وکیل اجباری

وکیل اجباری

فهرست مطالب

وکیل اجباری

دارا بودن وکیل برای متهم درمرحله محاکمه درجرایم داخل درصلاحیت دادگاه کیفری یک اعم از محتاج به کیفرخواست وبی نیاز از آن ودردادگاه انقلاب ؛ درموارد تعدد قاضی (چهاربند اول تا چهارم ماده ۳۰۲) تکلیف است به نحوی که درصورت عدم معرفی وکیل ، دادگاه کیفری باید وکیل تسخیری معین کند . درمرحله تحقیقات، درجرایمی که دارای مجازات حبس ابد یاسلب حیات است ،داشتن وکیل اجباری است.

حق داشتن وکیل در قانون اساسس، جزط حقوق ملت است در نظام قضایی ایران داشتن وکیل اجبار نیست مگر در خصوص جرایم خاصی که در بالا اشاره شد ودر بقیه جرایم مثلا تخریب، سرقت، جعل اسناد، آدم ربایی ، رابطه نامشروع و …. الزامی به داشتن وکیل نیست. اما اهمیت وکیل در پرونده های کیفری بسیار مهم است.

داشتن وکیل در پروند ه های قضایی می تواند باعث تسریع روند دادرسی شود و از این طریق حجم پرونده های قضایی کم می شود در سیستم قضایی بسیاری از کشورهای دنیا وکالت امر اجباری هست ولی در سیستم قضایی ایران، صرفا در عناوین کیفری خاص داشتن وکیل ضرورت دارد. بارها صحبت از اجباری شدن وکالت در محاکم شده است ولی هنوز قانونی در این زمینه به تصویب نرسیده است.

ماده واحده قانون انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا که در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۹ از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته است، اشعار میدارد: اصحاب دعوا حق انتخاب وکیل را دارند و تمامی دادگاه‌هایی که به موجب قانون تـشـکیل می‌شوند، مکلف به پذیرش وکیل هستند. عدم پدیرش وکیل در دعاوی توسط دادگاه تخلف محسوب می شود البته در امور کیفری مقام قضایی می تواند در مواردی مانع دخالت وکیل شود که بایستی مظابق قانون و در جرایم خاصی مانند منافی عفت یا جرایم سیاسی باشد.

 

وکیل مشهد ، مشاوره و وکالت تخصصی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت