وکیل فروش مال غیر در مشهد

وکیل فروش مال غیر در مشهد

جامعه امروزه و ارتباطات وسیع نیازمند آشنایی با حق و حقوق افراد متقابل با هم دیگر و قانون است. انسان همواره در معرض کلاهبرداران و سودجویان قرار دارد پس برای داشتن برخورد صحیح با آنان باید با حقوق خود آشنا باشد. در این مقاله با عنوان وکیل فروش مال غیر در مشهد به بررسی این جرم می‌پردازیم.

وکیل فروش مال غیر در مشهد
وکیل حسینی مقدم – پایه یک  مشهد

وکیل برای جرم فروش مال غیر

فروش مال غیر از جمله جرایمی است که علاوه بر اینکه نظم و امنیت جامعه را به هم می‌زند، خسارات مادی بر قربانی جرم وارد می‌کند؛ یعنی زمانی که شخصی مرتکب این جرم می‌شود، علاوه بر اینکه جرمی انجام داده، مال شخصی دیگر را نیز به فروش رسانده است که این امر موجب ورود زیان به صاحب ملک و مال می‌شود.

فروش مال غیر یکی از قالب‌های متقلبانه تعدی و تجاوز به حق مالکیت و اموال محسوب می‌شود. عمل مرتکب در این جرم عبارت است از انتقال حقوقی مال متعلق به غیر، که این عمل در قالب معامله‌ موجب انتقال عین یا منفعت می‌شود و در نتیجه بر حسب اینکه مرتکب جرم، انتقال‌دهنده یا انتقال‌گیرنده باشد، می‌توان از وی به عنوان معامل یا متعامل یاد کرد وکیل خوب در مشهدبرای شکایت فروش مال غیر بر این اساس ممکن است عناوین مختلف حقوقی نظیر بایع، مشتری، موجر، مستاجر، مصالح، متصالح را به خود بگیرد.

مثال برای جرم

فرض کنید کسی خانه ی شما را بفروشد و یا ماشینی که متعلق به شخص دیگری است به شما بفروشد به این عمل فروش مال غیر می گویند. انتقال نامشروع و غیر قانونی هر نوع مال متعلق به غیر (اعم از خود مال و منفعت آن ) توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به دیگری با سو نیت و محیا نمودن مقدمات قبلی در قالب عقود به منظور به دست آوردن منافع مادی به طور ناحق را جرم انتقال مال غیر می گویند.

فروش مال غیر مصداق کلاهبرداری حساب می شود و علاوه بر مجازات خصوصی به علت مخدوش کردن آرامش جامعه شامل جزای عمومی نیز می شود  و طبق ماده ۲۳۸ قانون مجازات عمومی محکوم می‌شود. وکیل کیفری در مشهد به طور خلاصه انتقال اموال فردی بدون اطلاع را فروش مال غیر می‌نامند.

منظور از انتقال چیست؟

واژه ی انتقال به معنی زوال (از بین رفتن) مالکیت شخص نسبت به مال و اموال مشخص به نفع مالک جدید می‌باشد. در بحث فروش مال غیر انتقال مال به معنی این است که خود یا مزایا و منفعت مال به شخص دیگری واگذار شود. منفعت مال را با مثال زیر روشن می کنیم. وکیل املاک در مشهد فرض کنید خانه ای بدون اذن صاحب ملک به کسی اجاره داده شود. در این مثال مرتکب از منفعت مال استفاده کرده است.

ارکان جرم فروش مال غیر

فروش مال غیر نیز مانند همه جرایم از سه عنصر قانونی مادی و روانی تشکیل شده است.

عنصر قانونی

ماده ی ۱ قانون مجازات در رابطه با انتقال مال غیر مصوب ۱۳۰۸ رکن قانونی را تشکیل می دهد و در قانون مدنی در موارد ۲۴۷الی۲۶۳ به معاملاتی که موضوع آن فروش مال غیر است پرداخته است.

عنصر مادی

هر چند که فروش مال غیر زیر مجموعه کلاهبرداری می‌باشد اما احتیاجی به استفاده از وسایل متقلبانه, اغفال مال باخته و تسلیم مال خود به فروشنده ندارد بلکه صرفاً انتقال مال غیر کافی می‌باشد.

عنصر روانی

از اصول حقوق کیفری این است که لازمه ی  تحقق جرم وجود قصد مجرمانه است که به معنای تعلق فعل و انفعالات ذهنی مرتکب بر عمل مجرمانه است و لازم است رفتار مرتکب همراه با علم و اراده باشد.

آیا فروش مال غیر جرم عمدی است؟

بنا به دلایل زیر می توان اعلام کرد که این جرمی عمدی است.

  • از آنجایی که جرم غیر عمد از جمله جرایم استثنا و خلاف اصل است. درصورتیکه مقنن به غیر عمد بودن آن تصریح نورزد بنا به اصل بالا جرم را عمدی تلقی می کنیم.
  • انتقال مال غیر از جمله جرایم علیه اموال است و چون وجه مشترک غالب جرایم علیه اموال عمدی بودن این جرم است، بنابراین جرم مذکور نیز باید جرم عمدی باشد.
  • خود مقنن در قانون مجازات مال غیر مصوب ۱۳۰۸ اشاراتی بر عمدی بودن این جرم نموده.

در  فروش مال غیر چه کسی مجازات خواهد شد، فروشنده، خریدار یا مالک؟

در مجرم بودن و مجازات فروشنده که شکی نیست اما در مواردی ممکن است خریدار و یا حتی مال باخته نیز مجازات شوند. در عمل فروش مال غیر آگاهی و عدم آگاهی خریدار می‌تواند در مجازات و یا تبرعه شدن شخص موثر باشد. البته در هر صورت مال باید به مالک اصلی برگردانده شود.

درصورت آگاه بودن خریدار از این موضوع که مال خریداری شده متعلق به شخص دیگری بوده، خریدار با عنوان معاون جرم خوانده شده و مجازات می شود. علاوه بر این مالک نیز امکان دریافت مجازات دارد.

هنگامی که دارایی و ملک شخص بدون رضایت و آگاهی او انتقال داده شود دادگاه به مالک فرصت یک ماهه بابت ارسال اظهارنامه برای خریدار و مطلع کردن او نسبت به مالکیت خود می دهد.

اگر این زمان تمام شود و مالک اقدامی در این رابطه انجام نداده باشد؛ مالک معاون جرم محسوب می‌شود زیرا در این دست از موارد این امکان وجود دارد که مالک و فروشنده با هم تبانی کرده و قصد کلاهبرداری از خریدار را داشته باشند.

آیا مجازات مجرم در انتقال مال منقول و غیرمنقول تفاوت دارد؟

به طور کلی اموال را می توان در دو دسته اموال منقول و اموال غیر منقول تعریف کرد. نوشته وکیل تصرف عدوانی در مشهد نیز به اموال منقول و غیر منقول پرداخته شده است

اموال منقول به اموالی اطلاق می شود که اساسا قابل لمس بوده و بتوان از جایی به جای دیگر منتقلش کرد. بعضی از اموال ذاتا حکم اموال منقول دارد؛ مانند اثاثیه منزل، ماشین.همچنین اموالی که در حکم اموال منقول بوده مانند حق وثیقه، حق مخترع و یا حقوق افراد در شرکت ها و در رابطه با سهام شرکت.

اموال غیر منقول در لغت به معنای اموالی است که قابل حمل نیست. برخی از اموال ذاتا اموال غیرمنقول هستند مانند معدن، سنگ، خاک ، زمین و از این دست از اموال. برخی از اموال نیز به واسطه فعالیت های انسان در حکم غیر منقول خواهند بود مانند بناها، نهال ها و درختان.

وقتی حرف از فروش مال غیر می‌شود برای اصل جرم تفاوتی ندارد که مال جزو کدام دسته است و مجازات برای هر دو یکسان می‌باشد.

وکیل فروش مال مشاع در مشهد

در رابطه با تعریف مال مشاع(شراکتی) در مقالات گذشته توضیح داده ایم. مال مشاء به اموالی گفته می شود که بیش از یک نفر در آن مال سهم دارند. اگر شریک به اندازه ی سهم خود مالی را انتقال دهد جرم محسوب نمی شود. ولی اگر این شخص علاوه بر سهم خود درصدی از سهم شریک یا شرکای دیگر خود را نیز انتقال دهد مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد. اینکه تصرف مالک آیا در حدود مالکیت خود بوده یا نه گاهی تبدیل به مسئله پیچیده ای می شود. در این موارد و موارد مشابه آن بهتر است با یک وکیل آشنا به مسائل فروش مال غیر مشورت نمایید.

مجازات فروش مال غیر

این جرم همانطور که پیش تر گفتیم به علت بر هم زدن آرامش جامعه شامل دو بخش مجازات به صورت زیر می‌باشد.

  • حبس به مدت ۱ الی ۷ سال
  • پرداخت جزای نقدی معادل مال گرفته شده
  • بازگشت مال به مالک

تفاوت جرم فروش مال غیر با عناوین مجرمانه ی مشابه

  • کلاهبرداری:

فروش مال غیر هم خانواده با کلاهبرداری بوده ولی در مواردی مانند استفاده از وسایل متقلبانه با هم تفاوت دارند.

  • معامله معارض:

درواقع در قانون تعریف مشخصی برای معامله ی معارض عنوان نشده بلکه رویه قضایی مقررات ماده ۱۱۷ قانون ثبت را (ملک یا مالی که توسط مالک بیش از یک بار معامله شود) معامله معارض می‌نامیم و مرتکب به حبس با اعمال شاقه از ۳ تا۱۰ سال محکوم خواهد شد.

در این معامله واقعیت این است که از معامله دوم شخص مالک محسوب نمی‌شود و آن را به دیگری انتقال میدهد و سمت مالک بودن را اختیار کرده که کلاهبرداری محسوب می‌شود.

  • معامله فضولی:

تفاوت انتقال مال غیر و معامله فضولی در این است که در معامله فضولی فروشنده قصد ایجاد ضرر به مالک را نداشته و گاهی به دنبال سود بیشتر مالک نیز هست ولی در انتقال مال غیر فروشنده با سو نیت و به ضرر مالک عمل میکند.

رد مال (بازگشت مال)

پس گرفتن مال شامل پروسه طولانی و نیازمند صبر و بردباری می‌باشد .

اگر مال بوسیله سند رسمی به فرد دیگری انتقال داده شود مالک باید بعد اثبات جرم در دادگاه کیفری، دادخواست خلع ید “ وکیل خلع ید در مشهد ”  و ابطال اسناد جعلی را در محکمه حقوقی عنوان کند.

در این زمینه ها به همراه داشتن   وکیل فروش مال غیر در مشهد  می تواند کمک شایانی به شما عزیزان کند. برای دریافت مشاوره از بهترین وکیل فروش مال غیر در مشهد با ما در ارتباط باشید.

بخشش شاکی

بعضی جرم ها قابل گذشت می‌باشند و اگر شاکی از شکایت خود صرف نظر کند مرتکب مجازات نخواهد شد.

اما جرم فروش مال غیر از دسته جرم های غیر قابل بخشش می‌باشد

و درصورتی که شاکی از شکایت خود صرف نظر کند مجرم همچنان به حداقل یک سال حبس محکوم می‌شود.

اما اگر شاکی به اصطلاح از خیر مال خود بگذرد قاضی نیز برای ارسال حکم رد مال اصراری ندارد.

مزایای استفاده از وکیل در پرونده فروش مال غیر مشهد

همانطور که پیشتر اشاره کردیم پروسه رد مال نیازمند زمان زیاد و کار ملال آوری است. با داشتن وکیل فروش مال غیر شما می توانید از بهترین و سریعترین راه برای رسیدن به مال خود اقدام کنید.

همچنین با داشتن وکیل فروش مال غیر نیازی به حضور موکل در محکمه نخواهد بود.

درصورتیکه که فروش مال غیر به وسیله دلال باشد، وکیل فروش مال غیر می تواند اموال دلال را نیز توقیف نماید.

برای دریافت مشاوره از وکیل پایه یک  فروش مال غیر در مشهد با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

دادسرای صالح برای شکایت فروش مال غیر

اصولاً دادسرای عمومی و انقلاب، مرجع صالح برای شکایت کیفری این جرم است و باید به دادسرایی شکایت کرد که جرم فروش یا انتقال مال غیر در حوزه آن واقع شده است.

چه بسا ملک در حوزه قضایی طرقبه باشد اما عمل فروش و انتقال در حوزه قضایی  مشهد صورت گرفته باشد که در این حالت دادسرای عمومی و انقلاب مشهد مرجع صالح برای تعقیب متهم است.

بنابراین دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارد در صورتی که متهم متواری باشد،دادسرا وی را در هر نقطه‌ای که باشد از طریق اعطای نیابت قضایی جلب می‌کندو اگر به هر دلیلی جلب متهم ممکن نشود، دادسرا با اخذ شکایت شاکی و بررسی دلایل و احراز توجه اتهام به فرد متواری با تنظیم کیفرخواست، متهم را به محاکمه می‌کشاند و دادگاه به صورت غیابی او را محاکمه خواهد کرد و حتی مالباخته یا وکیل کیفری انتقال مال غیر می‌تواند از اموال متهم توقیف به عمل بیاورد و برای انجام این امر با تقدیم درخواست به دادسرا یا دادگاه اموال بلامعارض متهم توقیف می‌شود.

 

ثبت زمان مشاوره حضوری و قبول وکالت
از طریق شماره تلفن وکیل در مشهد

۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

۰۵۱۳۶۰۲۰۲۵۳

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس مستقیم