وکیل تجاوز در مشهد

وکیل تجاوز در مشهد

وکیل تجاوز در مشهد

فهرست مطالب

وکیل تجاوز در مشهد ؛ تجاوز به عنف از دیدگاه حقوق کیفری ایران عبارت است از دخول آلت تناسلی مرد در واژن یا مقعد زنی غیر از همسر وی بدون رضایت زن. تجاوز جنسی شدیدترین مصداق جرایم جنسی غیرکشنده که توسط متجاوز علیه فرد دیگری صورت می‌گیرد که قانون مجازات سنگینی در نظر گرفته است و به همین علت حضور وکیل در این پرونده ها الزامی است.

وکیل جرم تجاوز در مشهد
وکیل حسینی مقدم – پایه یک مشهد

متخصص و مجرب دعاوی مهم کیفری

یکی از جرائم جنسی و خشونت‌ بار که عفت عمومی را به‌ شدت خدشه‌ دار می‌کند و عواطف و احساسات انسان را جریحه دار کرده و گاهی تا سال ها ، قربانیانش را در دام بیماریهای روحی و روانی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس، اختلالات جنسی، عدم احساس امنیت فردی و اجتماعی و تمایل به خودکشی و… می اندازد، جرم تجاوز به عنف است که دارای اشکال مختلفی نظیر کودک‌آزاری جنسی، زنای با محارم، دیگرآزاری جنسی، خودآزاری جنسی، پورنوگرافی است.

از طرفی، می‌توان گفت که این جرم، نوعی انحراف جنسی محسوب می‌شود و متجاوزان اغلب دارای نوعی از اختلالات شخصیتی هستند. البته نقش پررنگ شرایط سنی، فرهنگی و اقتصادی  متجاوزان جنسی را هم نمی توان نادیده گرفت. وکیل تجاوز در مشهد در این مقاله شما را با ویژگی‌های این جرم و مجازات آن بیشتر آشنا خواهد کرد.

وکیل تجاوز جنسی (به عنف)

عنف در لغت به معنی خشونت و زور است و منظور از اصطلاح تجاوز به عنف انجام نزدیکی جنسی بدون رضایت زن و با استفاده از قهر و غلبه است. البته باید توجه داشت که اثبات بدون رضایت و خواست قربانی بودن نزدیکی جنسی برعهده قربانی است که این موضوع مشکلاتی را در روند رسیدگی به این پرونده‌ها به وجود آورده است.

درعین‌حال باید توجه داشت که تجاوز به عنف تنها در چهارچوب رابطه نامشروع رسمیت شناخته شده است؛ به عبارت دیگر تجاوز به عنف نوعی از زنا است که همراه با عدم رضایت و خواست قربانی باشد بنابراین توسل به خشونت جنسی در روابط میان زن و شوهر تجاوز به عنف محسوب نمی‌گردد.

زنای به عنف

زنا به رابطه جنسی میان زن و مردی بدون وجود رابطه زوجیت میان آن‌ها گفته می‌شود. مردی که مرتکب زنا شده ‌است را زانی، و زن زناکار را زانیه می‌خوانند. در تعریف فقهی زنا به نزدیکی بین زن و مرد ( شامل آمیزش جنسی مهبلی و مقعدی ) بدون ازدواج اطلاق می‌شود.

زنای به عنف به معنای آن است که زنی به عمل زنا راضی نباشد و مرد با زور و ارعاب و تهدید با او زنا کند. مجازات زنای به عنف برای مرد زنا کننده اعدام است . داشتن وکیل کیفری در جرایم تجاوز به عنف الزامی هست.

آزار جنسی شامل هر نوع رفتار، کلمات رکیک، نگاه کردن جنسی، لمس اعضای بدن طرف مقابل بدون رضایت او و اغفال یا اعمال فشار روانی به طرف مقابل برای جلب رضایتش به برقراری رابطه جنسی می باشد.

تجاوز جنسی چیست؟

این جرم به معنی برقراری رابطه جنسی با شخصی دیگر بدون رضایت اوست که معمولاً با اعمال خشونت فیزیکی مثل کتک زدن یا استفاده از سلاح و… برای بی‌دفاع کردن طرف مقابل و انجام رابطه جنسی همراه است و نوعی از زنا وکیل جرم زنا در مشهد محسوب می‌شود.

در بعضی موارد هم، متجاوز از طریق فریب، حیله یا تهدید قربانی بدون اعمال خشونت بدنی یا با استفاده از مواد بیهوش‌کننده یا خواب‌ آور دست به تجاوز می‌زند، که در همه موارد با وجود عدم به‌کارگیری خشونت، رضایت طرف مقابل نادیده گرفته شده است. البته مجازات تجاوز به عنف و تجاوز در اثر خواب یا بیهوشی قربانی متفاوت است.

در بیشتر موارد تجاوز جنسی را عملی که توسط مرد علیه زن انجام می گیرد تعریف کرده اند ، ولی ذکر این مسئله ضروری است که قربانیان تجاوز جنسی لزوما زنان نیستند و ممکن است مردان یا حتی کودکان نیز مورد تعرض قرار گیرند.

مجازات قانونی تجاوز به عنف

در قوانین کیفری ایران، جرمی با عنوان تجاوز جنسی جرم‌انگاری نشده است. در واقع، این جرم در ردیف زنای به عنف تعریف می‌شود و انواع مختلفی از جمله تجاوز مرد به مرد و یا تجاوز مرد به زن و… دارد که هر کدام از آنها می‌تواند به صورت تجاوز گروهی، فردی، خانوادگی یا قبیله‌ای انجام شود.

در هر صورت، براساس ماده ۸۲ قانون مجازات اسلامی حکم زنای به عنف اعدام است و در آنها تفاوتی بین جوان، غیرجوان، محصن و غیرمحصن وجود ندارد. برطبق همین قانون، به دلیل بحرانی بودن سنین ۱۵ الی ۱۸ سال، مجرمان جرائم جنسی زیر ۱۸ سال که هنوز از لحاظ عقلی به تکامل نرسیده‌اند، به اعدام محکوم نمی‌شوند.

با وجود این، مجازات و تعریف حدود تجاوز جنسی در قانون ایران به شکلی است که باعث شده تا درعمل، صرفاً مرتکبان تجاوزهای گروهی و سازمان‌یافته، به مجازات محکوم شوند که این امر موجب در امان ماندن اکثر متجاوزان خواهد شد. البته موضوع فقط مصونیت متجاوز نیست.

عواقب عدم توانایی در اثبات تجاوز توسط شاکی

بلکه بر اساس قانون مجازات، اگر شاکی پرونده تجاوز نتواند عنصر اجبار را ثابت کند، خودش هم ممکن است در ردیف دو اتهام قرار بگیرد. اتهام اول، ارتکاب زنا (رابطه جنسی خارج از ازدواج) است که مجازاتش بر حسب مورد، ‌شلاق یا اعدام است.

اتهام دوم، جرم قذف (نسبت دادن زنا به دیگری) است که مجازاتش۸۰ ضربه شلاق است. همچنین، متاسفانه مشاهده شده که در بسیاری از موارد، قاضی صرف وجود رابطه دوستی بین دو طرف یا ورود داوطلبانه ی قربانی به منزل یا محل کار متهم به تجاوز را دلیلی بر رضایت حین تجاوز تلقی کرده است و حتی ممکن است خود شاکی نیز محکوم به رابطه نامشروع گردد که می توانید با وکیل روابط نامشروع در مشهد مشورت نمایید.

اما نکته مهمی که در مورد تجاوز به عنف مطرح می شود اثبات زنا و از آن مهم تر اثبات این است که آیا زنا بدون رضایت زن و با قهر و غلبه صورت گرفته است یا خیر؟و اثبات این موضوع نیز بر عهده قربانی است. بنابراین، اگر چنانچه زنا مورد انکار مرد باشد زن باید آن را اثبات کند و در عین حال باید ثابت کند که نزدیکی بدون رضایت وی رخ داده است.

گزارش و نحوه شکایت تجاوز جنسی

از آنجایی که بسیاری از کسانی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند به دلایل مختلف مانند حفظ آبرو و شان خانوادگی و… وقوع جرم را گزارش نمی‌کنند و مجرمین نیز معمولا در برابر دیگران مرتکب این جرم نمی شوند به خصوص جرمی مانند تجاوز جنسی که بیشتر از جرائم دیگر نیازمند پنهان کاری است ، در نتیجه آمار دقیقی از ارتکاب آن در جامعه به دست نمی‌آید از طرف دیگر شهادت شاهدان در این موارد بسیار اندک است.

مقامات قضایی فقط زمانی می‌توانند از وقوع چنین جرمی مطلع شوند که یا خودشان شاهد وقوع جرم باشند، یا شکایتی صورت بگیرد یا افراد آگاه وقوع آن را اطلاع دهند. همین مساله باعث پایمال شدن حقوق قربانی و مجازات نشدن متجاوز شده و امکان ارتکاب مجدد جرم توسط آنان را در آینده افزایش می‌دهد. اما کسانی که قصد گزارش تجاوز جنسی و شکایت کیفری از فرد متجاوز را دارند بر طبق قانون بایستی با وکیل تجاوز جنسی مشورت و به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کنند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شخصی که مورد تجاوز واقع شده باید تا قبل از از بین رفتن آثار تجاوز، یعنی اغلب در ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد از وقوع جرم به پزشکی قانونی مراجعه کند. اما اگر آثار تجاوز روی لباس یا ملحفه باقی مانده باشد، حتی بعد از گذشت سال‌ها از وقوع جرم، همچنان می‌توان با بررسی دی‌ان‌ای متهم، به جمع‌آوری اطلاعات پرداخت. در هرحال، توصیه می‌شود که رجوع به پزشکی قانونی هرچه سریع‌تر صورت بگیرد. در صورت موافقت شخص شاکی و نظر قاضی هم، متهم می‌تواند تا زمان دادگاه و اثبات جرم با قرار وثیقه آزاد باشد.

وکیل تجاوز در مشهد

بر اساس قانون مجازات ایران، اثبات جرم تجاوز به عنف بر عهده قربانی است. یعنی اگر مردی منکر تجاوز شود، زن هم باید وقوع رابطه جنسی و هم اینکه نزدیکی جنسی بدون رضایت خودش صورت گرفته است را اثبات کند.

باید متهم در نزد قاضی ۴ بار اقرار کند و اقرارهای وی در نزد پلیس ملاک رای قاضی نیست. همچنین طبق ماده ۱۲۰ قانون مجازات اسلامی یکی از شرایط اثبات زنا، علم قاضی است که از طریق متعارف حاصل می شود، یعنی این که قاضی می تواند با توجه به اقرارهای کسانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند و سایر قرائن و شواهد، جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و حکم صادر کند. برای اثبات بهتر است از وکیل تجاوز در مشهد کمک بگیرید.

جایگاه علم قاضی در جرم تجاوز به عنف

ممکن است متهم ابتدا نزد پلیس اقرار ولی بعد انکار کند که این جا قاضی می تواند با استفاده از علم خود حکم صادر کند. یکی از راه های دیگر اثبات جرم، حضور ۴ شاهد می باشد.: وکیل تجاوز در مشهد زمانی که ۴ شاهد برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، قاضی می تواند به علم خود رجوع کند.

طبق ماده ۱۲۰ قانون مجازات، یکی دیگر از شرایط اثبات تجاوز، علم قاضی است وکیل خوب در مشهد که از راه متعارف حاصل می‌شود. یعنی اینکه قاضی می‌تواند با توجه به اقرارهای فردی که مورد تجاوز قرار گرفته و سایر شواهد، جرم متهم را زنای به عنف تشخیص داده و یا در مواردی هم ممکن است که ابتدا متهم به تجاوز نزد قاضی اقرار کند اما بعد، منکرآن شود، در این صورت، قاضی می‌تواند بر اساس علم خودش حکم صادر کند.

پرداخت دیه در تجاوز به عنف

در قانون جدید، در نظرگرفتن خسارت‌های مادی به عنوان مهرالمثل (مهریه‌ای که درعرف جامعه برای زنان هم شأن او تعیین می‌شود) و ارش البکاره (خسارتی است که بر اثر از بین رفتن بکارت زن بر اثر تجاوز جنسی باید به او پرداخت شود) برای زنی است که مورد تجاوز قرار گرفته است. اگر میزان مهرالمثل بیشتر از دیه کامل زن باشد، بیشتراز میزان دیه کامل به زن تعلق نخواهد گرفت. با توجه به موازین شرعی و قانونی، ارش البکاره برابر مهرالمثل است و در تمام موارد با نظر کارشناس تعیین می‌شود و پیشنهاد می شود برای اطلاعات بیشتر پیرامون این خسارت های مالی در صورت نیاز با وکیل تجاوز جنسی مشهد مشورت نمایید.

دیه افضاء در تجاوز

در قانون جدید مجازات اسلامی، برای جرم افضاء هم مجازات خاصی در نظر گرفته شده است. به این معنی که اگر رابطه جنسی ایجاد شده بین زن و مرد، اعم از تجاوز جنسی، رابطه زناشویی یا زنا، موجب آسیب اندام های گوارشی و تناسلی زن شود، مرد مجرم شناخته شده و محکوم به پرداخت دیه خواهد شد.

در صورتی که چنین آسیبی به دلیل رابطه جنسی ایجاد شده باشد و زن آسیب دیده، بالغ و همسر مرد باشد، مرد باید دیه کامل زن، مهریه کامل زن و نفقه زن ( وکیل نفقه زن در مشهد ) تا زمان مرگ (حتی در صورت طلاق در آینده) را پرداخت کند. اما اگر با وجود تمامی شرایط گفته شده، آسیب ایجاد شده به دلیل برقراری رابطه جنسی نبوده باشد، مرد فقط باید دیه کامل زن را به او پرداخت کند.

 اهمیت وکیل خوب برای پرونده تجاوز جنسی

تا کنون بیشتر مطالعات و گزارش‌های پیرامون تجاوز جنسی محدود به نوع مرد به زن بوده ‌است. تحقیق در مورد تجاوز مرد به مرد و زن به مرد به تازگی آغاز شده‌است. اما در کل به نظر می رسد که قوانین کیفری ایران در زمینه تجاوز جنسی با نواقص و کمبودهای زیادی رو به روست و رسیدن قربانی به تمامی حقوق خود کار دشواری است بر همین اساس وکیل تجاوز در مشهد با تجربه و کاردان که آگاهی کامل از قوانین و رویه های قضایی دارد، می تواند در برخورد با مشکلاتی که در روند پرونده شکایت تجاوز جنسی پیش روست، از حق و حقوق قربانی دفاع لازم را به عمل بیاورد.

ثبت زمان مشاوره حضوری و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

۰۵۱۳۶۰۲۰۲۵۳

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت