ظهرنویسی چک

ظهرنویسی چک

ظهرنویسی چک

 مطابق ماده ۲۰ قانون صدور چڪ مسوولیت مدنے پشت نویسان چڪ طبق قوانین و مقررات مربوط همچنان به قوت خود باقی است.

ظهر نویسی چڪ ممڪن است

برای انتقال یا
به عنوان وڪالت یا
به عنوان وثیقہ باشد

ظهر نویسی((انتقال))
ماده ۲۴۷ قانون تجارت :ظهر نویسے حاڪی از انتقال برات است . بنابراین ، صرف ظهر نویسی بدون قید مطلبی حڪایت از انتقال دارد.

ظهر نویسی((وڪالت))
ظهر نویسی برای وصول هم نامیده می شود ، عبارتست از اینڪه دارنده چڪ بدون آنڪه حقوق خود را به دیگری واگذار نماید از طریق ظهر نویسی ، شخص دیگری را مامور وصول وجه چڪ مے ڪند. ڪه در ماده ۱۱ قانون صدور چک در این خصوص تعیین تڪلیف شده به این صورت ڪه در وصول چک به نمایندگے باید هویت و نشانے شخص نماینده با تصریح به عنوان نمایندگے قید شود. ماده ۲۴۷ قانون تجارت هم به همین مورد اشاره دارد و دارنده برات به نمایندگے را مستحق وصول و اعتراض و اقامہ دعوای سند دانسته است.

ظهر نویسی ((وثیقه))
چڪ چون دارای ارزش اعتباری است ممڪن است بوسیله دارنده آن برای تحصیل اعتبار به وثیقه گذاشته شود بدون آنڪه مالڪ آن تغییر ڪند، در حقوق ایران تصریحی راجع به این موضوع وجود ندارد، ولے این رویہ در بانڪ ها خیلی معمول است.

آثار ظهر نویسی

دو قاعده اساسے ظهر نویسی

۱⃣مسوولیت تضامنے ظهر نویسان

۲⃣عدم ورود ایرادات

مسؤلیت تضامنی ظهرنویسان

ڪلیه ڪسانے ڪه در چک از خود امضاء بر جا مے گذارند در مقابل دارنده چک مسوولیت تضامنے دارند و در صورتی ڪه چک در سر رسید پرداخت نگردد، دارنده مے تواند پس از گرفتن گواهے عدم پرداخت با رعایت مواعد قانونے ،علیه هر یک از امضاء ڪنندگان بدون رعایت تقدم و تاخر اقدام به دعوا نماید و وجه چڪ را وصول ڪند.

ماده ۲۴۹ قانون تجارت:
دارنده برات این حق را دارد ڪه در صورت عدم تادیه و اعتراض به هر ڪدام از آنها ڪه بخواهد (امضاء ڪنندگان) منفردا یا به چند نفر یا به تمام آنها مجتمعا رجوع نماید.وهمین حق را هر یک از ظهر نویس ها نسبت به برات دهنده و ظهر نویسان ما قبل خود دارد.

اقامه ڪننده دعوا ملزم نیست ترتیب ظهر نویسی را از حیث تاریخ رعایت ڪند وضامنی ڪه ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهر نویس را ڪرده فقط با ڪسی مسئولیت تضامنی دارد ڪه از او ضمانت نموده است.

صادر ڪننده چڪ

 شخص صادرڪننده ، چڪ را ایجاد می ڪند و به دارنده آن تسلیم می نماید و با صدور چڪ باعث ایجاد مسئولیت برای انجام دستور پرداخت خواهد شد و چنانچہ دستور او در سر رسید انجام نگیرد مسئول خسارت وارده به دارنده آن می باشد ، زیرا نمی توان سند را به جریان گذاشت ومسئولیت اجرای آن را به عهده نگرفت

ظهر نویسان چڪ

ظهر نویس، دارنده چڪے است ڪه چک خود را به وسیلہ ظهر نویسی به دیگری انتقال مے دهد. ظهر نویسی فقط یڪ انتقال طلب ساده نیست، بلڪه ظهر نویس پرداخت وجه چڪ را هم تضمین مے ڪند. با انتقال چڪ رابطہ بین ظهر نویس و دارنده چڪ قطع نمی شود ، بلڪه ظهر نویس در مقابل دارنده جدید چڪ ودارنده بعدی ضامن پرداخت است (ماده ۲۴۹ق.ت)

ضامنین چڪ

در این خصوص بند آخر ماده ۲۴۹ قانون تجارت مقرر مے دارد :ضامن ڪه ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهر نویس را ڪرده با ڪسی مسئولیت تضامنی دارد ڪه از او ضمانت نموده است . بنابراین، مسئولیت ضامن برات یا چڪ ، بسته به این است ڪه از چه ڪسی ضمانت نموده است.

 

وکیل مشهد، مشاوره و وکالت تخصصی 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم