاه طبق قانون عمل کرده و با رعایت تشریفات مقرر

گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق صادر خواهد کرد

و فقط پس از صدور آن، ایرانیان مقیم خارج می توانند

به کنسولگری مراجعه و ثبت طلاق را درخواست کنند.

تنفیذ حکم طلاق خارجی 

ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱

هرگاه ایرانیان مقیم خارج از کشور امور و دعاوی خانوادگی خود را در محاکم و مراجع صلاحیتدار محل اقامت خویش مطرح کنند، احکام این محاکم یا مراجع در ایران اجراء نمی‌شود مگر آن که دادگاه صلاحیتدار ایرانی این احکام را بررسی و حکم تنفیذی صادر کند.
تبصره ـ ثبت طلاق ایرانیان مقیم خارج از کشور در کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران

به درخواست کتبی زوجین یا زوج با ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق

توسط اشخاص صلاحیـتدار که با پیشنهـاد وزارت امور خارجه

و تصویب رئیس قوه قضائیه به کنسولگری‌ها معرفی می‌شوند امکان‌پذیر است.

ثبت طلاق رجعی منوط به انقضای عده است.

در طلاق بائن نیز زوجه می‌تواند طلاق خود را با درخواست کتبی و ارائه گواهی اجرای صیغه طلاق توسط اشخاص صلاحیتدار فوق در کنسولگری ثبت نماید.
در مواردی که طلاق به درخواست زوج ثبت می‌گردد، زوجه می‌تواند با رعایت این قانون برای مطالبه حقوق قانونی خود به دادگاه‌های ایران مراجعه نماید. لازم به دکر است در صورت داشتن وکیل طلاق ، نیاری به حضور موکل نیست.

وکیل طلاق ایرانیان خارج از کشور

اگر برای طلاق به محاکم خارجی محل اقامت خود رجوع کنند، برابر ماده ی ۱۵ قانون حمایت خانواده، این حکم نیازی به بررسی و تنفیذ توسط دادگاه صلاحیتدار ایرانی دارد و این دادگاه هنگامی حکم خارجی را تنفیذ خواهد کرد که تشریفات مقرر در قانون حمایت از خانواده را رعایت شده باشد.

بنابراین ایرانیان مقیم خارج نیز برای طلاق نیاز به مراجعه به دادگاه ایران از طریق وکیل خانواده اخذ گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق یا تنفیذ حکم دادگاه خارجی توسط دادگاه خانواده ایران جهت ثبت این واقعه در کنسولگری دارند. قانون قذیم در این مورد در این مورد مبهم است و نیاز به اصلاح دارد. مطالب به نقل از  حقوق خانواده

جهت مشاوره حضوری یا انعقاد وکالت با وکلای خوب پایه یک دادگستری ( وکیل خانم یا وکیل آقا)  می توانید از طریق شماره تلفن های درج شده سایت اقدام نمایید.

 

وکیل مشهد ، مشاوره و وکالت تخصصی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت