وکیل جعل در مشهد

وکیل جعل در مشهد

وکیل جعل در مشهد

وکیل جعل در مشهد ، جهت مشاوره با وکیل پایه یک کیفری و متخصص جرم جعل اعم از جعل اسناد دولتی یا رسمی و همچنین در خواست وکیل خوب و مجرب جرم جعل پ سند برای پرونده خود در مشهد می توانید از طریق شماره تلفن وکیل دادگستری اعلام شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

وکیل جعل در مشهد

عنصر قانونی جعل

عمده قوانین مربوط به جعل در مواد مربوط به فصل پنجم کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ از ماده ۵۲۳ تا ماده ۵۴۲ است ولی بعضی از قوانین دیگر هم در مورد بزه جعل مجازات تعیین شده است.

همانند فصل دهم قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح مصوب ۱۳۸۲ از ماده ۹۵ تا ماده ۱۰۵،

ماده ۱۹ قانون منع خرید و فروش کوپن های کالاهای اساسی مصوب ۱۳۶۷

ماده ۱۹ قانون تشکیل شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۶ ،

ماده ۶۸ قانون تجارت الکترونیکی مصوب ۱۳۸۲ قانون تشدید مجازات جاعلین اسکناس و واردکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان اسکناس مجعول مصوب ۶۸/۱/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام ،

ماده ۱ قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیتهای غیر مجاز می نمایند مصوب ۱۳۸۶

و در بعضی از قوانین مجازاتی در قانون تعیین نشده

و فقط مجازات مرتکبین جعل به قانون مجازات اسلامی ارجاع شده

و حسب مورد اینکه موضوع جعل منطبق با کدامیک از مواد فصل پنجم است

مجازات مناسب تعیین می گردد. همانند قانون همه پرسی در جمهوری ، ماده ۱۰ قانون تخلفات جرایم و مجازات های اسناد سجلی و شناسنامه مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب ۱۳۷۰ و مواد ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون ثبت اسناد و املاک کشور مصوب ۱۳۱۰.

وکیل جعل سند در مشهد

عنصر مادی جعل

در بزه جعل همانند هر جرم دیگر باید یک تصور ذهنی از موضوع در ذهن مرتکب باشد که بعد به یکی  از اشکالی که در ماده ۵۲۳ بیان شده و یا موارد مشابه تحقق خارجی پیدا کند که به آن تحقق مجرمانه در خارج می گویند.

لذا در عنصر مادی اولا: باید در عالم خارج از ذهن ، تحقق بیرونی پیدا کرده باشد

ثانیا: برای تحقق این قصد مجرمانه باید کاری صورت گرفته باشد

به تعبیر دیگر از طریق انجام فعل نه از طریق ترک فعل.

البته سند در جعل معنوی یا مفادی

امکان تحقق جرم از طریق ترک فعل نیز امکانپذیر است.

ثالثا : اقدام مزبور باید در بستری صورت گیرد

که در قانون پیش بینی شده باشد

مانند نوشته، سند و مهر و امضاء .

رابعا : این اقدامات منتهی  به قلب حقیقت و متقلبانه باشد.

بر اساس ماده ۵۲۳ قانون مجازات اسلامی – تعزیرات عنصر مادی جعل در اسناد یا از طریق ساختن صورت می گیرد که به آن جعل کلی گفته می شود مانند ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی که اصل و اساسی ندارند

و مرجع منتسب علیه چنین مدرکی صادر نکرده است

همچون مدرک تحصیلی که برای کسی که اصلا درس نخوانده ساخته می شود

و یا از طریق دست بردن در سند است که به آن جعل جزئی اطلاق می گردد

که در این مورد سند، اصل و اساس دارد

ولی جاعل در آن دست می برد

و متقلبانه جیزی به آن کم یا زیاد می کند

مانند خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن

یا الحاق یا محو یا اثبات یا سیاه کردن

یا تقدیم یا تاخیر تاریخ سند نسبت به تاریخ حقیقی

یا الصاق نوشته ای به نوشته ی دیگر

و در مورد دیگر جعل از طریق به کاربردن تحقق پیدا می کند که تنها یک مثل دارد و آن به کاربردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب مهر می باشد که در این مورد جاعل مهره دیگری را که اصالت دارد بدون اجازه صاحب آن در ذیل سندی درج می کند.

وکیل جعل اسناد دولتی در مشهد

عنصر روانی جرم جعل

بزه جعل از جمله جرایم عمدی و در این جرایم قدر متیقن عنصر معنوی دو جزء است : دانستن و خواستن. عنصر معنوی ناشی از دو رکن علم و قصد است در جعل و تزویر هم باید مثل هر جرم دیگری این وضعیت وجود داشته باشد.

یعنی با علم اینکه حق ساختن یا دست بردن در سند را نداشته است

تعمدا این کار را انجام داده باشد.

بنابراین برای تحقق عنصر روانی جرم جعل باید

قصد ساختن یا تغییر دادن احراز شود

و همچنین مرتکب باید قصد فریب دادن دیگران را برای اینکه این سند یا نوشته یا چیز مجعول دیگر را به عنوان اصل قبول نمایند، و از این طریق ضرر به آنها وارد شود داشته باشد که این موضوع اخیرا سوء نیت خاص است.

سوء نیت

 تحقق هر جرم از نظر وکیل جعل در مشهد منوط به داشتن سوء نیت است. بنابراین برای تحقق عنصر روانی باید دو عامل مشخص گردد. ۱. سوء نیت عام  ۲. سوء نیت خاص سوءنیت عام که عبارت است از قصد ساختن یا تغییر دادن سند به قصد فریب دادن دیگران

برای قبول مدرک بدلی یا جعلی به جای اصل،

و سوء نیت خاص قصد اضرار به طرف مقابل

و قصد انتفاع برای شخص جاعل یا شخص ثالث اساسا ضرورتی ندارد

و همین که جاعل قصد ایراد ضرر به قربانی

اعم از ضرر مادی یا معنوی داشته باشد

بدون توجه به اینکه قصد وی محقق شده است یا خیر، کفایت می کند.

بطور مثال بداند که سندی متعلق به دیگری است و حق دست بردن در آن را ندارد و علم داشته باشد که تغییر در آن مصداق جعل است و با علم به خلاف بودن آن بخواهد این کار را انجام دهد.

وکیل جعل مهر و امضاء

گاهی بدون اینکه قصد مجرمانه ای وجود داشته باشد تغییر در سند اتفاق می افتد مثلا الف از  چکی وکیل چک در مشهد کپی رنگی گرفته و بعد به تصور اینکه سند پیش رو کپی است به قصد تفریح آن را دستکاری می نماید

اما در آخر متوجه می شود که در اصل چک دست برده است

نمی توان گفت که بزه جعل و تزویر واقع شده است.

چون علی رغم وجود عنصر مادی،

عنصر معنوی وجود ندارد لذا بزه جعل واقع نگردیده است

ولی اگر جاعل بخواهد از این تغییری که در سند صورت گرفته سوءاستفاده کند تکلیف چیست؟

در این فرض همانطور که بیان شد جعل به علت فقدان عنصر معنوی اتفاق نیفتاده است اما استفاده از این سند مجعول، که آن را جعل غیر کیفری می دانیم چون همه شرایط بزه استفاده از سند مجعول وجود دارد قابل تعقیب کیفری  خواهد بود و نمی توان استدلال کرد که چون موضوع جعل قابل تعقیب نیست،

استفاده از سند مجعول نیز محقق نمی شود،

چون تحقق بزه استفاده از سند مجعول منوط به  وجود جاعل قابل تعقیب نمی باشد

بلکه نیاز به یک سند مجعول دارد

که استفاده کننده با علم از تقلبی بودن سند،

آن را مورد استفاده قرار داده باشد

لذا بزه استفاده از سند مجعول محقق و استفاده کننده قابل تعقیب است.

نکته ی دیگری که باید در این ارتباط به آن توجه کرد

این است که تقارن عنصر مادی با عنصر روانی ضرورت دارد

بدین معنا که نیت مجرمانه بایستی در لحظه ی ارتکاب جعل وجود داشته باشد بنابراین در مثال بالا ساختن سند را نمی توان جعل دانست چون این دو عنصر  در کنار هم قرار نداشته اند هر چند استفاده ی بعدی از آن می تواند استفاده از سند مجعول تلقی شود.

مطلب برگرفته از کتاب جعل مرکز آموزش قوه قضاییه می باشد.

ثبت زمان مشاوره حضوری و قبول وکالت

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم