نحوه گرفتن اجازه ازدواج مجدد

نحوه گرفتن اجازه ازدواج مجدد

فهرست مطالب

نحوه گرفتن اجازه ازدواج مجدد ،

وکیل مشهد پاسخگوی تمام  نیازهای حقوقی شما

در قالب مشاوره و وکالت

توسط تیم وکلای پایه یک مشهد

وکالت تخصصی دعاوی خانواده و طلاق در مشهد

شماره وکیل در مشهد ۰۹۱۵۵۰۰۳۴۱۷

نحوه گرفتن اجازه ازدواج مجدد

 صدور حکم بر ازدواج مجدد دارای دو شرط است:

اول: عدم تمکین زن اول (ناشزه بودن)  مستند به ماده ۱۶ قانون حمایت خانواده سال ۱۳۵۳ که بقای آن استصحاب می گردد.

دوم: استطاعت مالی زوج – مستند به ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده سال ۱۳۵۳ با ابقای ما کان –

با عنایت به مراتب فوق رویه قضایی (بمعنی الاعم) در دسته اول از آرای تبیین شده درست است.

آرایی که استطاعت مالی زوج را شرط ندانسته اند دارای ایرادات ذیل است:

۱. خلاف نص اصاله الاطلاق مواد ۱۶ و ۱۷ قانون حمایت خانواده سال ۱۳۵۳ می باشد – اجتهاد در برابر نص –

۲. بر خلاف لاضرر به نفع زوجه اول زیرا ممکن است زوجه اول تمکین نماید که زوج در این صورت مکلف به اعطای نفقه به هر دو خواهد بود که استطاعت مالی برای هر دو لازم است.

۳. لاضرر علیه زوجه دوم به صورت بدوا عدم امکان تامین زندگی دوم بدون استطاعت مالی و ثانیا در صورت تمکین همسر اول

۴. حقوق همسر اول فقط محدود به نفقه نخواهد بود که با نشوز از بین برود بلکه دارای حقوقی مانند اجرت المثل ایام زوجیت و مهریه نیز هست که پرداخت آن به همسر اول موجب

مضیقه برای همسر دوم بوده و اتخاذ همسر دوم موجب تضییع حقوق مالی همسر اول!!! لاضرر علیه زوجه اول از جهت دیگر

لابد میپرسید که پس زوج چه کند؟

شاید ازدواج موقت راهگشای موضوع باشد…

حال میماند زوجه او چه کند؟! لابد می گویید خوب تمکین کند… واقعا زندگی ها را نمی توان به همین راحتی قضاوت کرد…

سوال : اگر زوجه به موجب حمک دادگاه محکو به تمکین گردد و از همسرش تمکین نیز نماید ولی همسرش ادعا نماید که زنش تمکین نمی کند آیا می توانند بدون طرح دعوی تمکین دعوی ازدواج مجدد مطرح و خواستار اثبات نشوز در دعوی ازداوج مجدد گرد ؟

مطابق رویه قاضی دادگاه هیچ منعی ندارد ولی تمکین قبلی زوجه  و پرداخت نفقه توسط همسر اماره بر تمکین است  و دادگاه نباید به راحتی بپذیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

نكو داشت نام آوران عرصه هاي گوناگون داراي دو ويژگي متمايز است:  اول آنكه، انسان نكو داشته از اقليم فردی خويش خارج می‌شود و وجهه‌ای اجتماعي می‌يابد، با اين توجيه كه هر بزرگداشتی بزنگاهی است كه سبب می‌شود تا انسان ستوده از قلمرو خويشتن خويش درگذرد و به مقام فرزانگی برسد. نكو داشت لاجرم قرين نيكنامی است و نيكی شانی اخلاقی دارد. بنابراين نكو داشت همانگاه كه رفتار نامداران را چونان معيارهای اخلاقی تعريف می‌كند، در باطن پاسداشت خوبی و رفتار نيك است

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تعیین وقت حضوری مشاوره و وکالت